איך אתם מסכמים את תחום המשומשות ב־2021?
"2021 הייתה שנה מלאה שכל ההתנהלות בה הושפעה מהקורונה, לרבות סגרים וחל"תים, ובמהלכה עבר שוק הרכב המשומש תהפוכות. מבחינת מכירות, הביקושים עלו ובהתאם ולראשונה אחרי שנים המחירים במחירון של לוי יצחק התייקרו.

"השוק געש ממספר סיבות: רבים לא המשיכו בעבודה או לא חזרו מחל"ת וחיפשו רכב משומש כי קודם היה להם רכב צמוד; בנוסף, היה קושי בשימוש בתחבורה ציבורית, ולכן אנשים התאמצו וקנו עוד רכב; נתקלנו בתופעה שאנשים החליפו רכב כפיצוי על האווירה הלא נעימה; עם ביטול החופשות המתוכננות בחול נותרו רבים עם כספים שמראש נועדו להוצאה, וכחלק מהפיצוי על החופשה שהתבטלה רכשו רכב נוסף או עשו עסקאות טרייד אין; אסור לשכוח שבמהלך 2021 נוצר מחסור במלאי של רכבים חדשים, וגם זה דחף לרכישה של יותר כלים משומשים.

"אצלנו, למשל, יש תמיד למעלה מ־ 2000 מכוניות במלאי, אך בסוף 2021 הגענו למצב של פחות מחצי; אני כאן 26 שנים ולא זוכר מצב כזה. "גם כאן צריך להבין שבחברות הגדולות הזרם של מכוניות שצריך להגיע למכירה ממשתמשי הליסינג נתקע. אנשים לא יכלו לקבל את הרכב החדש ולכן המשיכו עם הרכב שלהם. התופעה החלה כבר ביוני, ועבורנו זו הייתה מכה קשה כי תזרים הכספים שלנו נפגע".

צילום: יח"צ

ב־2019, לפני משבר הקורונה, ראינו ירידת מכירות בשוק המשומשות. מדוע?
"ב־2019 השוק התנהל באופן סדור. היו ליבואנים הרבה כלי רכב במלאי והם הציעו הנחות גדולות גם לשוק המוסדי וגם לפרטי. ומן הסתם כששוק המכוניות החדשות במצב כזה, שוק המשומשות נעשה סטטי עם יכולת מיקוח גדולה ללקוח, ודבר זה גרם לימי 'עמידה' גדולים יותר לרכבים. עיקר הפגיעה הייתה בלקוחות פרטיים שניסו למכור את הרכב באתרי האינטרנט, מכיוון שהם לא יכולים לתת אחריות, טרייד־אין ומימון, דברים שהלקוח קיבל בחברות הגדולות".

מה אתם צופים ל־2022? 
"כבר כעת ניתן לזהות שלא כל היבואנים יצליחו לקבל כמויות כמו בשנים קודמות. ישנם יבואנים שיקבלו מלאי ראשון רק ברבעון השני של 2022. גם אלה שמצליחים להביא כמויות סבירות צפויים לקבל 20%-10% פחות מאשר בשנה רגילה. במצב זה הציפייה היא שב־ 2022 יימשך הביקוש הגבוה למכוניות משומשות והמחירים במחירון ימשיכו לעלות. הפער שגדל בין עלות רכב משומש לחדש שהתייקר, גם כי אין הנחות, ימשיך להיות גורם משמעותי בהתלבטות הלקוח.

"ברכבי יוקרה המצב דרמטי אף יותר. ישנם דגמים שהתייקרו משמעותית, ואם פעם לקוח היה יכול לקבל שם הנחות והטבות, היום הוא לא".

צילום: יצרן

איך משפיעה כניסת הרכב החשמלי?
"אני צופה שב־ 2022 תימשך העלייה באחוז הרכישות של רכבים חשמליים. יש כאן שתי גישות בולטות: הלקוחות שרוצים רכב חשמלי ומרגישים שהם התחדשו בטכנולוגיית העתיד, וקהל של צרכנים שעדיין רוצה לבחון את השקת הכלים החשמליים בארץ,  ומוטרד מנושא השירות והתקלות. השאלה העיקרית היא מה יהיה במכירת הרכב בעוד מספר שנים, כאשר הסוללה, המרכיבה כחצי מעלות הרכב, תהיה ישנה יותר וטובה פחות. אנחנו מזהים חלק גדול של לקוחות שיושבים על הגדר ובוחנים את הכיוון. לכן אני צופה שבשנתיים הקרובות התחום החשמלי עדיין לא יהיה גדול".

