''מדוע משרד התחבורה לא מעביר תקנה המחייבת את כל המוניות, או רכבי הליסינג, להתקין מערכת בקרת יציבות ברכבם'' שאל אותי גיל, אחד מעיתונאי הרכב הותיקים במדינה. הסכמתי איתו שזו שערורייה, והוספתי שתקנה אומללה שמעודדת נהגים לחייג בסלולארי ולהתלונן על עבירות תנועה של נהגי מכוניות אחרות - דווקא כן עברה. ''רק כשיש מישהו שמרוויח מזה, יש לובי והתקנה עוברת'' הוסיף גיל באירוניה. למרות שככלל אני לא מאמין בתיאוריות קונספירציה, נאלצתי להסכים איתו. זה נורא, אבל תקנות עוברות כאן אם יש למישהו אינטרס להעביר אותן. אותו בעל האינטרס לא צריך אפילו לשחד, די בכך שהוא משתמש בלובי פוליטי, מאתר חברי כנסת, משכנע אותם שזה טוב, מועיל לעם ישראל, יוסיף להם נקודות בפורטפוליו הפוליטי שלהם – והתקנה עוברת. עובדה, מאחורי יוזמת המדבקה ''איך אני נוהג'' עמדה חברה כלכלית – והיא עברה, אך מתקנה המחייבת התקנה של מערכת בקרת יציבות אין בעצם מי שירוויח – ואף אחד לא חושב לתקן תקנה שכזו. זאת למרות ש''מומחי'' משרד התחבורה התנסו במצבי החלקה עם ובלי מערכת ויודעים את יעילותה.יום לאחר השיחה עם גיל, הופיעה ידיעה בעיתון, ולפיה עמותת אר ירוק ערכה ניסוי בין נהגים מייד כשסיימו את תקופת החונכות. הניסוי נערך באמצעות מכשיר המותקן בתוך הרכב ומודד תאוצות (ובאמצעותן בלימות, סיבובים חדים זיגזוג בין נתיבים וכדומה). המכשיר מגדיר תאוצות מעל גודל מסוים כמסוכנות. התברר שנהגים צעירים המשתחררים מ''עולה'' של נהיגה מלווה, עוברים בימים הראשונים עבירות תנועה רבות. רובם שיפרו מאוד את נהיגתם (לפי הגדרות המכשיר) לאחר שיחה בה הוצגו להם השגיאות והעבירות אותן עשו. אין לי מושג לגבי המתודיקה של הבדיקה, כי היא לא פורטה בכתבה. כך למשל איני יודע אם מול קבוצה אחת לה הוצגו תוצאות, נמדדה גם התנהגותה של קבוצת בקרה לה לא הוצגו תוצאות המחקר. יתכן ונהיגת הצעירים מתמתנת מאליה לאחר תקופה ראשונית ללא מלווה. אני גם לא יודע מהן ההגדרות של ''נהיגה מסוכנת'' בניסוי זה ואם נהיגה כזו אכן גורמת לתאונות. אגב, מעניין לדעת אם בדיקה כזו בהיקף גדול, הייתה מוצאת קורלציה כזאת. אבל, גם אם נצא מהנחה שמדובר בנהיגה באמת מסוכנת, ושנבדקו קבוצות בקרה מתאימות, שנבדקו הקבוצות להן הוצגו תוצאות מול קבוצות בקרה גם לאחר חודשים מספר – מה המסקנה המתבקשת מהניסוי? אם נתבונן בתוצאות על פי האקסיומה שקבע עמיתי גיל, הרי שיש מי שנהנה כלכלית מהתקנת מכשיר כזה בכל מכונית בה נוהג נהג צעיר. התקנת מכשיר כזה עולה מן הסתם הרבה כסף ויש מי שגורף את הכסף הזה לכיסיו. אם יש מי שנהנה כלכלית – תהיה תקנה על פי התיאוריה הזו. ואכן, הכתבה שעסקה בניסוי שערכה עמותת אור ירוק הסתיים בכך שמשרד התחבורה שוקל להעביר תקנה שבכל רכב של נהג צעיר יותקן מכשיר כזה. ומה בנוגע למערכת בקרת יציבות? נו, מה??? מחקר מקיף ביותר, גדול אלפי מונים מזה שערכה עמותת אור ירוק, נערך על ידי חברת מרצדס בין כל דגמי המכוניות החדשות הנעות בכבישי גרמניה. לפי ממצאי המחקר, מכוניות בהן הותקנה מערכת בקרת יציבות, היו מעורבות באופן סטטיסטי ב-40 אחוזים פחות בתאונות דרכים. ארבעים אחוזים!!! אתם מסוגלים להבין בכמה חיי אדם מדובר? הרי תקנה שתקבע שכל מכוניות הליסינג, למשל, ואלו המיועדות לתחבורה ציבורית חייבות במערכת כזו, תחסוך בסופו של דבר יותר חיי אדם מאשר הרשות לבטיחות, וכל העמותות העוסקות בבטיחות בכבישים גם יחד. אבל, מי ירוויח כסף מכך שבמכוניות תותקן מערכת כזו? באופן ישיר – אף אחד (בארץ, לפחות), לכן כל יבואן עושה מה שטוב לו. רוצה – כמו יבואן רנו למשל – מביא את כל מכוניותיו עם המערכת (לפחות כאופציה). לא רוצה – כמו יבואן טויוטה למשל – מייבא את הקורולה החדשה ללא מערכת...

***

ישנן מספר אמירות מיתולוגיות המיוחסות למר ברקוביץ', מי שהיה יבואן סובארו בשנים הגדולות של מכונית זו בישראל. היו אלו ימים בהן לימדו יבואניה טיפול בלקוחות מה הוא. ''תלכו לפיאט, גם שם יש אוטומובילים'' צעק ברקוביץ (מספרת המיתולוגיה) על לקוחות שביקשו לפתוח דלתות של מכונית באולם התצוגה. ''אני מוכר הרבה אוטומובילים כדי שיהיה צפוף בכבישים. אז יש תאונות ואני מוכר הרבה פח'' אמר לי פעם אותו ברקוביץ'.
הרבה דברים השתנו מאז. מכוניות באולם התצוגה אינן נעולות, יבואנים כבר אינם מגרשים לקוחות מאולמות התצוגה. אבל יתכן שהאינטרס הבסיסי, למכור פח, לא ממש השתנה. האם גם זו סיבה לכך שלא בכל המכוניות בישראל מותקנת מערכת בקרת יציבות?? נו באמת, אתם הרי יודעים שאני לא מאמין בקונספירציות.