"מה שמשך אותי לתחום הרחף הוא השילוב של הצילום עם אלמנט התנועה, שמוסיף לו המון עוצמה וחיים", אומר רועי ארמה, מנכ"ל חברת CRS מצלמות רחף. "צילום בתנועה הוא תמיד מאתגר יותר כיוון שבזמן שאני מתפעל את המצלמה, מצד אחד אני נמצא בסיטואציה שמתרחשת בפועל, מצד שני אני כבר מתכנן בראש חמישה צעדים קדימה איך השוט ימשיך ואיפה הוא יסתיים”.

ארמה (45), נשוי ואב לשניים מתל אביב, התחיל להפעיל מצלמות רחף לפני כעשרים שנה באירועים פרטיים ובקליפים, כפועל יוצא של האהבה שלו לתחום הצילום, בעיקר לסטילס. עם הזמן והניסיון שנצבר הוא החל לעבוד כשכיר בחברת CRS,  שהייתה, ועודנה עד היום, החברה הגדולה והמקצועית ביותר בתעשיית מצלמות הרחף ומערכות השליטה בארץ. את CRS הקים בשנת 1993 יורם הירש עם עלייתו ארצה מגרמניה, שם עבד כטכנאי בכיר באחת החברות המובילות בתחום, והוא זה שעומד בראשה גם כיום. "ב-CRS רכשתי גם את הכלים והניסיון בעולם הברודקסט המקצועי יותר, כשלקחתי חלק בתכניות הטלוויזיה הגדולות ביותר שהיו אז בארץ, כדוגמת 'כוכב נולד' ובהופעות בפארקים", מספר ארמה. "באותה התקופה ערוץ 24 פרח ומשם גם הגיעו המון הופעות. גם תחום הספורט מאוד התפתח בשנים ההן, ומצאתי את עצמי מצלם משחקי נבחרת ואירועי ספורט בינלאומיים שהתקיימו בארץ". 

רועי ארמה, מנכ
צילום: CRS

מהן חוויות הצילום שזכורות לך ביותר?
"יש לא מעט, אבל אזכיר את צילום הווידאו ארט לאמן גיא בן נר לתערוכת היחיד שלו בביאנלה 2005 בוונציה. זו הייתה חוויה יוצאת דופן ומאוד שונה מהעיסוק היומיומי שלי, בין היתר כיוון שתמיד נמשכתי לאמנות; אירועים נוספים שזכורים לי במיוחד הם ההופעה בפארק הירקון של פול מקרטני בספטמבר 2008, אמן שאני מעריץ מגיל צעיר; אולימפיאדות לונדון 2012 וריו 2016, בהן הפעלתי מערכות צילום רובוטיות בטורניר הכדורסל לשידור הבינלאומי של OBS; והוואן שוט שלי באורך שלוש דקות בסרט המדובר 'פוקסטרוט', אותו צילמתי במזג אוויר לא פשוט וזה היה מאוד מאתגר. בעיקר נהנתי שם  מהעבודה עם הבמאי שמואל מעוז והצלם גיורא ביח. דברים מהסוג הזה הם הצ'ופרים האמיתיים בעבודה שלנו". 

לאחר כמה שנים בעבודתו ב-CRS פתח ארמה חברה עצמאית משלו בתחום, ובשנת 2014 היא התמזגה עם CRS, החברה שבה עשה את צעדיו הראשונים, וכיום, כאמור, הוא מכהן כמנכ"ל CRS מצלמות רחף ושותף בה. "המיזוג נוצר בעקבות הקידמה הטכנולוגית והשינוי שנוצר בתעשיית הטלוויזיה, כשבדיוק אז התחילו לדבר על המיזוגים בין הזכייניות והערוצים השונים", הוא מסביר. "החלטנו לבצע את המיזוג  ולהתאים את החברה לדרישות השוק, הן ברמת התפעול והן ברמת הציוד. התחלנו לבצע רכישות של מערכות שליטה מתקדמות כגון מערכות מיוצבות ג'יירו ומערכות צילום על גבי כבלים. היה לנו חשוב שהחברה תצעיד את התעשייה קדימה ושהיא תהיה זו שתוביל אותה ותיישר קו עם חברות בינלאומיות". 

