אנשי ניסאן יזכירו בכל הזדמנות רלוונטית שהם אלה שיצרו את סגמנט דגמי הפנאי הקומפקטיים (קשקאי, 2007) והציגו ראשונים מכונית חשמלית בייצור המוני (ליף, 2010); לא ממש מדויק ביחס לראשון (ראב4 ו-CR-V הקדימו בתריסר שנים), בהחלט נכון לגבי השני (אבל ללא המשכיות והרחבה בתחום זה). 

כך שכאשר ניסאן משיקה רכב פנאי קומפקטי עם הנעה חשמלי – חלוץ בקו הדגמים החשמליים החדש שלה – הם בהחלט טורחים להדגיש זאת ולעשות זאת כך שאיש לא יפספס. ניסאן מכוונת מצדה לחזור עם אריאה למרכז הבמה.

ניסאן הציגה ב-2018 את מכונית התצוגה IMx Kuro שהראתה את הכיוון, וב-2019 הוצג הקדימון לאריאה הסדרתי שראה אור ב-2020. אלא שההשקה בפועל נדחתה עד עתה – קורונה, מחסור ברכיבים.
ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

הבסיס
ניסאן אריאה מבוסס על אותה פלטפורמה חשמלית CMF-EV שתהווה בסיס לדגמים חשמליים נוספים בברית ניסאן-רנו-מיצובישי, וחולק אותה כבר כעת עם רנו מגאן E-טק שכבר משווקת. אנשי ניסאן הדגישו כי הם אלה שפיתחו את הפלטפורמה הזאת, ומציינים כי ניתן לייצרה במידות אורך שונות, החל בבסיס גלגלים של 255 ס"מ; ל-E-טק בסיס גלגלים של 268.5 ס"מ, לאריאה 277.5 ס"מ. הדגמים החשמליים החדשים מיוצרים על אותם פסי ייצור כמו אלה הרגילים, ואליהם יצטרף דגם חדש שייוצר במפעלי ניסאן בסנדרלנד, בריטניה.

ניסאן הקפידה בבחירת אתר ההשקה – פרברי שטוקהולם המאופיינים בתנאים אידאליים לרכב חשמלי: כבישים מישוריים, מגבלות מהירות, תנועה דלילה. אפשר להירדם? בקלות. אבל ניתן גם להגיע, בקלות, למרכז העיר ולחנות מול חלון המלך בארמון. ניסאן בחרה  גם במלון יפני, כי כמו רנו שהדגישה את מקורה הצרפתי עם השקת מגאן E-טק, כך אנשיה החליטו כי הגיע הזמן להדגיש את הזהות הלאומית.

ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

היכרות
מחוץ למלון מחכה אריאה החדש שנראה מצוין, וגם הוא מפגין כי ניתן ליצור רכב חשמלי עם הופעה בולטת ואופי מודגש. החזית, עם חיוך בסיוע קווי לד, אינה מצטנעת, הקורה האחורית המשופעת יוצרת הופעה עם מאפיינים ספורטיביים, ומאחור מדגישים קו הכתף ופס לד את רוחב. בכל אופן, הרכב החדש נראה גדול לא רק בגלל העיצוב אלא גם בגלל ממדיו; בנוסף לבסיס הגלגלים המוארך (כאמור, 277.5 ס"מ), אורכו 460 ס"מ, רוחבו 187 ס"מ, גובהו 166 ס"מ. אנשי ניסאן גאים בכך שהדגם החדש נראה רכב פנאי של ממש, גם אם המחיר הוא במקדם גרר לא מצטיין ביחס למקובל בדגמים חשמליים, 0.3.

עיצוב סביבת הנהג מקורי אף הוא, עם קווים נקיים, קו רוחב שחלקו מדופן בעור הפוך רך ובדמוי-עץ שמוטבעים בו לחצני מגע, ובעיקר מבוסס על לוח מחוונים וצג מולטימדיה ניצבים ובמסגרת אחת. אנשי ניסאן לא חסכו במושגים מעולם האירוח והעיצוב היפני  לתיאורו, חלק ממסעם להדגשת הזהות היפנית.

ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

אותם לחצנים שולטים חיצונית בבקרת האקלים הנמצאת מתחת לצג הגדול "(12.3), ולפחות בהיכרות הקצרה נראה שהנדסת האנוש טובה. חבל שהחלקים הרחוקים בסביבת הנהג ודיפון הדלתות אינם מפגינים איכות גבוהה כמו אלה במרכז.

