הפאביה הייתה המכונית החדשה השנייה של סקודה בעידן פולקסווגן. היא הגיעה אחרי האוקטביה והפכה בזריזות לחשובה כמוה. זו הייתה סופר-מיני ראשונה של המותג בעידן המודרני והיא הקדימה אז את אחיותיה לפלטפורמה של קונצרן פולקסווגן – הפולו והאיביזה. וההיסטוריה חוזרת. הפאביה החדשה הוצגה לפני שנה, ובימים אלה מושקת גרסת הסטיישן והאחיות לפלטפורמה טרם הופיעו. לכבוד הגעתה הקריבה של הסקודה פאביה לישראל יצאנו לספליט שבקרואטיה כדי לפגוש את גרסת הסטיישן – קומבי בלשון סקודה – שיוצאת לדרך באירופה. הפאביה קיבלה את פניה החדשות של סקודה שפגשנו כבר ברומסטר. עם האף הגדול והמשופם, והחרטום השמנמן היא נראית גדולה וקו שמשת הצד המשתפל מטה מתאמץ לעורר עניין. אבל הוא לא ממש מצליח. הקומבי אינה נאה. אולי אלה סרחי העודף הבולטים, ואולי הגובה אבל משהו כאן נראה מסורבל. גם מבפנים התחושה יותר עניינית ופחות אופנתית. הפאביה מציגה סביבת נהג מכובדת, נעימה וברורה כאשר קל לזהות בה מרכיבים רבים מקבוצת פולקסווגן. הפלסטיקה אינה יוצאת דופן באיכותה אבל היא נותנת לרוב תחושה סולידית וחסונה. המתגים (למעט אלה של הנעילה וחימום המושבים) נראים טוב. שילוב גווני האלומיניום לידיות והמסגרות תורם. ואם חסר משהו זו תחושה קצת יותר עליזה הצפויה ממכונית קטנה. תנוחת הנהיגה המוכתבת גבוהה למדי אך עדיין נוחה. מאחור, למרות בסיס גלגלים לא ארוך אך בזכות הגובה, לפאביה מרחב סביר לרגליים ובייחוד לראש. סקודה אוהבת חלל ופתרונות אכסון ויש כמה כאלה גם בפאביה. לא כולם יעילים – למשל שני תאי הכפפות קטנים מדי. אבל הנשק של הקומבי הוא תא המטען הענק (480 ליטר). אמרנו כבר שלסקודה יש גישה עניינית. תא המטען גדול ונוח להעמסה, וכולל תאים בצדדים, ווי תליה בדפנות ועוד. היצע המנועים (ארבעה בבנזין ושלושה בדיזל) אינו כולל חידושים מהותיים, אך כאן דווקא נמצא השינוי העיקרי מבחינתנו. מדובר בגרסת ה-1.6 ל' האוטומטית, שפותרת את החולשה העיקרית של הדגם היוצא (בשידוך לתיבה אוטו'). עם 105 כ^ס זו אחת הקטנות החזקות בתחום אבל מה שחשוב יותר היא התיבה בעלת שישה הילוכים שכרגיל בפולקסווגן עושה את מלאכתה היטב. היא מסייעת לייצר ביצועים טובים (186 קמ^ש מרביים, 11.8 ש' למאה) ויכולת גבוהה, ורק ביציאה מהמקום השמיעה לעיתים מכונית המבחן קליק מוזר. התלונה המשמעותית נוגעת דווקא לרעש הלא מבוטל שעולה מכיוון המנוע הוותיק. חבל. הפאביה אינה פורצת דרך בתחום הדינאמי. היא מציגה יכולת טובה, וניהוג צפוי, וכרגיל ההגה החשמלי אינו מלבב במיוחד. קל לנהוג אותה מהר וללא הפתעות. אבל כמו שרומז המראה, הפאביה באה לעבוד ולכן גם אינה מבדרת במיוחד. היא מתנהגת כמו גדולה לטובה ולרעה. על כבישים קרואטיים שאיכותם נעה בין טוב מאוד לרע במיוחד התחושה הייתה שנוחות הנסיעה, בייחוד במהירות איטית, אינה מרשימה. התחושה נוקשה מדי במיוחד מכיוון המתלה האחורי. הפאביה היוצאת כמעט ולא הייתה קיימת בשוק הפרטי. היא נמכרה היטב למוניות, אבל תנסו להיזכר מתי ראיתם אחת כזו בלי ^חנוכיה^ על הראש. אי הצלחתה בשוק הפרטי לא הייתה קשורה ליכולת אלא למחיר. גרסת הסטיישן שפגשנו מראה שגם בלי לפרוץ דרך הפאביה השתפרה, אבל היא מקצינה את העניין. הקומבי טובה ומרווחת מבעבר אבל אם היא תעלה כמו הסקודה רומסטר הצבעונית יותר, וזה מה שטוען היבואן, אזי היא תישאר מוקצה למוניות בלבד. כתבת מפורטת תפורסם במגזין אוטו בגיליון דצמבר.