הקהל הישראלי, כידוע, אוהב דגמים ממוצא אסיאתי. לרוב מדובר בדגמים טובים ומוצלחים, וכחדשים הם מהווים לא פעם בחירה ראויה — גם, לעיתים בעיקר, בגלל מקדם האמינות שלהם, שעושה אותם לדגמים מבוקשים בשוק היד השנייה. דבר זה מצידו מביא לכך ששמירת הערך שלהם טובה מאוד — מצוין למוכרים, פחות טוב לקונים. 

כך גם עם מאזדה CX-5. דגם פנאי קומפקטי זה היה יקר יחסית למקובל בקטגוריה בהיותו חדש — מחירו היה גבוה בכ־10% בגרסה/רמת הגימור הבסיסית, וב־‏7%-6 במאובזרת יותר. אולם, עם שמירת ערך מהטובות בקטגוריה, פער המחיר לעומת דגמים דומים מאמיר לכדי 15%-10. 

האם CX-5 שווה את תוספת המחיר המשמעותית? האם המוניטין של מאזדה אכן מוצדק ביחס לדגם זה? הדור הנוכחי משווק אצלנו קרוב לחמש שנים, כך שמדובר בפרק זמן ארוך מספיק על־מנת להבין אם מדובר ברכב עמיד או לא. בדקנו — וחזרנו עם תשובות. 

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: תומר פדר

רקע כללי
הדור השני של CX-5 הוצג בסוף 2016 והגיע לישראל ביולי 2017. דגם משופר (לא מתיחת פנים) מוצע בישראל ממאי 2019; דגם מחודש מוצע בישראל ממרץ 2022. 

הדור השני אמנם נשען על פלטפורמה של הדור הקודם — המידות זהות, וכך גם מערכת ההנעה ומבנה המתלים — אך המרכב עבר שינויים רבים ומבחינה מכנית מדובר ברכב שונה משמעותית. בשינויים הבולטים נמנים: תכנון אחר למרכב — מיקום שונה לקורות A ו־B, תכנון אחר לתפרי הריתוך ולחוזק הקורות הרוחביות מלפנים ומאחור — תושבות שונות למסרק ההגה; בולמים בעלי מעברי שמן בקוטר מוגדל; תכנון ועיצוב סביבת הנהג.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: תומר פדר

גרסאות
CX-5 הוצע בישראל עם שתי מערכות הנעה — שתיהן בנזין, 4 צילינדרים, עם תיבה אוטומטית־פלנטרית עם 6 הילוכים. שתי הגרסאות הוצעו עם הנעה קדמית, כאשר גרסת 2.5 ליטר הוצעה רוב הזמן עם הנעה כפולה; מתחילת 2021 מוצעת גרסת 2.5 ליטר גם בהנעה קדמית בלבד.

לגרסה הנפוצה ביותר מנוע בנפח 2.0 ליטר עם 165 כ"ס ו־21.4 קג"מ; לנפוצה פחות יש מנוע 2.5 ליטר, 195 כ"ס ו־26.1 קג"מ; ההבדל בביצועים בין שתי הגרסאות מוחשי, אבל לא דרמטי. צריכת הדלק, עם המנוע הגדול וההנעה הכפולה, גבוהה בכ־10%; בדגם המשופר, המוצע בישראל מאמצע 2019, מותקנת בגרסת 2.5 ליטר מערכת לניתוק הזרקת דלק לשתי בוכנות בזמן שיוט (עמוס נמוך), המופעלת בשיוט איטי בין 40 ל־80 קמ"ש.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: תומר פדר

על אף שלמנועים של מאזדה יש יחס דחיסה גבוה מהמקובל (14:1, לעומת 11-12:1 בדרך כלל) ניתן להשתמש בדלק רגיל (95 אוקטן). סוד הקסם — מערכת תזמון שסתומים דו־מצבית, המאפשרת גם מצב רגיל (מחזור אוטו) וגם מצב "חסכוני" (מחזור אטקינסון) שבו שסתומי היניקה נשארים פתוחים גם במהלך הדחיסה — דבר שאמנם פוגע בביצועים, אבל גם מאפשר חיסכון בדלק בזכות עומס מופחת על גל הארכובה. 

רמות גימור
מאזדה CX-5 הוצע בישראל במספר רמות גימור; כדאי לקחת בחשבון שנעשו לא מעט שינויים במפרטי האבזור לאורך השנים, גם בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות. 

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: תומר פדר

מערכת בלימת חירום אוטונומית הוצעה באופן תקני וסייעה ל־CX-5 לזכות ב־5 כוכבי ריסוק במבחנים של יורו NCAP (2017). עם זאת, תקנות התעבורה מתחילת 2018, שחייבו מערכת התרעה על אי־שמירת מרחק לצד מערכת התרעה על סטייה מנתיב, אילצו התקנה של מערכות כאלו בארץ.

