במהלך שנות השמונים נוצרו להם אופנועי ההרפתקאות הגדולים, אלה שבאו עם ובעקבות פריז-דקאר, הראלי הגדול באפריקה. לאופנוע של הונדה, שנחנך ב-1989 עם מנוע טווין קראו בהתאם, אפריקה-טווין. בשנתיים הראשונות נפח המנוע היה 650 סמ"ק, בהמשך ועד 2000 זה היה 750 סמ"ק. 

ואז הוא פסק, וב-2016 התגשם מחדש. עד 2019 שירת אותו טווין בנפח 1000 סמ"ק וזה גדל ל-1100 סמ"ק ב-2020.

הונדה אפריקה טווין אדוונצ'ר
צילום: החברים של קושמרו
 

כעת יותר

דגם זה מוצע כיום בחמש גרסאות שונות, וזו הנבחנת כאן – 'CRF אדוונצ'ר ספורט DCT' – היא הכי; כי אם כבר, אז כבר.

כדי לדעת במה עסקינן, זו צבועה בטריקולור ההונדאי בכחול/אדום/לבן וזה מצדו משוח על אופנוע גדול יותר; המשקל גדל בקצת יותר מ-10%(!), מ-226 ל-250 ק"ג, גם בגלל מכל הדלק שתפח מ-18.8 ליטרים ל-24.8 ליטרים.

עוד בתחום הנראה הוא מיגון גחון מסיבי המשפר כישורי שטח, וזה כולל כאן גם חלקי פלסטיק וידיות, ובצד השני מיגון רוח ענק גדול בהרבה. אלא שגם כאן ישנם דברים שהם מעבר לנראה. העיקר הוא במתלים שהם נשלטים אלקטרונית ומאפשרים בין השאר שינויים בעומס על הבולמים לפי רוכב אחד או שניים, עם מטען או בלעדיו. בנוסף, הצמיגים כאן הם ללא פנימית, לאופנוע תאורת הטיה יעילה, ולא פחות חשוב: שקע מצית.

הונדה אפריקה טווין אדוונצ'ר ספורט כפתורים
צילום: החברים של קושמרו
 

כבר היה

ללא שינוי הוא אותו מנוע טווין מקבילי מגודל – 1084 סמ"ק, 102 כ"ס, 10.7 קג"מ – אליו צמודה באופן ייחודי תיבה אוטומטית דו-מצמדית עם 6 הילוכים; זו תקנית בגרסה זו, מוצעת בתוספת מחיר באחרות ובכלל לא בזולה ביותר.

לאופנוע מצבי רכיבה הכוללים 'תיור', 'עירוני', 'שטח', 'עפר' ועוד שניים לתפירה אישית. בנוסף, גם הרבה בקרות ושליטה: לאחיזה הניתנת לניתוק, ב-ABS לניתוק האחורי, בלימת מנוע, כוח מנוע, ווילי וגם שיוט. לכלי מסך טאץ' ענק ועתיר מידע.

הונדה אפריקה טווין אדוונצ'ר ספורט
צילום: החברים של קושמרו
 

לדרכים יצאנו

זהו אופנוע עתיר טכנולוגיה, אבל מפגש חוזר עמו מעלה שוב את התהייה בדבר המספר המוגזם של מתגים אותם יש לתפעל ביד שמאל, דבר שמצליח לא פעם לבלבל. 

המנוע המוכר משובח, התפוקה טובה מאוד, המומנט נדיב והוא שמח עם כל עלייה לסל"ד גבוה, ומוסיף על כל אלה צליל היוצר לעיתים תחושה נעימה של פעולת מסור שרשרת תקני. 

היכולת הזאת זוכה לתמיכה של התיבה הדו-מצמדית, וזו מעלה עם כל פגישה איתה תמיהה על כך שאינה בהיצע של יצרנים אחרים.

היא פועלת מעולה, ובכל רגע ומצב אפשר להוריד הילוך במיידי עם קיק דאון או לשלב לגבוה יותר דרך פקד בכידון. התיבה מקלה על התקדמות בפקק צפוף ועוזרת בשטח טכני בלי משחקי מצמד וחשש שהמנוע ייכבה, ולחיזוק העניינים, לתיבה גם ארבעה מצבי תגובה/ניהול במגמת 'ספורט'. בנוסף, ולא פחות חשוב: היא תאפשר לשמור על מגפי הבוקרים היקרים מעור בפאלו, מכיוון שרגל שמאל לא צריכה לשלב הילוכים. 

המשקף עושה עבודה מעולה גם במצב הנמוך שלו ומאפשר רכיבה במהירות גבוהה כדי ניתוק ממידע ישיר עליה והיכרות איתה רק אם מוציאים את היד מבּוּעת המיגון שהוא מספק. המצב הגבוה של המשקף גבוה ממש, כדי-כך שראיית הדרך נעשית דרך הפלסטיק, ולכך אני פחות מתחבר. עם זאת, בימי גשם או ברד חלילה הדבר יכול להיות לעזר משמעותי. עניין נוסף שיכול להציק הוא שכיוון המשקף נעשה רק ידנית ובשתי ידיים, ולכן רק בעצירה.

הונדה אפריקה טווין אדוונצ'ר ספורט מנוע
צילום: החברים של קושמרו

סוף מסע

לא רק המנוע, גם מכלולי השלדה, הבלמים או גובה המושב נותרו זהים לאלה שבאפריקה טווין. זהו אותו אופנוע, אבל הגרסה הזאת שונה מאוד מהאחרות. 

זהו מביאה את משרעת ההיצע של אפריקה טווין לגדולה ביותר במחיר – מ-108,000 שקלים ועד ל-147,000 שקלים – ובגלל המפרט ותוספת המשקל מדובר כבר במשהו אחר כמעט עם ייעוד שונה.

גרסה זו מטבע הדברים תהיה טובה פחות ומכבידה יותר בשטח של ממש, אבל ממש תזמין זוג למסע נינוח וארוך טווח. 

כך שכאשר אומרים "הונדה אפריקה טווין" שאלו: לאיזה אפריקה אתם מתכוונים?

הונדה אפריקה טווין אדוונצ'ר ספורט אגזוז
צילום: החברים של קושמרו


הונדה אפריקה טווין CRF אדוונצ'ר ספורט DCT
מנוע 1084 סמ"ק; 2 צילינדרים במקביל; קירור נוזל. הספק/סל"ד 102 כ"ס/7500 סל"ד מומנט/סל"ד 10.7 קג"מ/6250 סל"ד. תמסורת דו-מצמדית, 6 היל', שרשרת שלדה כרומולי. בסיס גלגלים 157.5 ס"מ. מרווח גחון 25 ס"מ. מתלה קדמי שוואה, מזלג הפוך, 45 מ"מ, 230 מ"מ אדפטיבי. מתלה אחורי שוואה, יחיד, 220 מ"מ, חשמלי. בלם קדמי 2 דיסקים, 310 מ"מ, 2 קליפרים. בלם אחורי דיסק, 256 מ"מ, קליפר אחד. צמיג קדמי 90/90-21. צמיג אחורי 150/70-18. גובה מושב 85-87 ס"מ (גם 82.5 או 89.5 ס"מ). מכל דלק 24.8 ליטר. משקל רטוב 250 ק"ג. מחיר 147,000 שקלים. אחריות 24 חודשים.