הכתבה המלאה התפרסמה במקור בגיליון 261 - אוקטובר-נובמבר 2007
העיניים של רוכבי האופניים ב"לה מדווש" נפערו רחב. הם לא מורגלים לקונצים מהסוג הזה, והיו מופתעים לגמרי לראות את מנשא האופניים האינטגרלי ("פלקס פיקס") נשלף החוצה מהפגוש האחורי של האופל קורסה וקולט שני זוגות אופני הרים מסוקסים. פטורים מהצורך להסתובב עם גגון מסורבל ומרעיש, או מתקן תלייה אחורי אשר מסתיר את לוחית הרישוי ופנסי הבלימה, הסכימו כולם שזה אחד הפתרונות המגניבים ביותר לסוגיית תליית האופניים אשר מטרידה אלפי נהגים הרוכבים מדי סוף שבוע. וכשזה עולה כמו מנשא גג איכותי - אדרבא. הצינים שביניהם אף הביטו בזלזול ב-1.6 ל' קבוצה 2 שלהם ואמרו שזו הסיבה הטובה ביותר לקנות את האופל קורסה החדשה.
הרחה
גם האופל קורסה החדשה - כמו מכוניות רבות בעת האחרונה - היא פרי הגלובליזציה בהיות הפלטפורמה שלה פיתוח משותף לפיאט ואופל (כחלק מ-GM). כך שהפיאט גרנדה פונטו והאופל קורסה שעיניכם שוזפות, חולקות מרכיבי מבנה רבים, חיצוניים ופנימיים. וזה לא בהכרח דבר רע.
האופל קורסה החדשה עושה כמעט כל מה שאפשר כדי להתנער מהדימוי המבוגר והאפרורי של המותג. אם זה דרך עיצוב מרכב משובב, תא נוסעים עליז וקמפיין פרסום שובה לב. עיצוב המרכב מזוות ומכיל קווי אורך מודגשים וחזקים מאוד. החזית מתחזקת עם פנסים ענקיים ומשוכים לאחור ושמשה קדמית אופקית למדי. מותניים רחבים וישבן קצר - הנראה קצר עוד יותר בזכות סרח עודף זעיר - תורמים את המגע הסופי למראה ה"בדיוק יצאתי מיוזעת מחדר כושר".
גם הקוקפיט נראה מאוד נמרץ - בוודאי בגווני אדום/שחור של רכב המבחן. עם זאת, אדריכלות הפנים בסיסית למדי ולא נושאת בשורה מיוחדת, עם סידור סטנדרטי של לוח המחוונים והקונסולה המרכזית. רכב המבחן צויד במערכת הניווט החדשה של 'איתוראן', ואני חייב לציין לחיוב את התאמתה המעולה לחלל המקורי ביחס לרוב המערכות הישראליות המוכרות. עוד בתחום ההתקנות המקומיות יצוינו מערכת השמע - שעושה שימוש בפקדים המקוריים על גלגל ההגה - וחיישני חניה שמתעלמים מה"פלקס פיקס" ומעצבנים באופן כללי. חסרו לנו מערכת בקרת אקלים אמיתית, חלונות חשמליים מאחור וחישוקי סגסוגת המקובלים בסופרמיני בטווח המחיר הזה. מול אלו יש מערך בטיחות שלם ומרשים מאוד אשר הפיק מהקטנה הזו חמישה כוכבי בטיחות ב-E-NCAP – וזה מאוד חשוב.
לא פחות חשובה היא תיבת ההילוכים האוטומטית אשר חוזרת לליין של אופל קורסה, במקביל לאיזיטרוניק הרובוטית ולידנית. שתי האחרונות לא יגיעו אלינו כמובן, ואנחנו נזכה ליהנות משירותיה של התיבה האוטומטית בלבד. גם המנוע מוצע בגרסה אחת בלבד: 1.4 ל' אקוטק המפיק 90 כ"ס ו12.5 קג"מ. לא נתון מדהים במיוחד, אבל כשפליטת המזהמים הופכת לחשובה יותר מהפקת כוחות הסוס - זה מה שתקבלו.

נגיעה
עם 12 וחצי קג"מ, יחסי העברה ארוכים ומשקל יבש של 1120 ק"ג, אין לצפות לביצועים מרשימים. ואכן האופל קורסה נאבקת במשך כמעט 15 שניות כדי להגיע ל100 קמ"ש – וזה קצת מבאס במכונית שאמורה להיות מלאת שמחת חיים. גם תאוצות הביניים לא יגרמו לסבתא להעיר לכם על הנהיגה, כשחלק משמעותי של התלונות יעומעמו על ידי רעש מנוע רם מדי. יצוין, אגב, כי הרעש אינו נוכח כל הזמן - רק כשלוחצים על הגז...
העברות ההילוכים חלקות ונעימות לרוב, למעט כשממש ממהרים ואז התיבה עלולה גם לחבוט. רווחים גדולים מאוד בין ההילוכים מחייבים משיכת סל"ד ארוכה (וממושכת), כאשר ההילוך השני יגיע ל90 קמ"ש עוד לפני הקו האדום והשלישי יתחלף בכמעט כפול מזה.
בצד הנהג תמצאו תנוחת נהיגה טובה, ואהבתי גם את טווח ההזחה העצום של המושב, תמיכתו בגוף וכן גם את הצבע האדום בתא הנוסעים. תחושת המרחב והחלל במושבים הקדמיים מצוינת, כשבסיס השמשה הקדמית רחוק מאוד לפנים ושטח השמשות גדול ונותן תחושה אוורירית. איכות החומרים פחות מרשימה, אך ההקפדה על ההרכבה והתאמת רוב הפאנלים השונים גבוהה למדי. מעט מאוד קרקושים נשמעו על כבישים מטלטלים, והרוב הגיע מתא מטען רב-מפלסי ותכולתו.
המושב האחורי בסדר, לא יותר מזה. בסיסו קצר, ריפודו מוצק ותתקשו להשחיל את הנעליים מתחת למושב שלפניכם. מפער הדלת אומנם נוח ולאחר שתתמקמו מאחור לא תסבלו ממחסור גדול במרווח, אך ההשתחלות מעט מסורבלת.
תא המטען בעל דופן כפולה, ובגרסה המצוידת בפלקס פיקס מצויד במשאבת ניפוח מובנית בדופן. יש גם שקע מתח מאחור וכיסוי מטען שמחליק בקלות לפנים וחוסך את הצורך לאחסנו בבית. חשוב רק לציין כי שפת ההטענה צרה למדי ודלת תא המטען לא תיפתח כשיש אופניים על המנשא מאחור.

