ארגון הבטיחות האירופאי יורו NCAP, המקיים מאז 1996 מבחני בטיחות למכוניות, פרסם אתמול (רביעי) את תוצאות סבב המבחנים הראשון שערך השנה וזה כלל שני דגמים בלבד.

יורו NCAP החמיר במהלך השנים את פרוטוקול המבחנים – הן בדרישות העמידה במבחני הריסוק והוספת מרכיבים בהם, הן בדרישות להגנה על הולכי רגל, הן בהתייחסות למערכות הבטיחות. 

כאן יוזכר כי בנוסף למבחנים הרגילים, בוחנים אנשי יורו NCAP רק את מערכות הבטיחות עצמן בסבבים נפרדים
 

אתגרים חדשים

במסגרת פרוטוקול הבחינה החדש, המכוניות חייבות בזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, גם בנסיעה לאחור, חייבות לאפשר פתיחת חלונות במקרה שמערכת החשמל אינה פועלת, ומערכת ההתרעה על שכחת ילדים חייבת לתקשר עם הטלפון הסלולרי של הנהג.

ניו מבחן בטיחות
ET5 | צילום: יורו NCAP
 

מותג אחד, שני דגמים

בסבב הראשון השנה נבחנו כאמור שני דגמים של היצרן הסיני ניו (Nio), שנוסד ב-2014, מייצר רק דגמים חשמליים, הציג כבר ב-2016 דגם ספורט עם 1360 כ"ס (EP9) ומשווק באירופה מ-2022. 

יצוין כי בנוסף לסוללות גדולות ולהספק טעינה מהיר, הדגמים של ניו מאפשרים החלפת סוללות במהלך הנסיעה (כמו בבטר פלייס). בסוף מאי 2023 היו לה 1360 תחנות כאלה בסין ועוד 25 באירופה (בעיקר בנורבגיה), ומספרן אמור לגדול בהרבה בשנתיים הקרובות. לפי ניו, כל עמדה בתחנה יכולה להחליף סוללות ל-408 מכוניות ביממה.

דגם אחד הוא EL7 (באירופה; ES7 בסין) – רכב פנאי גדול (E-SUV) שבסיס הגלגלים שלו הוא 297.2 ס"מ ואורכו 490 ס"מ, 643 כ"ס ו-86.6 קג"מ עם 2 מנועים והנעה כפולה, סוללות בין 75 ל-150 קוט"ש, טווח מעל 750 ק"מ, טעינה 140 קילוואט.

הדגם השני הוא ET5, משפחתית-גדולה (קטגוריה D) במבנה של סדאן-קופה. בסיס הגלגלים הוא 288.8 ס"מ והאורך 479 ס"מ, 2 מנועים ל-479 כ"ס ו-71.4 קג"מ ולהנעה כפולה ואותו מערך חשמלי.

ניו מצטיינת במבחן הבטיחות של יורו NCAP
ET7 | צילום: יורו NCAP
 

תוצאות

במבחן הבטיחות קיבלו שני הדגמים חמישה כוכבים וזכו לציונים גבוהים.

הדגם EL7 קיבל 93% בהגנה על מבוגרים ו-85% בהגנה על ילדים, 80% בהגנה על הולכי רגל ו-79% במערכות הבטיחות. 

הדגם ET5 קיבל 96% בהגנה על מבוגרים ו-85% בהגנה על ילדים, 83% בהגנה על הולכי רגל ו-81% במערכות הבטיחות. 

יורו NCAP
ET5 | צילום: יורו NCAP
 

וגם: מבחן למסחרית סינית

בתחילת השנה ערך יורו NCAP מבחן שני לדגמים מסחריים בינוניים וגדולים, ולפני זמן לא רב בחן דגם נוסף בנפרד. 

זוהי המסחרית הבינונית ההיברידית-נטענת VN5 של LEVC, מותג "המונית הלונדונית" הנמצא כיום בבעלות ג'ילי ומיובא לישראל על-ידי EV-מוטורס (יחד עם אותה מונית); הדגם VN5 נבחן כאן.

כידוע, במבחן זה רמות הבטיחות מצוינות לפי 'מתכות' – פלטינה (80% ומעלה), זהב (מעל 60%), כסף (מעל 40%), ארד (מעל 20%). רכב שקיבל פחות מ-20% מקבל את הציון 'לא מומלץ'.

במבחן ל-VN5 קיבל הדגם ציון של 50% וצבע כסף.

VN5 מבחן בטיחות יורו NCAP
VN5 | צילום: יורו NCAP