אנדריאס גוסטבסון, סגן נשיא וולוו למוצרים, הגיע לישראל לכבוד השקת וולוו S60 החדשה. לוולוו הגיע גוסטבסון ב-2001 כמהנדס כימיה "ואני לא משתמש בזה בכלל כיום". ניצלנו את המפגש עימו כדי לשמוע על הכיוונים והתוכניות של היצרנית השוודית.
 
חשמל, כמובן
"הצהרנו מספר פעמים על חשמול דגמים בוולוו, ובקרוב נציג מכונית חשמלית ראשונה שלנו שתהיה XC40. אנחנו נתמקד במציאת התמהיל הנכון של מוצרים תוך כדי התבססות על הפלטפורמה הגדולה והקטנה. בקרוב יהיה דור חדש לפלטפורמה הגדולה, SPA II, ואנחנו מביטים הרחק לעתיד, ובשנים הבאות יוחלט על איך ייראה העתיד בוולוו; למשל, מה יקרה כשהמכוניות האוטונומיות יגיעו? לפחות בהתחלה זה לא ייצור שינוי בעשייה שלנו, כי אלה יוגבלו בשימוש לאזורים מסוימים. סין יכולה להיות גדולה בכך, מכיוון שהיא מהירה באימוץ טכנולוגיות ורגולציות.
 
"בכל הקשור למבחר הדגמים, צריך להחליט על הדרך הנכונה. האם אנחנו צריכים להסתכל על האחרים ולעשות כמוהם? זה מה שעשינו ב-2010 ולפעמים הצלחנו. כעת אין ספר חוקים ויש הרבה אפשרויות. אנחנו מתחרים לא רק מול יצרניות רכב אלא גם בחברות טכנולוגיות, והיום ספקים מכתיבים לא פעם את הכיוון; למשל, ספקי הסוללות מכתיבים – והרבה – והנושאים החמים בתעשייה הם עלות הסוללות והאספקה המוגבלת".

וולוו מתכוננת לדור הבא

 
אז מה בכל זאת יכול להשתנות בתמהיל הדגמים?
"אתה יכול להסתכל על אופנות, כמו למשל זו של רכבי הפנאי, ואפשר לראות שהמכירות מכוניות הסדאן יורדות בכל העולם למעט בסין. אנחנו מוכרים סטיישן בעשרה שווקים בלבד, וזה פלח שוק שהולך וגווע. מצד שני, לא רק סגמנט רכבי הפנאי גדל, אלא גם מה שאנחנו מכנים 'קרוסאובר', כמו ב.מ.וו X6, גדל – אז אולי אנחנו צריכים להסתכל גם בתחום זה. אנחנו צריכים להמר על הדברים הנכונים לוולוו ב-2025-2021".
 
ה-V40 מתקרבת במהירות לסוף דרכה. מה יהיה עם מחליפה?
"עוד לא החלטנו על הדגם הקטן הבא. מכונית כמו ה-XC40 אמנם יקרה אבל שווה לנו יותר. בסוף היום אנחנו צריכים לעשות מכונית שתהיה גלובלית עם מרכב שיאפשר הנעה חשמלית. אם היא תהיה מאוד שונה מ-XC40 נצטרך להשקיע יותר ולמצוא פשרה שתאפשר חשמל, בנזין והיברידי. את ה-V40 לא יכולנו למכור כמכונית גלובלית.

וולוו מתכוננת לדור הבא


"ייצור ה-V40 ייפסק באמצע יולי, ולא תהיה לה מחליפה מידית. אבל 'לינק אנד קו' בונה הרבה מוצרים, והם מייצרים 'כדאיות כלכלית' שניתן להיעזר בה’"
 
מה קרה ל-2 של פולסטאר? היא הרי נולדה כוולוו?
"טכנית כן, כיוון שרוב העבודה נעשתה על ידינו, האפשרות עדיין שם. אבל האם זה נכון לקבוצה שלנו ולמותגים שלנו לייצר אותה? התשובה לכך אינה פשוטה".
 
השקתם את ה-S60 עם הצהרה שלוולוו לא יהיה דיזל, ובכל זאת ב-V60 יש...
"לפעמים צריך להיות אמיץ, ועשינו זאת ב-S60, אבל מכירות הדיזל עדין גבוהות, אז טיפשי לוותר על כך. ברור שיכולנו למכור כמויות של ה-S60 עם מנוע דיזל, אבל הימנעות מכך היא גם דרך לעשות אותה למיוחדת. לא אמרנו שנפסיק בבת אחת עם מנועי הדיזל, אבל אנחנו מתחילים להרוג אותו. התעשייה עדיין משיקה דגמים עם מנועי דיזל, אבל אנחנו רואים את העתיד חשמלי. ואתה תמיד צריך להכין את הסיפור שלך לעתיד.

וולוו מתכוננת לדור הבא

 
"ב-2025 מחצית מהמכירות שלנו יהיו של רכבים חשמליים, אז צריך אופציה כזו בכל דגם. המנוע הכפול (גרסאות T8) ירד בעתיד, ובמקומו יעלה ההיברידי המתון והחשמל".
 
אתם מציעים קו "R" שהוא יותר רמת גימור, וגרסת פולסטאר שאינה ממש ברורה. לאן אלה יתפתחו?
"התחלנו עם R ב-850 וזה התפתח משם, ואחרי כן הצגנו 'R דיזיין' ב-S40/V50 וזה היה לרמת גימור. 'פולסטאר' העלתה את השאלה האם אנחנו באמת רוצים להתחרות ב-M וב-RS? זו התשובה שלנו לתחום הביצועים, אבל זו לא 'רפליקה' של M או יריבה ישירה שלה או לכלים דומים של המתחרים – זו אלטרנטיבה שגם מתאימה לרצון שלנו לפתח דיון ציבורי על הגבלה וולונטרית למהירות המכוניות ל-180 קמ"ש. כשהתחלנו בתוכנית החדשה אמרנו שהמרכיב הדינמי ימצא ביטוי בסדרה 60 אבל הדבר יתפתח.

וולוו מתכוננת לדור הבא

 
"'R דיזיין' זו אלטרנטיבת הספורט שלנו, ומי שירצה יותר יכול לבחור ב'פולסטאר'. ברור לנו שישוו זאת לאודי RS4 וכולי, אבל השאלה היא האם אנחנו רוצים ליצור רכב של 'ילדי מירוצים', או מעדיפים רכב בטוח עם מספיק כוח ושלדה טובה".