טורקיה חוגגת אוטובוסים, הרבה אוטובוסים. והיא חוגגת במיוחד עתה אחרי הקורונה. התערוכה הקודמת נסגרה 36 שעות לפני הכניסה לסגר הקורונה הראשון והתאפיינה במיעוט מציגים מבין היצרנים הטורקיים, גם בגלל משבר הכלכלי שאז עוד הוכחש על־ידי ארדואן. כמו תמיד, גם בתקופת המשבר האוטובוסים הוכיחו את עצמם כגורם היעיל ביותר, אם למפעילים ואם ליצרנים שפנקס ההזמנות שלהם התמלא תוך שהם מפתחים מוצרים חדשים לעולם החוזר לחיים נורמליים. את זה גם פוטין לא יכול לשבש. 

אחרי הירידה בהיקפי הייצור בשנים 2019 ו־2020, השנה האחרונה התאפיינה בשבירת שיאים במספר האוטובוסים שיוצרו. להשקעה עצומה במחקר ופיתוח (כ־8% מההכנסות בממוצע), ולתמיכה בחברות הזנק, נוספה השקעה בקיימות; זו שמה לה למטרה, בנוסף להפחתת הזיהום בהפעלת אוטובוסים, גם לצמצם אתהתלות באנרגיה הנוצרת מדלק ולהפחית את הפליטות הנובעות מתהליך הייצור שלהם.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

אמנם מספר צעדים אחרי אירופה, צפון אמריקה ואפילו ישראל, בטורקיה מצעירים את הגיל הממוצע של האוטובוסים ומתחילים לשלב אוטובוסים חשמליים במערכת התחבורה הציבורית. הצפי לאוטובוסים המונעים באנרגיות חליפיות עומד על 27% חשמליים ו־14% גז טבעי בעוד 5 שנים. הדלתות פתוחות, ובואו נצא לדרך.
  
שנתיים ושלושה חודשים מאז התערוכה הקודמת (אוטו 421), תערוכת Busworld התשיעית באיסטנבול מציגה את הדור הבא באנרגיה, וגם כפול יצרנים בהשוואה לתערוכה הקודמת. תחום האוטובוסים מתמקד כיום באוטובוסים לתחבורה ציבורית, ובעיקר עירוניים, עד שהתיירות תחזור לדרוש אוטובוסים חדשים. גם המגמה הכלל עולמית של מעבר מהכפר לעיר מוסיפה, וכך בעולם המודרני האוטובוס העירוני מוצא עצמו כחלק העיקרי והחשוב של מערך תחבורה משולב הכולל גם מוניות, תחבורה פרטית שיתופית ותחבורה מסילתית.

התערוכה מוצאת עצמה בתקופה של המירוץ לחשמל מחד, וצפי לעלויות הפעלה מתייקרות. העלות הכוללת של האוטובוס מורכבת ממחיר הרכישה, שכר העובדים, עלות אנרגיה ועלויות תפעול נוספות. עלות האנרגיה היא המרכיב היקר ביותר בעלות הכוללת של האוטובוס מרגע הייצור ועד רגע היציאה משירות, עם צפי לתהליך שמתחיל בחודשים אלו והוא עלייה במחירי האנרגיה. השינוי בעלות הכוללת צפוי להתייקר שנים הקרובות ב־10% לחשמליים וב־20% לאוטובוסים מונעי דיזל/גז.

אוטוקאר
ותיק יצרני האוטובוסים בטורקיה, התבסס בארץ בשנים האחרונות בעיקר עם אוטובוסים עירוניים וסיפק לאחרונה עשרות אוטובוסים מפרקיים למטרונית בחיפה. באותה תקופה הוא סיפק עשרות מפרקיים מדגם קנט למערכת התחבורה המהירה של איסטנבול, Metrobüs, ואלו באורך 21 מטרים בהשוואה ל־18.75 המוכר אצלנו. האוטובוס יכול להסיע 170 נוסעים בו זמנית. מהצד השני, Centro, מיניבוס תחבורה ציבורית שהחליף את הדולמוש הוותיק, המקביל למונית השירות אצלנו, חזר אחרי הפסקה בייצור בשנים האחרונות בגרסאות דיזל וכמובן חשמל. כך אוטוקאר מסוגל לספק אוטובוסים עירוניים בכל הגדלים שבין 6 ל־21 מטרים.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