גלגול
אופי הנסיעה באופל קורסה החדשה מאוד "גרמני" של פעם, מעין מוצקות שלא מתכוונת לוותר או להיכנע לנחשלות של האספלט הלבנטיני. המתלים מרוסנים מאוד והבולמים אוחזים היטב בזרועות המתלה לבל יתפרעו להן. כך שכל גבנון או שיבוש מטופל במהירות המרבית – וישבנם של הנוסעים חש בזה. יתרה מזאת, ככל שהשיבוש עמוק יותר, כך גם עולה עוצמת ההתנגדות מולו. למרות הקשיחות, מטפלים המתלים יפה מאוד בחתחתים הקטנים יותר שבדרך, מבלי להפיק תלונות תותבים, וגם זה משהו.
ההגה המתוגבר חשמלית קל מאוד, אבל לא מדי, בקצב עירוני. הוא מדויק מאוד ולא דורש יותר מדי סיבובים כדי לתמרן במקומות צרים. היה לי הרושם כאילו פעולת מגבר ההגה נשמעת בתא, אבל זו כנראה רק הפרנויה הפרטית שלי. גלגל ההגה מצופה עור והוא נעים מאוד ללפיתה והיכולת לכוונו בטווח גדול פשוט מעולה.
הנוקשות בעיר משתלמת כשיוצאים לכביש הפתוח. כאן המתלים אוחזים מצוין את המרכב ומצליחים לשמור על קשר עם פני הכביש הגליים והמשובשים ביותר. ריסון המרכב המעולה מונע נדנודים לא נעימים אך מצד שני גורם למרכב לנוע בתזוזות קטנות כל העת. לא מאוד מטריד, אך עשוי לעייף לאורך זמן. אגב, המושב האחורי נסבל ביותר בנסיעה בינעירונית ורק השאון הרב שיוצרת מערכת ההנעה מפריע לנוסע שמאחור לשמוע את דברי ההבל של הנהג.
בקטע אחד יחיד שבו הותר הרסן והקצב עלה למהירות אוטובאן, הרשימה הקורסה הקטנה עד כמה שהיא יציבה ונוסכת בטחון אפילו במהירות כזו. אולם המנוע עובד קשה מאוד, הרעש בתא משמעותי, וגם רעשי הרוח והכביש רמים למדי. בעצם רמים מדי.
נושא אחרון שראוי לציון מיוחד הוא המזגן. רכב המבחן לא הפגין יכולת משמעותית לקרר את תא הנוסעים בצורה יעילה. וזה לא שהיה נורא חם באמצע אוקטובר או משהו כזה - המזגן פשוט לא סיפק יכולת קירור ראויה אפילו בעוצמה מלאה. אולי באשמת שטח השמשות הגדול, גג השמש שמצל רק עם רשת שקופה, או תקלה ביחידת הקירור. הוסיפו לזה מפוח שמרעיש מאוד כבר מדרגת העוצמה השניה ותקבלו מזגן לא מספק - וזה פאול משמעותי למדי בישראל.

נשיפה
גם בלי הבובות של קמפיין ה-!C`MON, לאופל קורסה החדשה קריצה צעירה, מתוחכמת מאוד ומעוצבת לעילא. זה מקבל גיבוי באופן שבו היא מתנהגת בכביש (ובעיקר בכביש פתוח), ויתרה מזו, בכמות המכובדת של האבזור (ובעיקר אבזור הבטיחות - 6 כריות אוויר ובקרת יציבות - אשר לדעת כותב שורות אלו חייב להיות אמת המידה שלפיה נרכשת היום מכונית). יחידת ההנעה אומנם חסרה קצת כ"סים וקג"מים כדי לתת כיסוי בביצועים לטענה התדמיתית והמזגן החלוש דורש בדיקה במחלקת השירות, אבל בסך הכל מדובר בסופרמיני טובה שהופכת להצעה מפתה בזכות שלל התוספות. בין אלו, בולט המתקן הנשלף לאופניים, שעושה מהקורסה מכונית אטרקטיבית לנהגים אקטיביים. עכשיו צריך רק למצוא שלדת Santa Cruz מגניבה במיוחד כדי לתלות מאחור...