נעשו, כאמור, שינויים רבים לאורך השנים. ככל שהדברים מתייחסים לתחום הבטיחות, נמליץ לרכוש CX-5 מרמת הגימור 'לקשרי' ומעלה, שעלה לכביש החל מאמצע 2018 (יוני). החל ממועד זה הורחב משמעותית מפרט אבזור הבטיחות ברמת הגימור האמצעית, ואף נוספה בקרת שיוט אדפטיבית — התורמת בין היתר את מערכת ההתרעה על אי־שמירת מרחק, המבטלת את הצורך במערכת התרעה מקומית. הדרך לזהות את קיומה של מערכת בקרת השיוט האדפטיבית — סמל היצרן מלפנים מוטבע בתוך עריסת פלסטיק, המכסה את הרדאר הקדמי.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: תומר פדר

מידע נוסף: מאמצע 2019 הפכה רמת הגימור 'אקזקוטיב' מבסיסית לאמצעית (במקום 'לקשרי'; הבסיסית הפכה ל'קומפורט') ומאותו הזמן הפך מפרט אבזור הבטיחות למלא בכל רמות הגימור; מתחילת 2021 (ינואר) מוצעת גרסת 2.5 ליטר גם עם הנעה קדמית וברמת גימור בסיסית יחסית ('אקזקוטיב').

פילוח המסירות מלמד כי רוב כלי הרכב שנמכרו הם ברמת הגימור הבסיסית (60%); כ־25% מכלי הרכב הם ברמת הגימור 'לקשרי', וכ־15% הם מרמת הגימור 'פרמיום' (עם חלוקה שווה בין שתי גרסאות המנוע). אחרי שינוי המפרט של 2019 הפכה רמת הגימור הבינונית ('אקזקוטיב') לנפוצה ביותר, ותפסה כ־80% מהמסירות.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
צריכת הדלק נמוכה יחסית למבנה (מנוע גדול, אטמוספרי) אם כי לא מרשימה בפני עצמה — אנחנו מדדנו כ־9 ק"מ לליטר במבחנים, ו־11 ק"מ לליטר בשימוש רגיל.

שגרת האחזקה רגילה — כל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם ביניהם), עם שימוש בשמן 5W-30 הנפוץ. מצתים יש להחליף בכל 120,000 ק"מ או 6 שנים. שימו לב למצב הבוקסות במשולשים הקדמיים, במיוחד בגרסאות/רמות גימור עם חישוקי "19.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

תקלות נפוצות
במובן הזה, CX-5 אכן עומד בציפיות — עם רמת תקלות מינימלית ביותר. שתי מערכות ההנעה נחשבות אמינות ועמידות, אם כי ישנם מקרים של כשל בתיבת ההילוכים; הבעיה היא בדרך כלל 'מוח גיר'.

כשל נוסף — בולמים הזעזועים האחוריים נוטים לדלוף מהר יחסית. בדרך כלל הוחלפו שני הבולמים במסגרת אחריות (ניתן לזהות את הדליפה בקלות). משך העבודה כחצי שעה לכל בולם.

כדאי לשים לב גם למצב מותחן רצועת המנוע, שהשמן פורץ ממנו מהר יחסית. עלות ההחלפה (שלא באחריות) כ־1000 שקלים, משך העבודה כחצי שעה.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

שימו לב לכלי הרכב בצבע אדום — "אדום עשיר ונוצץ". הצבע יפהפה, אך שכבת הלכה שלו אינה חזקה מספיק והצבע נוטה להישרף בקלות. חוץ מזה, תיקוני פחחות וצבע עם הגוון המיוחד הזה מהווים אתגר לאנשי המקצוע המקומיים.

שימו לב לקיפול החשמלי של מראות הצד. לא פעם בעיית הקיפול נובעת ממנגנון מרימי השמשות (שמותקן בארץ). עם זאת, ייתכן כשל בקיפול של אחת המראות, ואז יש צורך להחליף אותה. משך התיקון כשעה, אך העלות גבוהה יחסית (מעל 1000 שקלים להחלפת בסיס המראה).

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

פרט לכך, מערכת המולטימדיה עלולה לקרוס (להיתקע, או להשחיר מסך) או להקשות בחיבור של הטלפון דרך בלוטות'. ניתן לפתור בעדכון תוכנה, אבל אם הבעיה לא נפתרת, יש להחליף מסך. עוד בעניין המסך — ממשקי צימוד של Apple Carplay ואנדרואיד אוטו (מגרסה 10 ומעלה) זמינים רק מאמצע 2019, אולם ניתן להתקין את הרכיב המקורי גם בדגמים מוקדמים יותר (2017-2018, דור שני) בעלות של כ־1600 שקלים.

כדאיות, גרסה מומלצת
כמו שנכתב קודם, ההמלצה העקרונית היא לבחור ב־CX-5 עם המפרט המלא של מערכות הבטיחות המתקדמות — כלומר מ'לקשרי' ומעלה, מאמצע 2018 ואילך, בלי מערכת התרעה מקומית; מחיר לרכב כזה כיום כ־130,000 שקלים. 

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

כן כדאי לנסות למצוא כלי רכב שנקנו בערוצי 0 ק"מ או היו בשירות ליסינג, כולל ברמות הגימור הגבוהות — כך שאפשר להשיג כלי רכב במחיר מופחת. במקרה כזה, גרסת 2.0 ליטר ברמת גימור 'אקזקוטיב' בסיסית מ־2018 תוצע בכ־110,000 שקלים ומטה. עם זאת, בלוח המשומשות כרגע המחירים לאחת כזו נעים סביב 130,000 שקלים, אלו לא עסקאות טובות. חכו לדגמים המשופרים מאמצע 2019 שישתחררו משירות ליסינג, מחיר טוב עבורם יהיה סביב 135,000-140,000 שקלים.

מאזדה CX-5 יד שנייה - חוות דעת (דור שני)
צילום: בני דויטש

*פורסם ב-28.04.22 (נוסף וידאו)