למיצובישי היתה היסטוריה אדירה בשוק המקומי בתחילת הדרך. האם זה מלמד אתכם לעתיד או שאתם מסתכלים רק לפנים?
"אנחנו חוגגים השנה עשרים שנים של מיצובישי בשוק הישראלי, וההיסטוריה מאוד מעניינת אותנו. זה נכס ואנחנו מאוד גאים בו – ולא רק ברמת העניין, אלא גם כמשהו שמראה מסירות של לקוחות. לקוחות העבר הם בעלי הערכה מאוד גבוהה למותג. הם זוכרים את המותג ויש להם פינה מאוד חמה עבורנו. התקשורת שלהם איתנו יותר ישירה מאשר בשאר אירופה".כשאתה מנתח את ההיסטוריה, מה בעצם גרם לנפילה?
"הניתוח מאוד פשוט. לפני 20 שנה היינו אנחנו וסובארו. ההברקה "מיצובישי ויש בה הכל" היתה גדולה וכך גם המכירות – 25,000 כלים בשנה. אחר כך באו כל המתחרים והשוק השתנה. מצד שני, מה שמלווה את הצלחת מיצובישי לאורך השנים זו המכונית המשפחתית. כשהלאנסר הצליחה היינו גדולים, כשהיא לא נכנסה לציים היתה ירידה. מיצובישי העולמית היתה בשנים האחרונות במאבק הישרדות וזה לא עזר, אבל מאז 2003 יש שם עלייה עצומה. השינוי ברור וזה מתבטא גם במכירות שלנו".

האם המעבר בין הכריזמה ללאנסר וחזרה לא קלקל לכם?
"הפינג-פונג כריזמה-לאנסר לא עזר. לא כשאתה רוצה להטמיע מותג. מצד שני, הלאנסר מאוד זכורה לטובה אצל רוב הקהל ולכן אנחנו משאירים את השם הזה בחוד החנית שלנו".

החלפת דורות של לאנסרים היה לעיתים אירוע כואב עבור מיצובישי בארץ. איך אתה רואה זאת?
"השקה של כל לאנסר היא אירוע דרמטי עבורנו. אבל אני מאוד אופטימי. אני מאמין שנעמיד בזמן קצר הרבה מכוניות על הכביש. אנחנו נציג בעתיד את הדור החדש גם בקבוצת רישוי 2 בארץ. כרגע ההצלחה מאוד גדולה באירופה וקשה לנו להשיג כלים".

אז ללא מכוניות בקבוצת רישוי 2 בינתיים, עד כמה חשובה הלאנסר החדשה?

"הלאנסר החדשה עומדת להקפיץ אותנו אל מעל 10,000 יחידות בשנה. כי מיצובישי זה לאנסר וכשיש לך מוצר כה טוב זה יעזור לכל המשפחה".

עד מתי תיוצר הלאנסר היוצאת? לאיזה עוד שווקים היא תגיע?
"ברור שעד סוף 2009 הלאנסר תיוצר ואין עוד החלטה מתי יסתיים הייצור. הביקוש במזרח אירופה לדגם הזה פשוט מאוד גדול".

האם יכול להיות מצב ששוב תישארו בלי לאנסר לציי הרכב?
" לא. יכול להיות שלא נצליח לספק את כל הביקוש, אבל אני לא מאמין שלא נהיה שם בכלל. כשאנחנו מדברים על יותר מ-10,000 כלים בשנה אנחנו מתבססים על לאנסרים".

לגרסאות הזולות יותר של הלאנסר החדשה מנוע 1.5 ליטר. האם זה לא יפריע במאבק בציי הרכב כשהיא תגיע?
"אני לא רואה בזה בעיה. אפשר לראות את ההצלחה של סובארו ואני חושב שהצרכן מבין היום שהבדל הנפח הזניח בין 1500 סמ"ק ל-1600 חסר משמעות. היום הצרכן מוקף בהמון גרסאות ודגמים, הוא למד לבחור ויש לו יותר פתיחות".

הלאנסר הוותיקה נמכרת היטב, אבל לא נתפשת כמובילת שוק מבחינת יכולות או נחשקות. האם זה לא מפריע לך?
"זה מפריע לי, אבל בוא לא נשכח שזה רכב שהוצג מזמן וקמו לו הרבה מתחרים חדשים וקשים. הלאנסר החדשה תשאיר את האחרים בהרבה תחומים מאחור. אבל הלאנסר הנוכחית מאוד מצליחה, יכול להיות שהיא לא נחשקת, אולם במבחן התוצאה לקוחות רבים של ציי הרכב, שיש להם בחירה, בוחרים בה".

