הרעיון לנסות ולהעתיק את עיקרון כרית האוויר אל עולם האופנועים אינו חדש, ויש כבר לא מעט חברות המציעות ווסטים או מעילים שבמקרה תאונה מתנפחים כדי להקטין את הנזק לרוכב מהפגיעה בכביש/רכב/כל דבר קשה אחר שבדרכו. אז מה מייחד את המערכת של אלפינסטארס? היא הראשונה שאינה דורשת חיבור בכבל לאופנוע או התקנת חיישנים באופנוע, אלא מתבססת על מדי תאוצה וג'ירוסקופ המותקנים במערכת עצמה. לטענת נציגי החברה, זה מאפשר למערכת שלהם להיות המהירה ביותר בשוק, עם זמן ניפוח (במערכת המיועדת לכביש. יש גם אחת המיועדת למסלול) של עד 85 מילישניות – מה שמבטיח כי כרית האוויר תהיה מנופחת לחלוטין כבר בפגיעה הראשונה.
עוד סיפרו נציגי החברה, שנכחו באירוע ההשקה שערכה היבואנית, אביזריון, כי העבודה על המערכת החלה כבר ב-2001, ומההתחלה החליטה החברה שלא להתבסס על חיבור לאופנוע אלא ליצור מערכת עצמאית לחלוטין. בשנים שעברו מאז, מלבד פיתוח מנגנון הניפוח והכרית עצמה, השקיעה החברה מאמץ רב בלימוד הכוחות הפועלים על הרוכב, בזמן רכיבה תקינה ובמקרה תאונה. זה בוצע בסדרת ניסויי ריסוק כמו גם על ידי הצמדת ציוד מדידה לרוכבי מירוצים עליהם לוקחת החברה חסות. והכל כדי לכייל את החיישנים בצורה מדויקת ככל האפשר, במטרה להבטיח פתיחה וודאית של הכרית במקרה תאונה – ומצד שני להבטיח שהיא לא תיפתח בסתם מעבר על בור גדול בכביש. לאחר שהושלם פיתוח המערכת לשביעות רצון החברה היא הועברה לבדיקות שטח במסלול המירוצים והשיגה – כך אלפינסטארס – תוצאות מעולות.
כרית האוויר במערכת של אלפינסטארס מציעה הגנה לגב, למותניים, לכתפיים ולחזה. היא לא מחליפה את המיגונים הפאסיביים המקובלים, אלא מצטרפת אליהם – יחידת הפיקוד של המערכת, למשל, משולבת במגן גב קשיח. החיישנים השונים ויחידת הבקרה מוזנים על ידי סוללה נטענת, המספיקה ל-24 שעות רכיבה, נטענת בחיבור USB, בדומה לטלפונים סלולאריים, והמערכת מופעלת אוטומטית ברגע שהרוכסן הראשי במעיל נרכס.
אלפינסטארס מציגה – Tech-Air
צילום: אסף רחמים, יצרן
ניפוח הכרית מתבצע, בדומה למקובל במערכות מתחרות, על ידי גז דחוס בלחץ גבוה, המאוחסן בשני מכלים. במקרה של הפעלה ניתן להחליף את המכלים, לאחר בדיקת מעבדה שמוודאת כי המערכת לא נפגעה בתאונה. עלות הבדיקה והמכלים החדשים 1450 שקלים. החברה ממליצה על ביצוע בדיקה כל שנתיים, גם אם המערכת לא הופעלה, בעלות של 480 שקלים.
בנוסף לגרסה המיועדת לכביש קיימת גם גרסת "מירוצים", הכוללת ווסט המתאים לשימוש עם מבחר חליפות עור של החברה. למרות שמה, המערכת ניתנת לשימוש גם בכביש, לאחר החלפת תוכנה (מתארי התאונה במסלול ובכביש שונים באופן משמעותי), אך היא נבדלת במבנה כרית האוויר ממערכת הכביש (יותר הגנה לכתפיים, פחות לחזה ולגב). המערכת המיועדת למירוצים מסוגלת לתפקד פעמיים (משמע בשתי תאונות נפרדות) מבלי להזדקק להחלפת מכלים. ההסבר שקיבלנו לכך מנציג החברה הוא שהמערכת כוללת שני מכלי גז דחוס; בשימוש בכביש הציבורי נדרש ניפוח מהיר יותר, ולכן נעשה שימוש בשני מכלי הגז בו זמנית, בעוד שבשימוש מסלול נעשה שימוש במכל אחד כל פעם. הבדל נוסף הוא שמערכת המירוץ נדרכת רק ברגע שהרוכב מתחיל ברכיבה, בעוד מערכת הכביש נדרכת כאמור ברגע שהמעיל נרכס, כך שהיא מספקת הגנה לרוכב גם כשהוא במצב סטטי (למשל במקרה שרכב פוגע בו בזמן שהוא עומד ברמזור).
מחיר מערכת הכביש הוא 5360 שקלים, ומעיל תואם עולה 1900 שקלים עד 3350 שקלים. מערכת המירוצים לא תגיע בשלב זה ארצה.
אלפינסטארס מציגה – Tech-Air
צילום: אסף רחמים, יצרן