טסלה מודל 3 הגיעה לישראל בתחילת פברואר 2021, אבל בתקופה הקצרה שחלפה מאז הצליחה לחולל בשוק הרכב המקומי שינויים גדולים מאוד: כניסה רבת עוצמה לשוק בכלל ולזה החשמלי בפרט, הביאה מחירים שוברי שוק בתחילה, התייקרה בהמשך, מערך השיווק המקורי היה ייחודי, מערך השירות שונה מכל מה שהוכר כאן, כת מעריצים שהתייצבה נגד מעבירי ביקורת (גם בקרב בעלי הרכב), אפילו ספסרות שאפיינה הן את הרכב כחדש, הן בשוק היד השנייה שלה עד לפני רגע.  

עד לפני רגע נהנתה טסלה מביקוש אדיר כמשומשת - ביקוש שמותן עקב עליית המחירים ושיפור זמינות המלאים לקראת סוף 2022. אבל באמצע ינואר 2023 חוו בעלי טסלה רעידת אדמה – בן לילה (ממש) קוצץ מחיר מודל 3 ב-15%-10%. מדובר בהפסד של עשרות אלפי שקלים לכל רכב, עוד לפני שלוקחים בחשבון את תשלומי הריבית עבור מי שנטלו הלוואה ועוד לפני שמתייחסים למי ששילמו הרבה מעל למחיר הרכב בפועל, לטובת זמינות מיידית. 

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: עמית אגרונוב

הזעזוע הזה תסכל רבים מבעלי כלי הרכב שרכשו את רכבם לאחרונה – אבל כתוצאה מכך גם מחירי היד השנייה הופחתו מאוד. כיום ניתן לרכוש מודל 3 בת שנתיים, שמורה ומאובזרת, בכ-180,000 שקלים - פער שיכול להגיע ל-30%-25% לעומת מודל 3 חדשה עם אותן תוספות.  אז כן, שנתיים הם זמן קצר יחסית לבדיקת אורך חיי רכב, אבל טסלה מודל 3 היא יוצאת דופן ובהרבה תחומים.

רקע
מודל 3 הוצגה ב-2016, היא מיוצרת מ-2017 ומוצעת בישראל מ-2.2.2021. מדובר במשפחתית גדולה (סגמנט D); בסיס הגלגלים שלה 287.5 ס"מ ואורכה כ-470 ס"מ. למרכב עיצוב ליפטבק: ארבע דלתות, זנב קצר, דלת תא מטען רגילה.

דגם זה הוא שאחראי על ההצלחה העצומה של המותג בעולם, עם כ-2.5 מיליון יחידות עד היום.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: מערכת אוטו

גרסאות
רשמית, מודל 3 מוצעת בשלוש גרסאות: רגילה, עם מנוע חשמלי יחיד, הנעה אחורית (גרסת "טווח רגיל", Standard Range או בקיצור SR); טווח ארוך/שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה (גרסת Long Range, קרויה LR); גרסת ביצועים, 'פרפורמנס', גם היא עם שני מנועים והנעה כפולה, אבל עם מנועים חשמליים חזקים יותר.

לאורך השנים ביצעה טסלה מספר עדכונים למערכת ההנעה שלה, אבל רוב השינויים היו טרם השיווק בישראל. השינוי שכן קרה בישראל היה בגרסת הטווח הרגיל – המלאי הראשון, של מרץ-אפריל 2021, היה מגרסת SR+, הגיע מארה"ב וצויד בסוללת ליתיום-יון בקיבולת 54 קוט"ש, מנוע חשמלי בהספק 287 כ"ס וטווח נסיעה (לפי WLTP) של כ-450 ק"מ. 

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: מערכת אוטו

ממאי 2021 החלה מודל 3 להגיע לישראל מהמפעל מסין, בגרסה משופרת. לגרסה זו, SR, יש סוללה חדשה עם אנרגיה של 60 קוט"ש ותרכובת חומרים מעט שונה (LFP) שנועדה להקל על ייצור הסוללה ולשמור על עלויות נמוכות יחסית. למערכת ההנעה המעודכנת אותו טווח נסיעה כמו לפני כן (כ-450 ק"מ) אבל הספק המנוע הוגדל משמעותית ל-325 כ"ס, על-מנת לפצות על תוספת המשקל של הסוללה (125 ק"ג).