ל־e-Kent החשמלי נמוך הרצפה שהוצג לפני שנתיים, נוספה הפעם גרסת אוטובוס מפרקי עבור קווים רבי קיבולת, וכך גם בחשמליים ההיצע רחב.
בתערוכה הקודמת הכריזו באוטוקאר על שיתוף פעולה תעשייתי עם איווקו, אבל לא נרתום את ה־"בוּס" לפני האוטו.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

איווקו
את איווקו לא צריך להציג. היצרן — כיום בבעלות אקסור, חברת אחזקות ענקית השותפה גם בסטלנטיס (איחוד פיאט־קרייזלר ופיג'ו־סיטרואן), CNH, פרארי, הבעלים של קבוצת הכדורגל יובנטוס — הוא מהגדולים באירופה. איווקו פעיל מאוד בתחום הרכב הכבד והמנועים לתעשייה מזה עשרות שנים. שיתופי הפעולה הקודמים של איווקו בטורקיה היו למטרות ייצור חלקים למנועים, והפעם זוהי כניסת אוטובוסים של היצרן לשוק הטורקי. הדרישה ההולכת וגוברת לאוטובוסים ולאנרגיות חליפיות בטורקיה, שכנעה את היצרן האיטלו־צרפתי לחדור לשוק באמצעות שיתוף פעולה מקומי עם אוטוקאר ולהרוויח כושר ייצור מוגבר עבור השוק האירופי. שיתוף הפעולה תורגם לייצור שני דגמים בטורקיה.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: יח"צ

Crossway הבינעירוני שווק בעבר בארץ, ומיוצר במפעל איווקו בצ'כיה וכעת גם בטורקיה. האוטובוס מוצע עם מנועי דיזל וגז טבעי במספר גרסאות אורך וסידור ישיבה (תח"צ, הסעות תלמידים וכיו"ב).
Streetway הוא אוטובוס עירוני נמוך רצפה חדש. הוא מבוסס על הקנט של אוטוקאר ועבר שינויי עיצוב על מנת להציג אותו כחלק ממשפחת איווקו. גם שינויי מבנה בוצעו ואלו מאפשרים להחליף את מנועי הקאמינס המשרתים באוטוקאר במנוע איווקו גז טבעי, וגם לספק את כל האופצוית המוצעות ללקוחות איווקו.

עוד הוצג e-Way, החשמלי של איווקו. זהו אוטובוס ותיק שזרעו נזרע לפני 20 שנה כאוטובוס חשמלי, והדור הנוכחי שלו מיוצר מאז 2018. הוא אינו מיוצר בטורקיה, אלא באחד מהמפעלים של איווקו בצרפת המייצר כיום רק אוטובוסים חשמליים.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

אנדולו איסוזו
היצרן היפנו־טורקי התמקד בשנתיים מאז התערוכה הקודמת בשיפור בקרת האיכות של האוטובוסים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים וצמצום השימוש בנייר, וכן בפיתוח מערכת תקשורת עם מוסכים המטפלים באוטובוסים מתוצרת היצרן. המערכת מבוססת על שימוש במשקפי מציאות מדומה ומאפשרת למהנדסי שירות של היצרן לסייע באיתור ופתרון תקלות בעודם במשרד.
Kendo הבינעירוני שהוצג בעבר כאב טיפוס, הוצג הפעם בייצור סדרתי עם אפשרות לגרסאות דיזל, גז טבעי וביוגז.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

BMC
היצרן מהעיר איזמיר שואב את שמו מהיצרן הבריטי שהיה ואיננו, British Motor Corporation. זהו יצרן שהוקם לפני כמעט 60 שנה, ובשנותיו הראשונות הרכיב את המכוניות המסחריות של אוסטין ומוריס. אחרי שנים ספורות בלבד, הייצור הוסב למשאיות והתבסס על ידע שנרכש עם השנים מליילנד ובהמשך מוולוו. בסוף שנות התשעים החל היצרן לייצר אוטובוסים, ואלו שווקו בארץ בין השנים 2008 ו־2012... עד עד לקריסתו.