באופן שקט אך ברור המכירות שלכם כל הזמן עולות בשנים האחרונות. מה הסיבות?
"ראשית השלמנו עם השקת הפאג'רו מבחר חדש של מוצרים. בנוסף התאמנו את מבנה החטיבה עם התמקדות בלקוחות מוסדיים קטנים שעובדים היישר מולנו ולא מול חברות ליסינג גדולות. אנחנו מציעים עסקאות מימון מאוד מושכות וגם הטרייד-אין של 'אוטודיל' מאוד עוזר לנו. אנחנו מאוד ממוקדי מכירות – אני בא מעולם כזה (חברת שטראוס א.ש.) שמציב יעדים מאוד מאתגרים. לכן גם אירועי המכירות שלנו מסייעים מאוד כי מצאנו פורמט נכון, וכשיש גם דגמים חדשים זה מוסיף תנועה בתצוגה".

האם אתה רואה אפשרות שתחזרו להוביל את השוק הישראלי? האם זו אחת המטרות?
"כמשימה אסטרטגית חשוב לנו להוביל, אבל זה לא אומר בהכרח מקום ראשון. אנחנו מיוצגים כרגע ב-55 אחוזים מהשוק כי חסרים לנו דגמים. אבל בכל פלח אנחנו רוצים להוביל. הפאג'רו נמצא במקום השני בתחום שלו, הגרנדיס ראשון בקטגוריה, הלאנסר החדשה צריכה לעבור את הסיוויק וכו'... אנחנו רוצים לעשות יותר, אבל עד שלא תהיה מכונית קטנה ומכונית מנהלים זה בעייתי".

נו ותהיה מכונית קטנה?
"אני חושב שהגיע הזמן להודיע רשמית שהקולט הנוכחית לא תגיע לארץ. תהיה שם מתיחת פנים מאוד מהותית אבל התיבה הרובוטית תישאר, ומעתה רק בגרסת ה-1.3 ליטר. אין אהדה לתיבה הרובוטית בארץ ומה שקורה למתחרים שלנו איתה לא נותן לנו מוטיבציה. מדברים על תיבה אוטומטית בדור הבא. אבל זה לא יקרה לפני 2010".

ומכונית גדולה?
"פעם במיצובישי היתה ראיה של הישרדות, עכשיו יש הסתכלות אסטרטגית וחשיבה על הרבה מוצרים. הם מדברים על מכונית גדולה בעוד שנתיים. אני מאמין שב-2010 ו-2011 נראה המון מוצרים חדשים. הם גם מתייעצים איתנו הרבה על פוטנציאל של כלים מסוימים".

יש למיצובישי בחו"ל את ה-i הקטנה שתזכה לגרסה חשמלית. האם אתם חושבים עליה גם לשיראל?
"כן, הרי את יחסי הציבור לנושא החשמלי כבר עשו עבורנו... אני מקווה שנביא את האוטו כי זה מוצר קיים שכבר נוסע ומוכן לייצור. כמובן שזה לא יהיה במאסות אבל זה חשוב גם בכמויות קטנות. ב-2009 אבות טיפוס יתחילו להסתובב באירופה ואני מקווה שבמחצית השנייה של 2010 גם אצלנו".

האם מיצובישי העולמית מודעת לפרויקט של שי אגסי ולהטבות הממשלתיות?
"הם מודעים מאוד לפרויקט. הם חשופים ומאוד מתעניינים, אבל הפרטים עוד לא סגורים ובטח שלא המחירים".

האם יצרת קשר עם אנשי הפרויקט? ביררתם את נושא התשתית והטעינה?
"אנחנו לא התעסקנו בזה. אני מאמין שכשהמכוניות באמת יגיעו ויתחילו לעלות על הכביש יהיה גם פיתרון שיתאים לכולם".

עד כמה חשובה האיוו X למיצובישי?
"הראיה שזה חשוב ועוזר לתדמית היא הלאנסר החדשה שלקחה ממנה המון סממנים עיצוביים. יש כאן המון פרטים שעוזרים לתדמית: כתבות בעיתונים, מורשת ספורטיבית. הספורט זה ב-DNA של מיצובישי וזה מאוד עוזר לנו".

ובכל זאת, לקח המון זמן עד שמיצובישי החלה לשווק את האיוו באופן סדיר באירופה. למה?

"אני חושב שהם לא קראו את הפוטנציאל נכון ולא הבינו את התמונה. היום הם מבינים מה יש להם והתוצאה היא גרסת ה'ראליארט' שתגיע. הם מדברים על מאסות באירופה, עשרות אלפי כלים. האיוו הוכיחה שיש מקום לדגמים ספורטיביים באירופה והראליארט תמנף זאת".

ואצלנו?
"האיוו תצא לשוק יחד עם הלאנסר, אבל מדובר ב-20-30 כלים בשנה. שיווק הראליארט בארץ עדיין נמצא בתהליכי משא ומתן, אבל זה יגיע. זה רכב שיכול להימכר במאסות".

פורסם ב'אוטו' גיליון 268 (יוני 2008)