פעם, ממש מזמן, כלומר אי־אז בסוף האלף הקודם, טרקטורונים היו הדבר הכי חם. מה חם, הדבר הכי לוהט על ארבעה גלגלים לרכוב אתו בשטח, בדרכי עפר וגם בדיונות. מתהלכים בינינו אנשים קשישים ממש הטוענים כי אכן כן, היו דיונות בסוף האלף הקודם, אפילו בגוש דן ממש. 

ואז הדיונות נעלמו, גם הטרקטורונים. בינתיים יש שבילים, ואת הכלים ההם החליפו הבטוחים מהם — (כלומר, עדיין טרקטורונים) כלי צד־לצד (או צל"צ) שזה מ־Side By Side (או SBS) הקלים והבטוחים יותר לרכיבה/נהיגה (וגם נעימים יותר בשניים). 

בנימה אישית. רגע לפני (היום; עידנים אחרי תום האלף), ב־2007, בלי כל ניסיון התגלגלתי לראלי הפירמידות הנשכח במדבר המערבי, הקצה המזרחי של הסהרה, כמשתתף מן המניין. היו אלה שבעה ימי תחרות מתישים, ולא מעט מהרוכבים הישראלים שכחו שזה לא מאוץ למאה מטרים אלא מרתון, וכך קרעו רצועות ואריאטור בזו אחר זו. רגע לפני היום האחרון נותרנו בלי רצועות כאלו והעיתונאי חסר הניסיון מצא את עצמו במפתיע — כמו במשל הצב והארנב — במקום השלישי. זה לא עזר לי משום שיום לפני נתבקשתי לתת את הכלי לאחד המתחרים הרשמיים, מאלה ששילמו ממיטב כספם. כך קרה שכמעט וקיבלתי מדלייה בראלי בינלאומי.

CFmoto ביצועים
צילום: רונן טולפברג

מאז זרמו הרבה מים זרמו בנילוס וגם ביאנגצה (מיד), הרבה חול עף בדיונות שכבר אינן והטרקטורונים, למרות הכל, עדיין כאן. בין השאר בזכות CFmoto.

מלמד זכות. היצרן הסיני שנוסד ב־1989 פועל במגוון תחומים. כבר כיום מוצעים בישראל עשרה דגמי אופנועים שלו מ־250 ועד 800 סמ"ק ובמגוון גדול הכולל אדוונצ'ר ושטח, סקרמבלר וסטריטפייטר, ספורט וקצת תיור. הוא מכוון גבוה, וכבר פגשנו באופנוע הספורטיבי בנפח 400 סמ"ק שהושק בלי חשש במסלול המוטו־GP והפורמולה 1 באיסטנבול. 

גם בתחום הכלים הארבעה גלגלים מציע CFMOTO עשרה דגמים — שני דגמי עבודה/משא בסדרה U עם מנועים בנפח 600 ו־1000 סמ"ק; שני דגמי צל"צ ספורטיביים ב־ZFORCE בנפח 800 ו־1000 סמ"ק; שישה טרקטורונים בסדרת CFORCE עם מנועים בנפח 495 ועד 1000 סמ"ק.

והרי יהודה. אנשי עופר אבניר הזמינו מספר עיתונאים תאבי גז לדרכים החביבות של הרי יהודה כדי להתנסות עם שלושה כלים, אז הנה: התכנסנו בזאת, התנסנו, רשמנו. בהחלט הצטלמנו. 

CFmoto נתונים
צילום: רונן טולפברג

ובכן, דגם חדש אחד הוא הטרקטורון
CFORCE 520. לזה מנוע 495 סמ"ק המייצר 38 כ"ס. העיצוב הוא של קיסקה, הסטודיו שתהילתו יצאה בזכות שינוי המיתוג והעיצוב של KTM (מאז התהילה דעכה עם עיצובים פחות
מוצלחים — מה שלא הפריע למעצב להפוך לסוג של תאגיד בתחום). העיצוב חביב כמתבקש בכלי שלא אמור להיות אגרסיבי או קיצוני במיוחד, ובעניין זה: לא בטוח שאפשר לזהות מותג של טרקטורון בלי המדבקה שעליו. הדגם הזה מגיע בשתי גרסאות: S החד־מושבי ו־L עם שני מושבים.

ביחס לדגם המוחלף זה החדש משופר לִפְנַי וְלִפְנִים. השלדה קלה ב־10% ועם זאת חוזקה בנקודות תורפה על־מנת שלא תיפגע מסלעים וכאלה, המתלים הוארכו במעט, רדיוס הסיבוב הוקטן במעט, המצנן הוגדל לשיפור יכולת המנוע בעומס, המושב משופר ותא האחסון מאחור הוגדל. במפרט שילוב ל־4x4, יחס העברה נמוך (Low), נעילת דיפרנציאל קדמי. 