אנשי ניסאן גאים בקונסולה שבין המושבים, ולזו באופן ייחודי תפעול חשמלי לתנועה קדימה/אחורה. הקונסולה מאכלסת בורר הילוכים הדומה לזה שבקשקאי וגם לחצנים המוטבעים בעץ כמו פקד מצבי הניהוג ולחצן דוושת E, לבלימה רגנרטיבית עוצמתית. אלה אינם בקו הראייה ותפעולם בזמן נהיגה הוא כמו קליעה למטרה. לטעמי, עדיף היה לבחור בפקדים מאחורי ההגה לתפעול הבלימה.

לחצן מגע נוסף שולט בפתיחת חשמלית לתא שבמרכז סביבת הנהג, ובקונסולה שנעה משולבים גם פתחי המיזוג לאחור. התכנון הכולל מעניין ומרשים, אך לא בהכרח שימושי כי אין בה מקום רב לאחסון. בדלתות רשתות פלסטית ומאחוריהן תאורה אווירה; גם לזה יש שם ביפנית.

ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

אנשי ניסאן אומרים "רכב פנאי" והתחושה ממושב הנהג שאכן הרכב הוא כזה. תנוחת הנהיגה גבוהה והמושבים שנראים תחילה כמפריזים בתמיכת גב תחתון מתגלים כנוחים. מאחור המרחב סביר, מרווחי הרגליים טובים והמושב מוטה מעט לאחור, כך שמרווח הראש סביר.

ההיצע
אריאה יוצא לדרך עם שלוש גרסאות מנועים. לבסיסית, אותה אנו פוגשים בשוודיה, מנוע המייצר 218 כ"ס, הנעה קדמית ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.5 שניות. לסוללה 63 קוט"ש (נטו) והטווח המוצהר 403 ק"מ.

ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

לגרסה מעליה מנוע בהספק של 242 כ"ס, סוללה של 87 קוט"ש (נטו) והטווח הוא 535 ק"מ.
בגרסה החזקה ביותר, הנקראת 'e-4ORCE', שני מנועים להספק משולב של 306 כ"ס, הנעה כפולה, והאצה של 5.7 שניות ל-100 קמ"ש. לסוללה 87 קוט"ש (נטו) והטווח המוצהר 500 ק"מ. טעינה ביתית ב-AC היא בהספק עד 22 ק"ו, וטעינה מהירה ב-DC עד 130 ק"ו.

כשנעים
עם הגרסה החלשה ועל הכבישים סביב לשטוקהולם המגבילים את המהירות המותרת,  מהירות גבוהה היא לא ממש אופציה, ובכל זאת לחיצה נחושה על המצערת מביאה לתגובה יעילה ולביצועים טובים כעולה מנתון ההאצה (כאמור, 7.7 ש' ל-100). היציאה מהמקום אינה מאתגרת צוואר כמו בכלים חשמליים חזקים, אבל האצות הבינים מרשימות. פעולת חטיבת הכוח כמובן שקטה ונעימה. קצת קשה לדבר על טווח בתנאים נוחים אלה, אבל לפי החישובים מדובר ב-370 ק"מ בזכות צריכה של כ-6 ק"מ/קוט"ש.

כיול המתלים מעט נוקשה, והדופן בצמיגים (235/55-19) אינה תורמת לשיכוך המהמורות. ובכל זאת, ולמרות ששיבושים בולטים מורגשים, שיכוך הבולמים טוב ופעולתם שקטה. רחשי הכביש מורגשים, אך אינם מפריעים מדי.

ניסאן אריאה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ניסאן

האופי הסולידי של התנהלות הרכב מוצא ביטוי גם בהתנהלות הדינמית שלו, המשלבת יכולת גבוהה בקטעים מעוקלים, ריסון טוב של המרכב, תגובות טובות להפניית ההגה. זה אינו מתעלה בתקשורת, הוא מהיר ובמצב 'ספורט' הוא עשוי להיות קשה. פעולת הבלמים טובה, אך מעצבן שהדוושה משנה את גובהה במצב החזק ביותר של הבלימה הרגנרטיבית. מינון הבלימה הזאת משתנה גם לפי מצבי הניהוג וגם במצב B בבורר.

בדרך הנכונה
ההיכרות הראשונה עם אריאה החדש הייתה מוגבלת מאוד – במשך הזמן ובעיקר בתוואי – והנהיגה נעשתה בתנאים השונים מאוד מאלה שבארץ. עם זאת, מההתרשמות הזאת עולה כי מדובר ברכב מושך, עם עיצובי חוץ ופנים מקוריים המעניקים לאריאה נופך יוקרתי.

אותו איחור
אריאה יגיע לישראל לקראת סוף השנה – גורם לכך שכאשר ינחת כאן ימצא מתחרים מבוססים יחסית שחלקם מציבים אתגר גדול בפניו, ולכן כדאי שיהיה תחרותי במחיר. בכל מקרה, לאחר המפגש עם אריאה, נראה שניסאן נמצאת בדרך הנכונה.