מה קורה עם תחום "אפס קילומטרים"?
"תחום מכירת רכב 'אפס קילומטרים' הוא מאוד משמעותי בחברות הרכב הגדולות, היה ללהיט בציבור וגדל משנה לשנה. לקראת הרבעון השלישי של 2021 היצע זה החל להצטמצם עקב אותן בעיות. באספקת רכבים חדשים למלאי.  הביקושים היו גדולים, אך הכמויות קטנות, והמגמה המשיכה לתחילת 2022, גם בגלל שרוב החברות שעוסקות במכירת רכב 'אפס קילומטרים' סיפקו מכוניות חדשות. קודם ללקוחות הליסיניג, ההשכרה והמימון, ולכן הקטינו את מספר המכוניות שעברו למכירה במסגרת זאת. אני צופה שאחרי פסח יגיעו מלאים גדולים יותר לארץ, מה שיאפשר לפעילות מסוג זה לגדול. אבל כבר כעת ניתן לזהות שהנתונים הסופיים לא יהיו כמו בשנים הטובות".

צילום: עזרא רפאל

איך מתייחסים היבואנים לאפיק הזה?
"יבואנים רוצים להשיג כמויות מאוד גבוהות בדוחות החודשיים והשנתיים כדי להיות בחמישייה הפותחת. בשוק של ימינו, יבואן שלא יספק רכבים לתחום 'אפס קילומטרים' יתקשה להגיע לתוצאות כאלה, מה גם שהזמנה מאוד גדולה של חברות הליסינג הופכת אותו ללקוח גדול יותר מול היצרן וכפועל יוצא מאפשרת לו לשפר את התמחור ברכבים שהוא קונה. יש יבואנים שמביאים גרסה ספציפית לתחום הזה".

איך אתם מסתכלים על הייבוא המקביל?
"היבוא המקביל עדיין לא היה לחלק משמעותי בשוק הרכב, והסיבה העיקרית היא שהיבואנים עדיין מצליחים להביא דגמים בכמויות ובמחירים שלא משאירים לו פער גדול. ב־2022 יש מחסור עולמי ביצור ואספקה, ובמצב כזה נפגעת הכדאיות למכור רכב לישראל בגלל המחיר והמרחק, ורוב הרכבים נשארים באירופה. השנה תמשיך להתנהל כך, ואני צופה ירידה של מעל 25% במספר רכבי היבוא המקביל שייכנסו לארץ. אני משער שב־ 2023 בשוק בריא עם כמויות גדולות, היבוא המקביל יכול. לחזור לעצמו ואפילו לגדול".

צילום: יואל פלרמן

בעבר הגישה הייתה שעדיף לקנות רכב באופן פרטי ולא ממגרש. מה. המצב כיום?
"התדמית הרעה כבר אינה קיימת, כי הרי לא מדובר במגרש של סוחר מכוניות מהסוג הישן ההוא. בשנים האחרונות רכישת רכבים מחברות ליסינג גדולות הפכה חוויית קנייה. לקוח יכול תוך כמה שעות לצאת עם רכב חדש במספר מסלולים: טרייד־ אין או מימון, עם ביטוח ועם אחריות. החברות הגדולות מחזיקות מלאי מגוון ולקוח שמעוניין לעשות עסקה לרוב יסיים אותה במקום. כמעט ולא קיימות היום עסקאות בהן לקוח קם בבוקר ומתחיל לנסוע לכתובות בחיפוש אחרי רכב, וכיוון זה הולך ונעלם. פעם, בשוק המשומשות 80% מהמכירות היו בין אנשים פרטיים ו־20% מהמכירות היו של החברות הגדולות. היום זה הגיע לשוויון, ונראה שתוך שנתיים נגיע ל־80%. הלקוחות שעושים זאת בינם לבין עצמם אינם יוצאים לחפש אלא קונים מחבר, שכן וכיו"ב".

האם אחרי שאופל עברה ליבואן שונה, שלמה תרצה לחזור ליבוא מכוניות?
"החברה תמיד חושבת על דברים חדשים בתחום הרכב. לשלמה יש זיכיון למותג הרכב הסיני BYD , ובשנים האחרונות הבאנו אוטובוסים חשמליים שלו. אנחנו מקווים שכבר השנה נביא רכבים פרטיים חשמליים של BYD לארץ".

צילום: BYD