אבניר תשמח לספק לכם גם חבילת אבזור מקורית הכוללת חישורי אלומיניום, מגני ידיים ובעיקר כננת חדשה שהכבל בה עשוי מסיבי ניילון. כבל ניילון יתרונו הבטיחותי ברור, כי אם הוא מצליף זה הרבה פחות גרוע מאשר כבל ממתכת, הוא קל יותר, עמיד יותר וכן, גם חזק יותר. 

CFmoto לוח מחוונים
צילום: רונן טולפברג

הרכיבה ב־520 אמורה להיות רגועה — גם בגלל ההספק, גם בגלל אופי ההתנהלות שלו. למרות שהכידון הוגבה גם ברכיבת שטח עדיף לשבת עליו. זהו כלי צנוע שיכול להתאים למתחילים, לטיולים רגועים וכמובן לעבודה.

ל־625 CFORCE טורינג מנוע קצת יותר גדול הגדול ו־580 סמ"ק מאפשרים לו לייצר 45 כ"ס. פערי הנפח והתפוקה קטנים, הפער ברכיבה ובאופייה גדול — הוא מאפשר, בין השאר, להשתובב קצת יותר והתחושה היא שהוא חזק בהרבה. הוא גם גדול ומהודר יותר. המושב רחב יותר ונוח לישיבה. במפרט בין השאר שני מצבי רכיבה ומערכת בלימה משולבת של קדמי ואחורי יחד, מערכת חשמלית לכידון המונעת מכות לא נעימות לזרועות שאוחזות בו במקרה של היתקלות מהירה בסלעים. 

קל להיות מהיר אתו בדרכי עפר בגלל הכידון החשמלי וגם הודות לשלדה שהתארכה לה בהשוואה לקודמתה, ובכלל זה כלי שכיף להשתעשע אתו ולזרוק זנב. 

CFmoto סביבת נהג
צילום: רונן טולפברג

מסלול המראה. אם תתעקשו על צל"צ רב עתיר כישורים ותועפות יכולות תעופה, אזי יש גם כזה. ובכן, קבלו את הדור השני של ZFORCE עם מנוע 1000 סמ"ק שהספקו עלה מ־79 כ"ס ל־90 כ"ס, בד בבד עם שדרוג מקיף של השלדה והמתלים לטובת הפחתת ויברציות ועמידות טובה יותר למים. זהו כלי שנותן פייט נאה במחיר סביר לכלי הבאחה המוטרפים והיקרים עד מאוד של המתחרים האחרים. 

משפט בסוף. שלושת הכלים האלה הפגינו איכות ברמה גבוהה, היו נוחים לרכיבה, העניקו ביצועים טובים וסיפקו את כל אלה במחיר טוב.

CFMOTO Z FORCE 1000 SPORT R פנסים
צילום: רונן טולפברג
 

נתונים ומחירים


CFMOTO 520L
מנוע 495 סמ"ק, 1 ציל', 38 כ"ס, קירור נוזל הנעה אחורית/כפולה, דיפרנציאל קדמי ננעל, ממדים אורך 238 ס"מ, רוחב 117 ס"מ משקל 365 ק"ג מכל דלק 17 ל' צמיגים קדמי 12x8x25, אחורי 12x10x25. גרסת 520 S מחיר 50,000 שקלים (השקה 44,000 שקלים), גרסת 520L מחיר 52,000 שקלים (46,000 שקלים)

CFMOTO C FORCE 625 TOURING
מנוע 580 סמ"ק, 1 ציל', 45 כ"ס, קירור נוזל הנעה אחורית/כפולה, דיפרנציאל קדמי ננעל, ממדים אורך 223 ס"מ, רוחב 118 ס"מ משקל 395 ק"ג מכל דלק 18 ל' צמיגים קדמי 12x8x25, אחורי 12x10x25. מחיר 64,000 שקלים (השקה 56,000 שקלים)

CFMOTO Z FORCE 1000 SPORT R
מנוע 963 סמ"ק, 2 ציל', 90 כ"ס, קירור נוזל הנעה אחורית/כפולה, דיפרנציאל קדמי ננעל, ממדים אורך 302 ס"מ, רוחב 163 ס"מ משקל 635 ק"ג מכל דלק 38 ל' צמיגים קדמי 14x9x29, אחורי 14x11x29. מחיר 96,000 שקלים (השקה 89,000 שקלים)

CFMOTO Z FORCE 1000 SPORT R
צילום: רונן טולפברג