BMC הוקם שוב בבעלות חדשה, ומתמקד מאז באוטובוסים עירוניים ובמשאיות עם הנעה בדיזל, גז וחשמל. ישראל שהייתה בעבר שוק הייצוא החשוב ביותר ל־BMC, קורצת היום ליצרן שחש את הדרישה הגוברת והולכת בארץ לאוטובוסים חדשים והוא במגעים עם מספר יבואנים פוטנציאלים על מנת לחזור אלינו.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: יח"צ

 גולריוז
גולריוז הוא יצרן ותיק שהחל את דרכו לפני 55 שנים כנותן שרות לאוטובוסים בעיר בורסה, מייצר אוטובוסים מוגמרים איכותיים כבר 40 שנה והוא אחד היצרנים הבודדים הנהנים ממנועי מרצדס. היצרן מתמקד שנים רבות באוטובוס קומתיים לתחבורה ציבורית ובגרסת נטולת גג לתיירות עירונית. אלו משרתים שנים רבות בערים המרכזיות בטורקיה, אולם עיקר הייצור מופנה לייצוא למדינות אירופה.

כמו שאר היצרנים, גם כאן מתחדשים ועוברים לחשמל וגם מעבר לאטלנטי. אוטובוסים חשמליים יסופקו באירופה מסוף השנה הנוכחית, וגולריוז יהיה היצרן הטורקי הרביעי להגיע לארצות הברית עם מידי נמוך רצפה חשמלי. אגב, 120 יחידות הוזמנו עוד לפני השלמת האב טיפוס הראשון.
סנונית ראשונה של גולריוז נמצאת כבר בארץ בדמות ארבעה אוטובוסים קומתיים נטולי־גג, ואלו יתחילו בקרוב לפעול בירושלים. היבואן הוא ישראלי המייצג את היצרן באוסטריה, ומבטיח להביא גם אוטובוסים לתחבורה ציבורית.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

קרסאן
קרסאן התייצב השנה עם אוטובוסים חשמליים בלבד. אחרי השקת המיניבוס ג'סט והמידיבוס אטאק בגרסאות חשמליות (ראו השקה, גיליון 401), בשנה שעברה הושקה משפחה של אוטובוסים חשמליים נמוכי רצפה באורך 10 עד 18 מטרים — e-ATA. בשונה מרוב האוטובוסים החשמליים הקיימים היום, כאן מדובר בכלי שתוכנן מראש כחשמלי בלבד, ואינו מהווה הסבה של פלטפורמה קיימת. חידוש נוסף הוא גרסה אוטונומית רמה 4(!) של אטאק החשמלי. אוטובוס ראשון עם יכולת זו מופעל בקמפוס של אוניברסיטת מישיגן בארצות הברית.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

קרסאן כבר משווק בארץ, והתחיל עם מיניבוסים לתחבורה ציבורית. הגדולים והחשמליים בדרך.
תוך כדי התערוכה הזדמן לי לנהוג ב־e-ATA באורך 12 מטרים. אמנם רק מספר דקות, אך האוטובוס משדר איכות גבוהה ותכונות מצוינות.
  
מיניבוסים, חלקים ומה שביניהם

התעשייה הטורקית פעילה מאוד בהסבת מסחריות למיניבוסים ואפילו למידי. רוב הכלים בארץ, מגיעים כיום מטורקיה, אם מוגמרים ואם כערכות המותקנות בארץ. אלו מיוצרים בגרסאות תלמידים, תיירות וגם ככלי רכב להסעת אח"מים.

התעשייה הטורקית מייצרת גם המון חלקים ומכלולים לאוטובוסים, כולל ליצרני האוטובוסים המובילים באירופה. התעשייה הטורקית התבססה בתחום זה בזכות התאמה לדרישות ולמפרטים של היצרנים באירופה, התאמה מלאה לתקינה ולדרישות האיכות הנהוגות באירופה וגם בזכות מחירים אטרקטיביים. המבחר כולל חלקי מעטפת, מכלולי ריהוט, וגם מערכות אקלים, מידע, שילוט, בידור ועוד.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

