בינואר האחרון סיפרנו לכם על חברת אלקטריאון הישראלית, שהכריזה כי אוטובוס חשמלי בעיר באלינגן בגרמניה יחל להיטען באופן אלחוטי במקטע כביש ייעודי. לצורך כך חברה אלקטריאון ל-EnBW הגרמנית כדי להרכיב קילומטר של מערכת כבישים חשמלית (ERS) לאורך קטע של כביש מהיר גרמני.

בדומה למטענים אלחוטיים ביתיים, המערכת שפיתחה אלקטריאון מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה ומטעינים את סוללות הרכב באופן אלחוטי, באמצעות השראה מגנטית. משטחי טעינה סטטיים למכוניות קיימים כבר זמן מה, אך כבישי טעינה מסובכים יותר ליישום ונמצאים בשלב מוקדם יותר של פיתוח.

היתרון הגדול הוא שטעינה בזמן נסיעה תסייע להפחית את משקל כלי הרכב מאחר ויש צורך בסוללה קטנה יחסית - ולכן מחיר הרכב צפוי לצנוח בהתאם. החסרון הגדול הוא עלות התשתית, שעומדת כיום על כ-2 מיליון דולר לק"מ.

אלקטריאון
צילום: אלקטריאון
 

הסוף לחרדת הטווח?

כדי להוכיח את הפוטנציאל של הרעיון, אלקטריאון החליטה לנסות לשבור שיא ולנסוע 1500 ק"מ בטעינה אלחוטית בלבד, ועוד לעשות זאת עם טויוטה ראב 4 היברידי-נטען צנוע טווח.

הניסוי, שהחל ב-21 במאי ויימשך 5 ימים, כולל נהיגה של כ-100 שעות סביב מסלול אליפטי באורך 200 מטר (תנחומינו לנהגי הניסוי, זה נשמע כמו סיוט...) שלאורך 50 מטרים מהם מוטמעת טכנולוגיית טעינה אלחוטית. המטרה של אלקטריאון היא לא לתת לסוללה הצנועה של רכב הפנאי (18 קוט"ש בלבד) להתרוקן לגמרי, ואנשי החברה מאמינים שיצליחו לנסוע בין 1000 ק"מ ל-1500 ק"מ מבלי להשתמש במנוע הבנזין כלל.

טויוטה ראב4 בניסוי של אלקטריאון
צילום: אלקטריאון

אם הראב4 אכן יצליח לנסוע 1500 ק"מ במנוע החשמלי בלבד, הרי שהוא יאריך את הטווח החשמלי הרשמי (74 ק"מ) ביותר מפי 20! 

מה שמסביר מדוע בחרה אלקטריאון ברכב היברידי נטען ולא ברכב חשמלי, שם הייתה נאלצת לנסוע הרבה יותר כדי להגיע למכפלות טווח כה מרשימות.

אלקטריאון טעינה אלחוטית
צילום: אלקטריאון
 

ההבטחה והבעיה

בדצמבר אשתקד הכריזה מושלת מישיגן כי המדינה תבחן יכולות טעינה אלחוטית בכבישים המהירים שלה, ואלקטריאון נערכת לבניית מקטע ניסיוני ראשון בשיתוף עם פורד.

בנוסף, מרחיבה החברה מקטע נסיוני שפועל בשבדיה, ומריצה מקטע נסיוני נוסף ביוטה, ארה”ב, בשיתוף עם יצרנית המשאיות קנוורת'. לאחרונה השלימה החברה בהצלחה סדרת ניסויים באיטליה, בשיתוף איווקו וסטלנטיס - והזרוע עוד נטויה.

סלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי נסיעה
סלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה | צילום: אלקטריאון

אבל אלקטריאון אינה לבד במירוץ הזה; חברות רבות פועלות בפיתוח טעינה אלחוטית בחניה; בין הבולטות שבהן אפשר למנות את Wave ו־InductEV שהגיעו להספקי טעינה אלחוטיים סטטיים של 250 ואף 300 קילוואט - לא רחוק מעמדות הטעינה החוטיות המהירות ביותר שמוצעות כיום לציבור.   גם יצרניות רכב פועלות בנושא, דוגמת פולקסווגן, טויוטה, יונדאי ו־BYD - אולם הבעיה היא כדאיות כלכלית, שכן עלות עמדה אלחוטית נייחת גבוהה פי 25 מעלותה של עמדת טעינה רגילה בהספק דומה.

סלילים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה
צילום: אלקטריאון