עבור המותג פולקסווגן תערוכת מינכן הייתה במה חשובה אבל כמנהג התקופה, הם בחרו לערוך באותו זמן מעין אירוע נפרד למוזמנים לא הרחק מאולמות המסה במבנה נפרד. את עיקר תשומת הלב תפסה כאן מכונית התצוגה שמכונה GTI כשבחצר הפנימית הוצגו גם פאסאט חדשה ואב טיפוס מוסווה לטיגואן. 

אנדי (אנדריאס) מינדט האחראי על העיצוב במותג פולקסווגן מתחילת 2023 אץ להסביר על מכונית התצוגה. מינדט, שהצטרף לקבוצה ב-1996, אני מכיר אותו מאודי שם פעל בין 2014 ל-2021 לפני שמונה לאחראי לעיצוב בנטלי. מדובר באדם עסוק שאחראי לשבעה איזורים בעולם מבחינת מראה. "אנשים לא יודעים שיש לפולקסווגן כל כך הרבה דגמים שונים. יש לנו 41 דגמים בעולם. בברזיל יש למשל פולו פיקאפ שאתה לא יכול לחלום שתהיה כאן" הוא אומר לפני שהוא מתחיל להסביר על ה-GTI שאנו רואים כאן והינה פרוייקט ראשון של במותג.

ספיישל תערוכת מינכן: יום בפולקסווגן
צילום: פולקסווגן

"מבחינתנו זו GTI אמיתית שלא קשורה לאף דגם. GTI היום זה יותר מגולף. זה אייקון עבורינו והבאנו את כל האלמנטים מההיסטוריה לדגם אחד. למעשה 90% ממה שאתה רואה כאן יגיע לייצור ב-2026. זהו דגם חדש לגמרי וכל האלמנטים החשמליים של ההנעה הם בחזית כשהסוללה היא באמצע. ולכן החלק האחורי הוא מאוד גדול. הוא מוקדש לנוסעים ולא לטכנולוגיה. 

זה עושה את התפיסה הזאת ליותר ברת השגה. מכוניות חשמליות הן יקרות מדי ולכן אנחנו מפתחים את המכונית הקטנה יותר. מה שהראינו כ-ID ALL (ID לכולם). וזו GTI שמראה מה אנחנו רוצים לעשות. זה מתכון ל-GTI של העתיד ולכמה דגמים". 

ספיישל תערוכת מינכן: יום בפולקסווגן
צילום: פולקסווגן

מה יגיע מכאן לעתיד?

"היציבה של המכונית. כל מכונית של פולקסווגן צריכה יציבה נכונה, להראות טוב באופן שקל לאהוב וגם מה שאני מכנה הרוטב הסודי. והרוטב הסודי הוא גוף צר יחסית וסרנים רחבים. זו התחלה נכונה כי הרוחב באיזור הסרן האחורי יוצר מכוניות יפות. את מה שלמדנו כאן תראו בעוד מכוניות. בכל קטגוריה נשתמש בפרטים אחרים אבל הערכים יהיו דומים. המראה ישתנה בין הקטגוריות, יהיו סוגים של אופי שונה אבל תזהו שזו משפחה". 

האם אתם חוזרים לשים דגש על הנעה קדמית? 

מכוניות קטנות עם הנעה קדמית, בהן הכל מלפנים הן מאוד הגיוניות. במכוניות הגדולות מתאימה יותר הנעה אחורית. אין דרך מלך אחת ותמיד יש פשרות. מכוניות חשמליות מאפשרות פרורציות שונות ויש יותר חופש סתא הנוסעים כי הרצפה שטוחה".

האם המשקל לא מקשה כשמדובר במכונית ספורטיבית חשמלית?

" זה לא תמיד מאוד משנה. כי המנוע החשמלי הרבה יותר חזק, בבלימה עושים רגנרציה ולא ממש בולמים, ומרכז הכובד הנמוך מסייע בפניות. אז מבחינה דינמית יש גם יתרונות. יש הרבה אפשרויות בחשמל למשל הוא יכול לפנות טוב יותר בגלל האפשרות לשליטה עדיפה בכל ציר וגלגל". 

ספיישל תערוכת מינכן: יום בפולקסווגן
צילום: פולקסווגן

ועוד

בצהריים מגיע קאי גרנץ חבר ההנהלת פולקסווגן האחראי לפיתוח "אנחנו מציגים כאן שיפור ביעילות עם דור חדש של חטיבות PHEV עם טווח של עד 100 ק"מ' טעינה מהירה של 50 קילוואט, ומנועי 1.5 ליטר. יש כאן אבולוציה למערך המדיה, עם צג "15 ושיפור גדול לניהוג עם שינוי המתלה האחורי ובולמים נשלטים אלקטרונית מתקדמים מבעבר.  הנריק מוט "האחראי לשיווק" מזכיר שבתשעה דורות נמכרו 34 מליון מכוניות. הם מסבירים שהמכונית שתיוצר רק כסטיישן חולקת בסיס גלגלים עם הסופרב החדשה ותיוצר בצ'כיה. סקודה הייתה אחראית לפיתוח והדגם שגדל בבסיס הגלגלים ב-5 ס"מ (284 ס"מ) חולק לא מעט עם הסופרב הבאה. "אך הלב ומרכיבים רבים מתחת לעור הם עדיין פולקסווגן".  תא הנוסעים נראה כאבולציה איכותית לנוסחת פולקסווגן עם צג שהוא כמובן גדול (ואולי כבר מדי) ובורר שנמצא באיזור ההגה ולא בין המושבים. 

"אנחנו צריכים לשמור על השמות הישנים" אומר לי בערבו של יום  טומאס שייפר יושב ראש פולקסווגן (המותג) על כוס בירה שכמו הפאסאט היא דווקא צ'כית. "גולף, טיגואן פולו ואולי גם פאסאט". הוא משקף סוג של התעוררות ששמעתי מעוד אנשים במותג שנשמעים כועסים נגד הצעד של היושב ראש היוצא הרברט דיאז שחבר בזירה החשמלית למעבר לשמות ID בצירוף ספרות. כאשר ברור שהצד החשמלי הולך ותופס את הבמה זה נראה טיפשי לאבד שמות כה מבוססים "מכונית כמו 7ID (שאמנם נחשפה בשנגחאי ובברלין אבל עדין חדשה עבורינו וככבה גם כאן) יכולה הייתה להיקרא ארטיאון, אז למה לוותר על שמות טובים" אומר אחד מאנשי שיחי שהעדיף להישאר בעילום שם. 

"צריך גם לשמור על השם GTI". מתייחס שייפר למכונית התצוגה "צריך להמציא מחדש את ה-GTI. זה אתגר ליצור מכונית כזו בעידן החשמלי אבל צריך ליצור הפרדה ואופי ולא רק באמצעות הצליל".  

ספיישל תערוכת מינכן: יום בפולקסווגן
צילום: פולקסווגן

עד כמה מפחיד האיום הסיני?

 "מה שקורה בישראל אופייני לשווקים קטנים ומנותקים שאינם ממש אסטרטגיים לאף יצרן. הסינים יכולים להיכנס אליהם באופן חזק וזה קורה גם בסקדינביה שגם היא דוגמא טובה. אבל הם לא מרוויחים. בשביל להיכנס לאירופה הם צריכים לייצר כאן ולהתנהג כמו מותגים אמיתיים עם הרבה דגמים ולא רק עם אחד או שניים שלושה. הם צריכים להיות אמיתיים ולכן אנחנו לא מפחדים". 

ספיישל תערוכת מינכן: יום בפולקסווגן
צילום: פולקסווגן