מסלול לימודי תעודה והסמכות כולל יתרון משמעותי והוא שמסלול זה זוכה לתמיכה על ידי המדינה, מה שאומר שמחיר הלימודים אינו גבוה ביחס לתמורה. בלימודים אלו לומדים אוטוטרוניקה בסיסית ומתקדמת, ומקבלים הסמכות ענפים השונים בתחום הרכב כגון יועצי שירות, מומחים לרכב חשמלי, מנהלי מרכז שירות ומכונאים רכב. 

מבולבלים? מתלבטים איזה תחום מעניין אתכם יותר? אנחנו פה בשביל לעשות לכם סדר. להלן סקירה על מסלולי הלימוד השונים:

1637890
צילום: עזרא רפאל

תכנית סטארטר
תכנית סטארטר, כשמה כן היא, תכנית המיועדת לסייע לעובדים להשתלב בתחום הרכב שאין להם הכשרה מתאימה. במסגרת התכנית, המועמדים יתחילו לעבוד אצל המעסיקים לצד חונך מקצועי טרם תחילת הלימודים. התכנית כוללת שלושה שלבים: לימודים תיאורטיים, עבודה מעשית בשילוב לימודים תיאורטיים והכנה למבחני הסמכה. משך התכנית הוא כתשעה חודשים. 

לתוכנית זו יתרונות רבים וביניהם: צבירת ניסיון מקצועי במהלך הלימודים, מימון מלא של שכר הלימוד, עבודה בשכר במהלך הלימודים, תעודת הסמכה ממשלתית בסיום הלימודים ועוד. 

1613752
צילום: יח"צ

אוטוטרוניקה
זה כבר לא סוד שרכבים מודרניים עמוסים במערכות מחשוב. מערכות אלו משפרות את ביצועי הרכב ואת פליטת המזהמים, אך מנגד, עלולות להתקלקל במרוצת השנים. תקלה במערכות אלו יכולה להיות משמעותית ולכן אבחון מהיר ונכון של הבעיה הינו קריטי. לכן, טיפול ברכבים מודרניים מצריך ידע באוטוטרוניקה מצד מכונאי הרכב. מסלול הלימודים כולל שלושה שלבים: אוטוטרוניקה (פעולות בסיסיות), אוטוטרוניקה מתקדמת (איתור ואבחון תקלות) ואוטוטרוניקה - מנהל מקצועי (האחראי המקצועי במרכז השירות).

במסגרת הלימודים, שכוללים 1,060 שעות לימוד כולל התמחות, רוכשים ידע בחשמל, אלקטרוניקה, מנוע, מיזוג אוויר, מערכות הרכב השונות, מערכות החשמל ברכב, רכב היברידי/חשמלי, תפעול ציוד אבחון (דיאגנוסטיקה) ואנגלית טכנית. בוגרי המסלול יזכו לתעודת אוטוטרוניקה מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. 

מומחה לעבודות טיפול ואחזקה ברכב חשמלי היברידי
כיום, לא צריך להיות מומחה גדול בענף הרכב על מנת לדעת שהעתיד הוא בחשמל. רכבים חשמליים צוברים תאוצה (תרתי משמע), טווחי הנסיעה גדלים ויותר אנשים מחליטים לרכוש אותם. גם רכבים היברידיים המשלבים את היתרונות של שני העולמות (בנזין וחשמל) נראים יותר על הכבישים משנה לשנה. 

1639088
צילום: אילן ספירא

בעקבות המורכבות הכרוכה בטיפול ברכבים אלו, משרד התחבורה פיתח נהלי עבודה, המעוגנים בחוק, אשר מחייבים מוסכים שמטפלים ברכבים אלו להעסיק עובדים שעברו קורסי הסמכה ייעודיים. השתלמות זו מספקת יכולת מקצועית וידע טכנולוגי לטיפול ברכבים הכוללים מערכות הנעה חשמליות. טיפול המצריך, מעבר לידע, גם עמידה בתקני בטיחות, אחזקה נכונה ועוד תקנים קריטיים. חשוב לציין כי לימודים אלו מיועדים לעובדים מנוסים במרכזי השירות. כחלק ממסלול הלימודים, הכולל 60 שעות לימוד אקדמיות, תוכלו ללמוד על חיבור לסורק תקלות, שימוש במכשור ייעודי לרכבים אלו, עבודה מעשית על רכב היברידי, טיפול בסוללות וממירי מתח, מערכות ההנעה המשולבות, ועוד. בוגרי המסלול יזכו לתעודת הסמכה "מומחה לעבודות טיפול ואחזקה ברכב HVE" של משרד התחבורה. 

השתלמות eCar
השתלמות זו מיועדת למנהלי מרכזי שירות ומוגדרת כהשתלמות חובה מטעם משרד התחבורה. במסגרת התכנית, הכוללת 45 שעות עיוניות ו-25 שעות מעשיות, תלמדו שלל נושאים עדכניים הקשורים לתחומי מכונאות וחשמל רכב שנכנסו בשנים האחרונות כגון: שימוש במאגרי מידע ותכנות לימוד עצמי, רכבים היברידיים/חשמלים, מערכות הזרקה ישירה, מערכות דיזל בעלות מסילה משותפת, מערכות להפחתת זיהום אוויר, מערכות חשמליות לתגבור הגה, תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים, מערכות בטיחות, מערכת סטארט-סטופ, תקשורת מחשבים ועוד. 

בתום הלימודים המשתתפים יקבלו תעודת השתלמות eCar מטעם משרד התחבורה. 

1637888
צילום: עזרא רפאל

מנהל עסקי
קורס זה מיועד למנהלי מרכזי שירות או עובדים בכירים במרכזי השירות המעוניינים לרכוש ידע בכלכלה, כספים, שיווק, קידום מכירות, דיני עבודה, ביטוח מוסך, ניהול מלאי, אנגלית טכנית ועוד. 

משך הלימודים עומד על 280 שעות אקדמיות אשר בסופת מוענקת תעודת גמר מנהל עסקי למנהלי מרכזי שירות רכב מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

לסיכום
לעובדים במרכזי השירות, וגם לאלו הרוצים להתחיל לעבוד במרכזי השירות, יש שלל קורסים והדרכות שיעזרו להם ללמוד ולהעמיק את הידע בתחום. עשינו לכם חשק? רוצים לדעת עוד? אתר www.autojob.co.il כולל מידע מקיף על ההשתלמויות שמנינו בכתבה זו ועל השתלמויות נוספות המוצעות בענף הרכב. 

בכתבה השנייה בסדרה נביא בפניכם את מסלול הטכנאים וההנדסאים. Stay Tuned (תרתי משמע).

1637889
צילום: עזרא רפאל