חצי שנה מאוחר יותר, בנובמבר 2021, עדכנה טסלה ישראל את המפרט של גרסת SR באתר שלה, עם הספק מנוע מופחת (283 כ"ס) אבל טווח מוגדל (כ-490 ק"מ). זמן ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש הוארך ב-0.5 שנייה (6.1 שניות, במקום 5.6). גרסה זו החל להימסר בישראל במרץ 2022.

עניין ההספק/ביצועים הוביל לאימוץ הכינוי 'יוניקורן' של גרסת 325 כ"ס, אבל ריבוי השינויים וחוסר השקיפות מובילים באופן טבעי ללא מעט 'פייק ניוז' בקרב המוכרים לגבי שילובי הספק וטווח. 

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: עמית אגרונוב

גרסאות LR – רגילה, ביצועים – לא השתנו בהרבה מאמצע 2018. לשתי הגרסאות סוללה של 82 קוט"ש, אך לרגילה הספק של 498 כ"ס וטווח של כ-610 ק"מ, בעוד שלפרפורמנס 513 כ"ס וטווח של כ-570 ק"מ. ניתן לטעון גרסאות אלו בהספק טעינה מרבי (בזרם ישר, DC) של עד 250 ק"ו, לעומת 170 ק"ו בגרסאות SR.

בטיחות
למודל 3 דירוג של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP מ-2019, עם ציונים גבוהים ביותר בהגנה על מבוגרים (96%) ובמערכות הבטיחות (94%). במפרט - שמונה כריות אוויר (כולל שתיים להגנה על ברכי הנהג והנוסע שלצידו), בלימת חירום אוטונומית (ללא רדאר, ממאי 2021; טסלה נסמכת על טכנולוגיית בינה מלאכותית וסדרת מצלמות וחיישנים היקפיים), התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית. 

טסלה מציעה, בתוספת תשלום, שני שדרוגים למערך הבטיחות 'אוטופיילוט': 'אוטופיילוט' משופר (Enhanced AutoPilot) ו'ניהוג אוטונומי מלא' (Full-Self Driving). השדרוג הראשון כולל שינוי נתיב אוטונומי וחנייה אוטומטית (כולל Summon - החניית הרכב בעת שהנהג בחוץ). השדרוג השני כולל ניהוג אוטונומי מבוסס על זיהוי שלטי מהירות וניהוג אוטונומי מוחלט בעיר.

חשוב לקחת בחשבון שמערכות הבטיחות/עזר המשודרגות אינן פעילות במלואן בישראל בשלב זה, אך מהוות בסיס לעדכוני תוכנה עם השנים.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: מערכת אוטו

אבזור
מפרט האבזור במודל 3 אחיד, פחות-או-יותר, ואין כאן 'רמות גימור'. למסך המגע - דרכו מופעלות כל מערכות הרכב (כולל הסטת פתחי אוורור וכיוון גלגל ההגה) - גודל של "15.4; כרטיס כניסה מבוסס NFC (ניתן להזמין שלט-מפתח בנפרד), גג שמש פנורמי, מושבים קדמיים עם ריפוד עור, כוונון חשמלי וחימום; כוונון חשמלי לגלגל ההגה, מראות צד עם קיפול חשמלי, ארבעה שקעי USB, חישוקי "18, מצלמות היקפיות. בגרסאות ההנעה הכפולה גם חימום למושבים האחוריים, מערכת שמע משודרגת עם 14 רמקולים, ב'פרפורמנס' גם מערכת בלימה משופרת, חישוקי "20, גימור ספורטיבי מבפנים ומבחוץ, מצב 'מסלול' למפת מערכת ההנעה.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: יצרן

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
טסלה מודל 3 היא המכונית הראשונה שאנחנו בודקים שאין לה תכנית אחזקה מסודרת: "הטסלה שלכם אינה דורשת תחזוקה שנתית או החלפת נוזלים קבועה", נאום ספר הרכב. כן ממליצים להחליף, פעם בשנתיים, את נוזל הבלמים ואת מסנן המזגן. ואנחנו נדייק ונאמר כי החלפת נוזל בלמים פעם בשנתיים זו חובה, ואת מסנן המזגן כדאי להחליף כל שנתיים או 30,000-50,000 ק"מ, מניסיון.

עוד כדאי לדעת כי לסוללה יש מערכות קירור המבוססות על נוזל קירור. את הנוזל אין צורך להחליף לאורך כל חיי הרכב, אבל ישנם דיווחים בחו"ל על התרעות של הרכב המחייבות מילוי של נוזל הקירור. 

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: יצרן

עוד חשוב לקחת בחשבון כי בכל מקרה של הרמת הרכב – שימוש במגבה, החל מהחלפת גלגל ועד שירות במוסך – יש להשתמש בכריות ייעודיות עם מגרעת לשם כך. הסוללה נמצאת ברצפת הרכב, והרמה שאינה נכונה עלולה לעלות בנזק יקר למארז הסוללה.

כמו בכל רכב חשמלי, גם את מודל 3 חשוב לטעון – לפחות פעם בשבוע – עד 100% באמצעות עמדת AC, על מנת שיתבצע איזון מתחים בין התאים בסוללה; יודגש כי הדבר נכון לסוללת LFP, בעוד שעם סוללות הליתיום צריך להקפיד שלא לעבור 90%. בטעינה מהירה (DC) מומלץ להימנע מטעינה מקסימלית (מומלץ עד 80%), כדי לא לחמם את הסוללה וממיר המתח, דבר הגורם להם לבלאי מוגבר.

רגישויות, תקלות נפוצות
מבדיקה שערכנו, התקשינו למצוא תקלה טכנית דרמטית במודל 3. כן היו דיווחים על כלי רכב עם סוללה שהוחלפה במלואה, אן על מנוע אחורי שכשל - אבל קשה לומר שאלו תקלות סדרתיות. 

סוללת הליתיום, ע"פ דיווחים מחו"ל, מצליחה להחזיק יפה - עם ירידה של 6% בלבד בקיבולת הסוללה, גם אחרי שנתיים וכ-70,000 ק"מ, בתנאי שמקפידים על טעינות AC עם איזון תאים. לסוללות LFP בלאי נמוך אפילו יותר, עקב תאים הפועלים במתח נמוך יותר מצד אחד - ועמידים בפני עומסי חום מצד שני. מצד שני, מכלולים היקפיים עלולים דווקא לסבול יותר מחום לאורך זמן כתוצאה מצריכת זרם גבוהה יותר בתנאי עומס.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: טסלה

בנוסף, רוב כלי הרכב עדיין באחריות, כך שלרוכשים יש ראש שקט – האחריות המקיפה היא למשך 4 שנים/80,000 ק"מ (חלוקה שונה מהסידור המקובל של 3 שנים/100,000 ק"מ) בעוד שעל מערכת ההנעה יש אחריות של 8 שנים/160,000 ק"מ הכוללת גם את הסוללה וגם את המנוע, וזה טוב מהמקובל בשוק. לגרסאות ההנעה הכפולה אחריות מורחבת למערכת ההנעה עד 192,000 ק"מ. 

כן יצוין כי באתר של טסלה כתוב כי "אם בחרתם לקחת את רכבך למוסך שאינו של טסלה לצורך תחזוקה או תיקונים, הכיסוי במסגרת האחריות שלכם עלול להיפגע במקרה של בעיות כלשהן"; בישראל, כך החוק, ניתן לטפל בכל רכב במוסך מורשה על-ידי משרד התחבורה – כאן, כמובן, עם הרשאות לעבודה עם רכב חשמלי – מבלי שהאחריות תיפגע.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: טסלה

הצרות מתחילות בזמן שרוצים לקבל שירות; התקשורת מול מרכז השירות של טסלה נעשה באופן מקוון (צ'אט, מייל) כך שללקוח יש פידבק מוגבל בתקשורת מול מרכז השירות. רוב הבעיות אמנם ניתנות לפתרון מרחוק או באמצעות ניידת שירות, אולם צוות טכני קטן יחסית, הנמצא רק במרכז שירות אחד בפתח תקווה, עלול להתקשות לעתים במתן מענה לכ-10,000 לקוחות (כיום, עם תחילת 2023).

הבעיות המשמעותיות מוצאות ביטוי במרכב. חלק גדול מהבעיות במודל 3 כוללות עיבוי ביחידות התאורה האחוריות, תקלות בשקע הטעינה (גם בדלתית הטעינה, גם בחולשת הפינים בשקע), מרווחים גדולים בין חלקי המרכב (אופייני בעיקר לדגמים הראשונים מארה"ב; בעיקר בחלק האחורי: כנפיים, דלת תא מטען, יחידות תאורה), איכות צבע ירודה, גומיות אטימה נגד מים או רוח שאינן אוטמות כראוי (בעיקר בדלת תא המטען, אבל גם באזור החלונות האחוריים), קרקושים ורעשים מדיפוני הפנים. 

