ביומיים הראשונים של תערוכת דטרויט לא ראינו יותר מדי זיקוקים מצד טויוטה/לקסוס. אבל ביום השלישי החלו גם התותחים של הענק היפני לירות. טויוטה, וכדאי מאד לשים לב, משקיעה בעתיד נקי וירוק – ועושה את זה בגדול.
טויוטה חשפה אתמול (יום ג‘) תכניות מרחיקות-לכת – אך בשלבי יישום מתקדמים – בתחום אמצעי הנעה אלטרנטיביים. ולא, לא מדובר רק בטכנולוגיית תא-דלק. זהו אמנם הכיוון שכולם מדברים עליו אבל הבאתו לשלבים מעשיים הינה תהליך הדרגתי וארוך עקב העובדה שמדובר כאן במקור-דלק חדש, כמו גם סוגיות בטיחותיות. לרכבי כלאיים (Hybrid), לעומת זאת, אין בעייה כזו – הם עדיין פועלים על דלק קונבנציונלי. טויוטה, היצרן הראשון שהוציא לשוק מכונית סדרתית עם הנעת-כלאיים, ממשיכה ללכת בכיוון הזה במקביל לפיתוח בתחום תא-הדלק – אבל עם טכנולוגיה הרבה יותר מתקדמת.
בתוך שנתיים תוציא טויוטה לשוק גרסה של הלקסוס RX330 שאך-זה הוצגה, עם מערכת הנעה שאמורה להיות לא רק חסכונית ונקייה לפחות כמו מערכות הכלאיים הנוכחיות אלא גם – וזה החידוש הגדול – עתירת-ביצועים. טויוטה מכנה את הטכנולוגיה Hybrid Synergy Drive, ומסבירה כי ה-RX330 שיצוייד בה מוציא ביצועים של מנוע V8 ממנוע V6 – עם צריכת דלק של מכונית נוסעים קטנה וחלקיק מהפליטה המזהמת של רכבי-פנאי שגרתיים.
הרעיון הבסיסי במערכת ההינע החדשה הוא השימוש בשני מנועים חשמליים – אחד לגלגלים הקדמיים ואחד לאחוריים, יחד עם מנוע בעירה-פנימית קונבנציונלי. בין היתר, מושגת בכך מערכת הנעה כפולה קומפקטית, קלה ויעילה. ניתן לשלב גדלים שונים של מנועי בנזין וחשמל לפי צרכי הרכב הספציפי, והמשמעות היא שניתן ליישם את הטכנולוגיה על מגוון רחב של מכוניות. "המטרה שלנו לקראת אמצע המאה הנוכחית היא לשים 300,000 מכוניות מונעות-כלאים על הכביש כל שנה", אומרת טויוטה-ארה"ב, "והטכנולוגיה החדשה תסייע לנו להשיג זאת".
במקביל, פועלת טויוטה גם בתחום תא-הדלק המימני ואתמול חשפה מכונית תצוגה דרמטית למראה, FINE-S – אולי מכונית התצוגה היפה ביותר השנה בתערוכה. המראה של מכונית אקזוטית ועתידנית ממחיש, כך טויוטה, את הרב-תכליתיות של מכלולי יחידת-ההנעה העתידית ואפשרות התאמתם למגוון רחב ביותר של שימושים. המכונית, כך נמסר, מצויידת בבקרת-כוח נפרדת לכל גלגל, ויחד עם בסיס גלגלים ארוך (3.00 מ‘, עם אורך כללי של 4.40 מ‘ בלבד) ומרכז כובד נמוך מתקבלת התנהגות דינמית יוצאת-דופן. אותו בסיס-גלגלים ארוך מאפשר גם מרחב פנימי נדיב ל-4 נוסעים.