ריקול כריות האוויר – 90 מיליון מכוניות לתיקון - אוטו

ריקול כריות האוויר – 90 מיליון מכוניות לתיקון

קריאת השירות של טאקאטה גדלה לממדים חסרי תקדים

תאגיד טאקאטה, אחד מספקי החלקים הגדולים ביותר של יצרני הרכב, ממשיך להסתבך. הארגון היפני פרסם הודעה לפיה הוא מרחיב את הקריאה לכל הדגמים המצוידים בכריות אוויר קדמיות מתוצרת החברה - כרגע מדובר בהרחבת הקריאה רק בארה"ב, אך יש לשער כי הקריאה תתרחב לשאר העולם
שמו של תאגיד טאקאטה, אחד מספקי החלקים הגדולים ביותר של יצרני הרכב ומי שאחראי לחמישית מהיקף הייצור של כריות האוויר, נקשר מאז אפריל 2013 בכשל חמור בייצור כריות אוויר. כשל זה, עליו דיווחנו כבר לפני שנה וחצי, נוצר בשל פגם במנגנון הפירוטכני המפעיל את כרית האוויר בזמן תאונה. במספר כריות של טאקאטה, המנגנון התפוצץ עם הפעלתן, וחלקי המתכת ממנו הוא עשוי גרמו לפגיעה בנהג או בנוסע שלידו. הכשל, לפי טאקאטה, נוצר בגלל חום ולחות המשפיעים על התנהלות האמוניום החנקתי (החומר היוצר את הפיצוץ), וזה בכריות של טאקאטה התגלה כבעייתי.
עד היום נהרגו כתוצאה מכריות האוויר הפגומות האלה כ-13 אנשים ברחבי העולם ולמעלה מ-130 בני אדם נפצעו. עניין זה חמור במיוחד מכיוון שהבעיה הייתה ידועה לאנשי החברה כבר ב-2004, אך ההנהלה החליטה לטייח את הבעיה ולהשמיד ממצאים שעסקו בכך.
מאז שהתגלתה התקלה, נעשו מספר קריאות לתיקון, כאשר הנפגעת העיקרית היא הונדה עם למעלה מ-22 מיליון מכוניות, אליה מצטרפים יצרני רכב יפניים אחרים (אינפיניטי, טויוטה, לקסוס, מאזדה, מיצובישי, ניסאן, סובארו) אך גם גרמניים (אודי, ב.מ.וו, מרצדס, פולקסווגן), בריטיים (יגואר, לנד רובר) ואמריקאיים (גי'פ, דודג', פורד, קדילאק, קרייזלר, שברולט). וגם פרארי (2820 מכוניות). סך כל המותגים עומד כיום על שלושים.
והמספרים גדלים
לקראת סוף השבוע הזה לבדו ורק בארה"ב, פרסמו 6 יצרניות רכב קריאה לתיקון של כ-2.5 מיליון מכוניות. הנתונים אינם סופיים, אך בסיכום כולל מדובר על מספר חסר תקדים של כ-90 מיליון מכוניות שיוזמנו לתיקון, כאשר 35-40 מיליון מהן בארה"ב (לפחות). עד היום הוחלפו כבר כ-14 מיליון מנגנוני נפץ, על פי טאקאטה.
ארגון הבטיחות האמריקאי NHTSA דרש כי החלפת המנגנונים הפגומים תסתיים עד 31.12 2019, וכי יישום הקריאה לתיקון יחולק לחמישה שלבים. החלוקה לשלבים נועדה ליצור תיעדוף לפי גיל הרכב (לישנים זכות קדימה) ולפי האזור בו הוא פועל; NHTSA קבע שלושה סוגי אזורים כאלה לפי רמת החום והלחות.
בישראל מדובר בעשרות אלפי מכוניות המצוידות באותן כריות נגועות.
בין הדגמים שנקראו לתיקון, בארה"ב, ניתן למצוא את הדגמים הבאים:
אודי A3 - דמי 2005-2013
אודי Q5 - דגמי 2009-2011
ב.מ.וו סדרה 1 – 2008-2013
ב.מ.וו סדרה 3 –2000-2013
הונדה סיוויק – 2001-2005
הונדה CR-V - דגמי 2002-2011
טויוטה קורולה 2003-2008
טויוטה ראב 4 – 2004-2005
מאזדה 6 – 2003-2007
מאזדה MPV – דגמי 2004-2005
סובארו אימפרזה – 2004-2005
סובארו לגאסי (B4)/ אאוטבק – 2003-2008
שברולט סילברדו 2500/3500 – 2007-2008
בעיקרון, קריאה לתיקון היא מהלך יזום של יצרני הרכב, ובעלי רכב אמורים להמתין לפנייה של היבואן. עם זאת, בגלל הבעיה בה מדובר, נראה לנו כי נכון יהיה אם בעלי הרכב יפנו ליבואנים על-מנת לברר מהו לוח הזמנים לתיקון. ישראל היא ארץ חמה ורוב המכוניות בה נעות באזורים מאוד לחים.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות