ה-GTI הקטנה של פולקסווגן הגיעה אלינו לאחר תקופה של יובל בגזרה, שנכפה עלינו מאז סיום יבוא ה-GTI מהדור הקודם בשנת 2000. ההיסטוריה שלה מתחילה בשנת 1986, עת זכתה הפולו הספורטיבית לכינוי G40 ובחזיתה הושתל מנוע 1.3 ליטר עם מגדש-על (!) ו-115 כ"ס – צירוף נדיר בהחלט לספורטיבית קטנה. לאחר מכן הגיעה ה-GTI 1.6 ל' 125 כ"ס וכיום מדובר כבר ביחידת הנעה גדולה וחזקה יותר – גם אם מוכרת היטב – 1.8 ליטר, 20 שסתומים ומגדש טורבו.
המשחק מתחיל
גרסת ה-GTI של הפולו נמכרת ב-3 ו-5 דלתות (בארץ מוצעת רק ה-3 דלתות) ומשקלה מתקרב לזה של משפחתית – 1190 ק"ג. הדבר נובע גם מאבזור בטיחות ונוחות, וגם מהמנוע הגדול המפאר את חזיתה. זהו מנוע ה-20VT המוכר, שזוכה כאן לתזמון שסתומים משתנה לשיפור הגמישות ומפיק 150 כ"ס ב-5800 סל"ד ו-22.4 קג"מ החל מ-1950 סל"ד. ביחס לגרסאות הפשוטות ל-GTI קפיצים מקוצרים ובולמים מוקשחים, המיתרגמים להנמכה כוללת של 15 מ"מ. הבלמים מוגדלים ומערכות הבטיחות מרובות (ABS עם סיוע בבלימה, בקרת משיכה ויציבות ואפילו זמזם להתרעה על ירידה בלחץ האוויר בצמיגים). גם ארבע כריות אוויר, בקרת יציבות וכן בקרת אקלים, מערכת שמע עם MP3, גג שמש ואחרון ולא חביב - הגה מחושמל לתפארת. הכל שלכם ב-*153 אלף שקלים יקרים בהחלט.

במבט ראשון על ה-GTI החזות נראית מוכרת. הצלחת הגרסה המקבילה באחות הגדולה, גולף, הביאה את מעצבי פולקסווגן ליצירת פתרון פשוט-אך-אפקטיבי: העתקה. השבכה הקדמית היא העתק אחד-לאחד של הפס האדום ההיקפי וסמל ה-GTI הכסוף בגולף. החישוקים זהים בצורתם (רק קטנים יותר) ובתוכם קאליפרים אדומים דומים. גם הצללית מאזכרת את הגולף כאשר רק הפנסים והממדים הקטנים יותר מזכירים לנו שמדובר באחות הקטנה. רק עיצוב האחוריים מאכזב מעט: ממד הרוחב הצר משווה לה מראה גוצי והפנסים העגולים אולי נאים, אך מקנים לה מראה מתקתק ולא אגרסיבי כנדרש.
כניסה לקוקפיט של הגולף (אופס, פולו), מבהירה מיד על מה משלמים פרמיה כה גדולה במחיר. איכות החומרים וההרכבה היא כיאה לקונצרן פולקסווגן, והאבזור מרשים גם בקנה מידה אחד מעלה. העיצוב הבסיסי אמנם שמרני ורבוע למדי, אך במחלקת GTI תיבלו אותו במרכיבים ייחודיים מלוא החופן. על המושבים וההגה מוטבעים סמלי GTI עם תפירה אדומה נאה, שעוטפת גם את ידית ההילוכים. הבורר עצמו נעים למגע והדוושות כסופות כמתבקש. התוצאה מזכירה מאוד את האחות הגדולה – ובהחלט לטובה. לחובתה ניתן למנות את הפלסטיקים הנוקשים למגע, וזהו, בעצם.

ניסיון ראשון
בכניסה מקדמים את עכוזינו מושבים נוחים ותומכים ואפשרויות כיוון מרובות למציאת תנוחת נהיגה אידיאלית. התנעה – ונהמה ממלאת את תא הנוסעים. או... זו מוסיקה שראויה להאצ'בק חמה. כל לחיצה על דוושת הגז גורמת למכונית לנבוח בשמחה, בצליל הנשמע כאילו הוא מאוד מתאמץ לשחזר את הסימפוניה המופלאה של ה-GTI הבכירה. זה עדיין לא בדיוק זה, והסאונד קצת יותר סינתטי (כאילו הדביקו לו פסקול מתורגם לאחר העריכה), אך זו בהחלט נקודת פתיחה טובה לאגזוז ליברלי.
המנוע עצמו הוא הגרסה הבסיסית של ה-1.8 המוגדש, עם 150 סוסים בלבד, פחות אפילו ממה שניפק הדור הקודם של האיביזה עם אותה יחידת כוח. ברור שבקונצרן רצו להרחיק אותה מהגולף ומהאיביזה קופרה, אך נראה שאפשר היה למצוא פתרון ביניים עדיף (גרסת ה-163 כ"ס המוכרת מדגמי אודי, אולי?). שימו לב לאנקדוטה קטנה נוספת – משקל הפולו מתקרב ל-1200 ק"ג, רק עשרות בודדות מתחת למשקלה של... גולף GTI מהדור הרביעי, שנהנתה בדיוק מאותו המנוע, אבל הייתה גדולה מהפולו בממדיה. משקל הקידמה? ייתכן, אבל כל זה לא משנה את העובדה שמדובר ביחידת כוח מצוינת. חזקה, חלקה וגמישה מאוד, עם מומנט גבוה המתחיל מתחת ל-2000 סל"ד ונשאר כמעט עד 5000 סל"ד.

ניסיון שני
התנהגות הפולו בפניות נראית כלקוחה מאסכולה הפחות מתאימה להוט-האצ' אמיתית. האחיזה גבוהה מאוד, אך התחושה בוגרת ומאוזנת. זה בהחלט משרה ביטחון, אבל גם חסר את העליזות שמאפיינת הוט האצ' קטנה וראויה לשמה. המכונית מרגישה כבדה יחסית בתגובותיה ולא מספיק חדה. בתוך הפניות, כל אותם סוסים וקג"מים שנשלחים לגלגלים הקדמיים מתבטאים בהרחבת קווים מוחשית. כאשר מנסים לנהוג בה באופן יותר אגרסיבי – כזה שימיר את תת ההיגוי המתסכל בהיגוי יתר מהנה – היא אכן מגיבה בהידוק הישבן לתוך הפניה, אך עושה זאת באופן צפוי ואיטי ולא מספיק זריז ומשעשע כדי לאתגר או ליהנות. גם העברות ההילוכים הסרבניות דורשות מאמץ ואינן מדויקות תמיד.
ניכר כי הפולו מנסה לשחזר את התנהגות הכביש של הגולף GTI, אך עושה זאת קצת פחות ברהיטות ובאמירה זו כלול גם ההגה. יש תחושה כאילו מדובר בהגה הלומד את תנאי הכביש, אך במובן הרע. הוא מתאים את עצמו לתנאי העומס ולאופן ההפניה, אבל עושה זאת באופן מלאכותי, שאינו תמיד מתאים למצב בפועל. לעיתים הוא מתקשח הרבה יותר מדי שלא לצורך ובעת החלקה הוא נאבק בנהג עם לוחמת מומנט.
נוחות הנסיעה סבירה והמרווח, כצפוי, טוב כמו בכל פולו. גם תא המטען נכבד ויש מספיק תאי אחסון מלפנים. יש לא מעט רעשי רוח וצפצופים מעל 100 קמ"ש, אבל לא באופן מטריד מדי. צריכת הדלק לאחר מבחן מאומץ הייתה קצת מעל 8 ק"מ לליטר – תוצאה טובה בהחלט.

ו...בחוץ

הפולו GTI מנסה לחקות את אחותה הגדולה והמוצלחת, הגולף, אבל במאמץ הגדול היא התבגרה יותר מדי. היא לא תזזיתית וקלילה כמתבקש. מנועה חזק והיא בהחלט מפנקת, אבל חסר לה הניצוץ הספורטיבי שצריך להיות בהוט-האצ' אמיתית. כל זה עוד לפני שנכנסנו לסוגיית המחיר הבעייתית – עלות הרכישה יקרה משמעותית אפילו מזו של השותפה החזקה לפלטפורמה, האיביזה קופרה. כך, הפולו מוכרת בעיקר תדמית ואבזור – ובמגרש שלנו זה לא מספיק בכדי להצטיין כמכונית ספורטיבית.


*המחירים נכונים ליום פרסום הכתבה במגזין