נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, חשף באירוע שנערך בסוף השבוע מכוניות ראשונות ממיזם הרכב השאפתני של טורקיה - TOGG, ר"ת של "מיזם קבוצת הרכב של טורקיה". מדובר בפרויקט שיזם ארדואן לפני מספר שנים, וכעת עובר לשלב טרום הייצור עם חשיפת שתי מכוניות בשלבי פיתוח מתקדמים.

באירוע הוצגו רכב פנאי שיושק בשנת 2022 ויהיה רכב סדרתי חשמלי ראשון בתולדות טורקיה, לצד מכונית סדאן. עד עתה במדינה זו יוצרו מכוניות בעיקר במיזמים משותפים עם יצרניות רכב זרות או במפעלים של יצרניות רכב זרות. עם הקמת TOGG, טורקיה שואפת להפוך למעצמת רכב בקנה מידה עולמי, כולל תוכניות לשיווק גם במערב אירופה: ב-TOGG הציבו יעד של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של Euro NCAP בשנת 2022, מה שאומר כי המכוניות של היצרנית הטורקית יידרשו לעמוד לא רק במבחני ריסוק מחמירים, אלא גם להציע מערכות בטיחות מתקדמות.

בשלב זה לא נחשפו פרטים רבים על רכבי היצרנית, ואין להם שם רשמי. באירוע החשיפה הוצג רכב פנאי קומפקטי חמישה מושבים, שאיתו כאמור היצרנית תצא לדרך ב-2022. רכב זה יוצע בשתי גרסאות - מנוע אחורי עם 200 כ"ס והנעה אחורית (7.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש) וגרסת הנעה כפולה בה מצטרף מנוע חשמלי נוסף לפנים, שמניע את הגלגלים הקדמיים ומעלה את ההספק המרבי ל-400 כ"ס. הביצועים בהתאם: 4.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש.



רכב הפנאי, שמבטיח לפי TOGG את "בסיס הגלגלים והמרווח הטובים בקטגוריה", ניתן יהיה להזמין עם ערכת מצברים רגילה ("יותר מ-300 ק"מ בין טעינות") או משודרגת ("יותר מ-500 ק"מ בין טעינות"). ביצרנית מבטיחים זמן טעינה של פחות מחצי שעה ל-80% באמצעות עמדת טעינה מהירה. מפרט טכני מעבר לכך לא פורסם.

טורקיה תתחרה בטסלה: ארדואן השיק יצרנית רכב חשמלי
צילום: TOGG


עוד נמסר כי רכב הפנאי יצויד ביכולת נסיעה אוטונומית ברמה 2, שלרוב מאפשרת נסיעה בפקקים בכביש מהיר ללא מעורבות נהג, לפרקי זמן קצרים. ב-TOGG מבטיחים גם יכולת שדרוג מהאוויר לרמת אוטונומיה 3 בהמשך (רמה הזמינה כיום סדרתית רק באודי A8 וגם זה רק בשווקים מסוימים). חידוש טכנולוגי נוסף ברכב הפנאי יהיה תצוגת מידע תלת-ממדית, המשלבת גם הולוגרמות ומציאות רבודה.

טורקיה תתחרה בטסלה: ארדואן השיק יצרנית רכב חשמלי
מכונית הסדאן של TOGG (צילום: משרד העיתונות הנשיאותי של טורקיה)


על העיצוב הסופי של הרכב אחראית סדנת העיצוב האיטלקית פינינפארינה, אם כי ב-TOGG מצהירים כי הרכב תוכנן במלואו בטורקיה, כולל פלטפורמה ויחידות כוח. גם העיצוב הבסיסי תוכנן על-ידי היצרנית בסיוע 18 חברות עיצוב מקומיות וזרות, שהתמודדו בתחרות עיצוב ממשלתית. עיצוב זה עובד מדו-ממד לתלת-ממד והוכן לייצור על-ידי פינינפארינה.

טורקיה תתחרה בטסלה: ארדואן השיק יצרנית רכב חשמלי
בכירי TOGG מעניקים לארדואן דגם של המכונית (צילום: משרד העיתונות הנשיאותי של טורקיה)


מידע על מכונית הסדאן (אף היא חשמלית טהורה), לא פורסם בשלב זה. למרות שמספר לא מבוטל של מכוניות משלל יצרניות מגיע לישראל מפסי ייצור בטורקיה, לפי שעה לא ידוע על תוכניות לשיווק דגמי TOGG אצלנו.

טורקיה תתחרה בטסלה: ארדואן השיק יצרנית רכב חשמלי
צילום: TOGG