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: יצרן

בעיה נוספת שנוגעת למרכב היא בשירותי הפחחות. שירותים אלו ניתנים עבור דגמי טסלה באמצעות קבלני משנה - וכרגע יש רק שניים כאלו בישראל: מרכז השירות של חברת 'שגריר' (חולון) ומרכז שירות 'הבירה' (ירושלים; מרכז השירות של מאזדה-פורד). הבשורות הפחות טובות הן שלא צפויים עוד הרבה מרכזי פחחות לטסלה בעתיד הקרוב, מאחר ועלויות הזיכיון גבוהות מחד (הסמכות, מכשור אלקטרוני, כלי עבודה ספציפיים יקרים) בעוד שהרווחיות למרכז השירות נמוכה, עקב עלות חלקי חילוף זולה במיוחד, שלא מאפשרת רווח למוסך. 

מעוניינים לטפל/לתקן באופן עצמאי? דעו שניתן לקנות חלקים מטסלה, אבל ביצוע של עבודות מסוימות מחייב ידע וכלי עבודה מתאימים – ולא הכל פתיר באמצעות סרטוני יוטיוב.

מצב השוק
כאמור, מצב השוק של טסלה מודל 3 זועזע לאחרונה. אם בתחילת ינואר 2023 ניתן היה למצוא מודל 3 בסיסית במחיר של כ-200,000 שקלים לכל הפחות, הרי שבאמצע ינואר 2023 המחירים נעים סביב 180,000 שקלים לכלי רכב עם תוספות; מודל 3 שנת 2022 עולה כ-200,000 שקלים לדגמים עם כ-10,000 ק"מ ועם תוספות. מודל 3 בסיסית חדשה, נזכיר, עולה כיום מ-205,000 שקלים, אך מחירה יכול להגיע גם ל-250,000 שקלים עם תוספות.

גרסת טווח-ארוך נמכרת בכ-220,000-230,000 שקלים (חדשה: 252,000 שקלים), גרסת הביצועים נמכרת סביב 250,000 שקלים (חדשה: 289,000 שקלים). 

לטעמנו, הגרסה הנכונה של מודל 3 היא גרסת הטווח הארוך (LR) שגם מציעה טווח נסיעה גדול, גם אפשרות לטעינה מהירה יותר, גם נהנית מאחריות קצת יותר ארוכה על מערכת ההנעה. לצד זאת, גרסת ההנעה האחורית של 2022 גם מומלצת, הודות לשילוב בין טווח גדול יחסית ומחיר זול משמעותית ביחס לגרסת טווח-ארוך.

טסלה מודל 3 - מדריך יד שנייה
צילום: יצרן

סיכום, תמורה
אחרי ההוזלה הדרמטית של ינואר 2023, מחיר של 180,000 שקלים לטסלה מודל 3 בסיסית, בת שנתיים (עם סוללת LFP), שמורה ומאובזרת, בהחלט ראוי; פער של כ-30% הוא ראוי והוגן. ההיצע הגדול עשוי לסייע לאתר עסקאות מסוג כזה במהירות.

עם זאת, ההוזלה הדרמטית מלמדת, יותר מכל, עד כמה ההתנהלות הלא-שגרתית/לא-יציבה של המותג הזה עלולה להיות בעייתית עבור הלקוח היחיד. פעם מדובר בשינויי המחירים התכופים, פעם מדובר במערך השירות – ואופי הפעולה הזה עשוי למצוא ביטוי גם ביטוי בתחומים אחרים שכרגע סמויים מן העין. מי שמוכן לקבל את ההתנהלות הזו על עצמו, ייהנה גם מחוויית הבעלות בנוסף לחוויית השימוש ברכב. 

אגב, לא היינו מתעקשים על גרסת 'יוניקורן' – כוח ממילא לא חסר למודל 3, בוודאי לא כשמדובר במערכת הנעה חשמלית. מה שבטוח הוא שטסלה מודל 3 היא 'יוניקורן' בפני עצמה.

- תודה רבה לשמאי איציק משה על הסיוע בהכנת הכתבה.
- פורסם לראשונה ב- 19/1/2023 - נוסף וידאו.