יצרנית הרכב הממשלתית הסינית GAC חשפה אב טיפוס של מנוע בעירה פנימית השורף אמוניה נוזלית, אשר עשויה להוות חלופה לחשמל ולמימן.

המנוע פותח בשיתוף עם טויוטה, ושואב השראה מתעשיות הספנות וההובלה אשר בוחנות אמוניה כחלופה לדיזל עבור ספינות תובלה ומשאיות.

מדובר במנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר המפיק 165 כ"ס, כלומר די דומה למנוע בנזין מקביל, אך הוא פולט 90% פחות פחמן דו חמצני, לטענת GAC.

זהו אומנם לא המנוע הראשון שפועל באמצעות אמוניה, אך הראשון שמוצע לשימוש אפשרי במכונית נוסעים. במצגת טכנולוגיה שנתית, GAC טענה שהיא התגברה על מספר בעיות של מנועים הפועלים באמצעות אמוניה, כמו פליטת חנקן עודפת, קושי להבעירו מהר ועלייה בלחץ הבעירה בהשוואה למנועי בנזין - ומצפה להכניסו לשימוש מסחרי בקרוב.

GAC Empow
צילום: GAC
 

אמוניה? מוכר לי מאיפשהו

אמוניה הוא חומר רעיל המשמש בעיקר כדשן, אך אופיו הדליק הפך אותו לחלופה אפשרית לבנזין ולדיזל לצרכי תחבורה עתידיים.

לאמוניה יש כמחצית מצפיפות האנרגיה של בנזין, 3.6 קוט"ש לליטר, אך הוא אינו פולטת פחמן (Carbon), פחמימנים (Hydrocarbon) או פחמן דו חמצני (CO2) בעת בעירה.

שיטת הייצור המסורתית של אמוניה נחשבת לעתירת אנרגיה, אך ההתפתחויות האחרונות הביאו לייצור בקנה מידה קטן של אמוניה "ירוקה", העושה שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים לתפוקה נטולת פחמן.

יותר משני שליש מהייצור השנתי העולמי של אמוניה משמש לחקלאות. השאר משמש כגז קירור ולייצור פלסטיק, טקסטיל, חומרי נפץ וחומרי הדברה.

מנוע GAC
צילום: GAC