גם כאן החשמל תופס מקום של כבוד, ומספר יצרנים הציגו מכלולים לכלי רכב חשמליים, כאלו המיועדים ליצרני רכב וגם לסדנאות המעוניינות לבצע הסבות לכלים קיימים. הגדילה לעשות Belka, החברה העירונית לתשתיות של אנקרה. החברה המתמקדת כיום בתשתיות אנרגיה ירוקה ובחינוך, מסבה אוטובוסים ישנים של מערכת התחבורה הציבורית באיסטנבול מדיזל לחשמל. התהליך כולל הסרת מכלולי ההנעה הישנים והתקנת מערכת הנעה חשמלית המבוססת על מכלולים מיצרני המכלולים המובילים, שיפוץ מרכב והתאמת מערכות המידע באוטובוס לעידן הנוכחי. מחיר ההסבה הוא חצי ממחיר אוטובוס חשמלי חדש, וחוסך גם בהשפעה הסביבתית הכרוכה בייצור ובגריטה.

האקדמיה
כל תערוכה המכבדת את עצמה מקיימת סדרת הרצאות במקביל לתצוגה עצמה. גם כאן נישאו מספר הרצאות והתקיימו מספר דיונים, שניים מהם ראויים לציון.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס

העתיד הוא בשימוש במימן כמקור אנרגיה לתאי דלק והתארגנות לתשתית תדלוק לציבור הרחב. בעתיד נראה יותר ויותר כלי רכב חשמליים המונעים במימן, החשמל ייוצר בכלי הרכב עצמו באמצעות תא דלק המוזן במימן וחמצן, מייצר חשמל ופולט מים מזוקקים באגזוז. כלי רכב יצויד בערכת מצברים קטנה בהשוואה למקובל כיום, ואלו "יתרגמו" את משטר העבודה הקבוע של תא הדלק לצרכים המשתנים של כלי הרכב.

מצברי ליתיום בכלי רכב היברידיים וחשמליים מתלקחים מעת לעת, ולאחרונה קרו מספר מקרים בחנייה, בנסיעה וגם במקרה תאונה. כיבוי דליקה במצברי ליתיום דורשת כמויות עצומות של מים או נוזל כיבוי, ולא יכול להבטיח מניעת התלקחות מחודשת של האש. התקינה והניסיון בתחום עדיין חסרים, אין חובה למערכות כיבוי אוטומטיות כמקובל באוטובוסים מונעי דיזל/גז ומנגד הסכנה קיימת. הרצאה על מחקר בתחום סותרת את המשפט "אין עשן בלי אש" ומקבעת אותו כ "יש עשן לפני אש". המשמעות היא הצורך לזהות את הסכנה לפני הדליקה ואז להפעיל מערכת למניעת דליקה בשונה ממערכת כיבוי.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: יח"צ

גאווה מקומית
Optibus, שהחל כסטרט־אפ לפני שמונה שנים, מציע פלטפורמה לאופטימיזציה של תכנון הפעלת מערכות תחבורה ציבורית באמצעות בינה מלאכותית. הפלטפורמה של אופטיבוס פעילה כיום ביותר מאלף ערים בחמש יבשות, והוצגה גם למפעילי התחבורה בטורקיה. באמצע מאי, אופטיבוס הוכר  כ"יוניקורן", חברה המוערכת במיליארד דולר או יותר מבלי להיסחר בבורסה.

קבוצת וליד
קבוצת וליד החלה את דרכה כבית מלאכה למיזוג אוויר לאוטובוסים והתרחבה לדיגום כלי רכב להסעת נוסעים ואח"מים, יבוא כלי רכב ושרותי תכנון התקנה ושירות למערכות קירור ומיזוג לכלי רכב מסוגים שונים. הקבוצה ארגנה משלחת של 200 מלקוחותיה לביקור בתערוכה, ואלו נהנו ממבט ישיר לחידושים בענף.

 תערוכת Busworld איסטנבול 2022 - אסיה, אירופה והקורונה שהייתה בניהן
צילום: אורן קיפניס
  
סיכום בצמצום
העולם חוזר לחיים. התערוכה הייתה למקום מפגש מחודש אחרי הסגרים והתערוכות הווירטואליות בשנתיים האחרונות, והיכולת של בעלי התפקידים בענף להיפגש פנים אל פנים הותירה את כולם עם חיוך.