רועי ארמה, מנכ
צילום: CRS

לפני מספר חודשים רכשה CRS מצלמות רחף את מתקן הצילום הייחודי MOTOCRANE. "עולם פרסום הרכב וצילום בתנועה מאוד התפתח בשנתיים האחרונות בעקבות כניסת הגימבלים (ראשים מיוצבים)", מספר ארמה על ההחלטה לקנות את המתקן. "כיום ייצור שוט בסיסי תוך כדי תנועה הפך להיות דבר נגיש ופשוט. זיהינו את הפוטנציאל והחלטנו שהגיע הזמן שבישראל 2019 תהיה סופסוף מערכת לצילום בתנועה מהמתקדמות ביותר, כפי שרואים היום כמעט בכל סדרה, סרט ופרסומת בעולם. 

מערכת ה-MOTOCRANE היא למעשה זרוע  באורך של 4.5 מ' שמותקנת על גג הרכב ונשלטת מתוך הרכב תוך כדי נסיעה, ומאפשרת תנועה של 360 מעלות סביב הרכב. בנוסף, היא מאפשרת תנועה מעלה-מטה, מהרצפה ועד לגובה ארבעה מ', וכל זאת קורה בזמן ששולטים בראש המיוצב בקצה הזרוע שנושא את המצלמה. במהלך הצילום מרושת  פנים הרכב במסכים, מערכות קשר, קונסולת שליטה למצלמה, קונסולת שליטה לזרוע ונהג מיומן. ההרמוניה בין כל גורמי התפעול הללו מייצרת צילומים עוצרי נשימה ומדוייקים להפליא, ולמעשה מעלים את רמת ההפקה למקום שעד לא מזמן היה בגדר פנטזיה כאן בישראל". 

רועי ארמה, מנכ
צילום: CRS

על איזה רכב המכשיר מותקן?
"מה שיפה במערכת ה-MOTOCRANE, שמיוצרת בארצות הברית, זה שהם יצרו מערכת שאינה תלויה בסוג הרכב. היא עצמאית לחלוטין וניתנת להתקנה כמעט על כל סוג רכב שקיים היום בשוק. יורם ואני החלטנו שכדי למתג את המוצר ברמה גבוהה ועל ידי כך לאפשר נוחות הפקתית ברמה הכי טובה שיש, יש לייעד לכך רכב. בחרנו רכב מסוג וולוו XC60, טורבו דיזל עם 330 כוחות סוס, בעל מרכב חזק, הנעה 4X4, כוח מתפרץ ופנים מרווח ומפנק. הרכב מחולק בצורה כזו שמפעיל הזרוע יושב ליד הנהג מקדימה, מה שמאפשר תקשורת ישירה ביניהם ושדה ראיה מירבי לטובת המפעיל. מאחורה יושב מפעיל המצלמה, הבמאי והפוקוס פולר. ציידנו את הרכב בערימה של כוח, ארבעה מצברים של 12 וולט 63 אמפר משורשרים שמספקים מספיק כוח גם לזרוע וגם למערכת השליטה לעבודה רציפה של עשר שעות לפחות ובתנאים קשים". 

מה הציפיות שלך לקראת השנה החדשה?
"מתקן ה-MOTOCRANE הוא למעשה בשורה לתעשיית הקולנוע והפרסומות שעד כה לא היה קיים בשוק ולכן זו קרקע פורייה להחדיר את המתקן הזה. יש לא מעט סדרות מחו"ל שמגיעות להצטלם בארץ בזמן הקרוב, וגם ענף הספורט המוטורי נמצא בתקופת צמיחה גדולה. כולי תקווה שמהר מאוד יגלו את היתרונות והיכולות הגלומים בשימוש במתקן, ושבאופן כללי נתברך בארץ בעשייה ויצירה ענפה בתחום". 

רועי ארמה, מנכ
צילום: CRS