מרצדס GLE - מבחן דרכים (3.0 ל' טורבו, היברידי) - אוטו

הרשו לי לזעזע ולהדהים אתכם — חלק גדול ממחיר רכב חדש בישראל מוקדש למעשה לתשלום מס. כן, זהו סוד כמוס שאף אחד לא העז לחשוף עד היום, אותו גילינו כאן במערכת 'אוטו' בזכות עבודת תחקיר שנמשכה שנים. ולא סתם חלק גדול — ברוב המקרים קרוב למחצית המחיר שאתם משלמים עבור רכב חדש מועבר היישר לקופת המדינה.

בדקנו - אלו רכבי הפנאי ההיברידיים הנטענים הנמכרים בישראל 

1590801


ועכשיו קצת יותר ברצינות. במציאות הישראלית, בה המס מהווה חלק נכבד כל כך ממחירה של מכונית חדשה, לא פלא שהיבואנים הפכו לאלופי ניצול ההטבות; רכב מוזל הוא רכב נמכר. וההטבה הגדולה ביותר בשנים האחרונות נוגעת לרכבי פלאג־אין היברידיים. כלי הרכב שיודעים להיטען משקע החשמל ואז לנסוע כמה עשרות קילומטרים בכוח החשמל בלבד, מבלי להניע את מנוע הבעירה הפנימית. שילוב בין הטוב שבמכונית חשמלית — היכולת להתנייד מבלי לפלוט ישירות מזהמים — בנסיעות היומיומיות הקצרות, לבין הטווח הבלתי מוגבל למעשה של מכונית עם מנוע בעירה פנימית.

המדינה, שהחליטה בתחילת העשור שהיא רוצה לעודד מכוניות פחות מזהמות, העניקה לרכבי פלאג־אין הטבת מס מפליגה — במקום מס קניה של 83% (לפני חישובי מס ירוק ואמצעי בטיחות, שבדרך כלל מורידים את המס האפקטיבי), מושת על רכבי פלאג־אין מס של 20% בלבד. ומכיוון שמדובר במס אחוזי, המשמעות היא שככל שהרכב יקר יותר, כך מדובר בהטבת מס גדולה יותר במונחים שקליים. זו הסיבה שאופנת הפלאג־אין פופולרית במיוחד בקטגורית רכבי היוקרה, בעוד בכלי רכב עממיים מדובר עדיין בתופעה נדירה, עם היקפי מכירות זניחים.

1590808


ואחד מהדגמים שרוכבים על גל הפלאג־אין הוא מרצדס GLE500e שהוא נשוא הכתבה שלפניכם. כמקובל, הוא משלב בין מנוע בנזין (3.0 ל' מוגדש, 333 כ"ס) לבין מנוע חשמלי (85 קילוואט, כ־116 כ"ס), להספק משולב של 442 כ"ס. כן, הוא קיבל את הסימון 500 בזכות. המערכת ההיברידית — המנוע, סוללה (בנפח 9 קילוואט/שעה) והחיווט מוסיפים למשקל הרכב כ־350 ק"ג. אבל מה שכנראה הכי יעניין את הרוכש הישראלי היא העובדה שהגרסה ההיברידית — למרות ביצועים עדיפים (5.3 ש' ל־100 לעומת 6.1 ש') וצריכת דלק עדיפה — עולה 40,000 שקלים פחות מגרסת ה־400 באותה רמת אבזור.

שקרים, שקרים לבנים ונתונים רשמיים
הנתונים המושגים במבחן האירופאי התקני לצריכת הדלק תמיד היו אופטימיים, אבל במידה סבירה. היה קשר כלשהו בין הנתון שהושג במבחן הרשמי לבין מה שאפשר לקבל במציאות. זה לא המצב במקרה של רכבי פלאג־אין.

הסיבה לכך פשוטה — המבחנים נהגו בעידן בו היו רק מנועי בעירה פנימית, ופשוט לא יודעים להתמודד עם רכב שעובר חלק מהמבחן רק בכוח חשמל שהגיע מהקיר, ומבלי להפעיל כלל את מנוע הבעירה הפנימית. וכך אנו מקבלים נתונים פנטסטיים במפרט, בלי שום קשר למציאות — או ליתר דיוק כאלו שתלויים יותר מדי באיך בדיוק נראית המציאות שלנו.

1590807


קחו את ה־GLE500e של מרצדס, למשל. הנתון הרשמי מדבר על צריכת דלק ממוצעת של כמעט 30 ק"מ לליטר. במבחן, שלא היה מאומץ במיוחד או פקוק במיוחד, נעה צריכת הדלק סביב 13 ק"מ לליטר... מצד שני, אדם שגר במרחק של כ־20־25 ק"מ מהעבודה, ויש לו שקע טעינה הן בבית והן בעבודה, יכול לעבור שבוע עבודה נורמלי מבלי לצרוך כמעט בנזין. אז איך להתייחס לצריכת הדלק של ה־500e? כאמור, שאלה טובה. אבל חשוב לשים לב שגם מי שנוסע הרבה יותר מהטווח החשמלי, מקבל צריכת דלק טובה משמעותית משל גרסת הבנזין הרגילה — ובמחיר נמוך יותר.

עניין כבד משקל
תוספת המשקל בגרסה ההיברידית (350 ק"ג, כאמור) לא מפריעה לביצועים (גם כשהסוללה כבר ריקה לא חסר כוח) וגם לא ליכולת הדינמית. מרצדס GLE הוא רכב רב יכולת אבל לא ממש ספורטיבי בגרסת הבנזין — וזו ההגדרה שמתאימה לו גם בגרסה ההיברידית. מאוזן, עם שפע אחיזה ומעט מאוד תקשורת או תגובה לפרובוקציות. אבל נראה שתוספת המשקל משפרת את הנוחות — ההתמודדות עם שיבושים קטנים בכביש, בעיר ובמהירות גבוהה, הייתה טובה יותר מהזכורה לנו בגרסת הבנזין, ובכלל. מצד שני, במצב הרך של מתלי האוויר היה חסר מעט ריסון על כבישים גליים או מפותלים, ומצאנו יותר שימוש למצב 'ספורט' מאשר בגרסת הבנזין.

1590804


ואגב נוחות — מתלי האוויר מציעים מצב "שטח", שמגביה את המרכב ב־2.5 ס"מ. זה בהחלט רעיון טוב להרחיק את הגחון והפגושים מהקרקע כאשר יורדים לשטח, אלא שזה מגיע עם מחיר משמעותי ביכולת הספיגה, ונסיעה במצב זה על שבילים, גם כאלו שאינם משובשים במיוחד, לא נעימה. בנוסף, המעבר בין המצבים איטי, וראינו כבר ביצועים טובים יותר של רעיון זה.

למעשה, החיסרון העיקרי של הגרסה ההיברידית לעומת הרגילות הוא בנפח תא המטען, שמצטמצם מ־690 ליטר ל־480 ליטר בלבד, בגלל הסוללה שממוקמת מתחת לרצפת תא המטען, ומעלה משמעותית את גובה רצפת תא המטען.

מה שלא ממש השתנה
תא הנוסעים, מלבד כמה כפתורים ותצוגות ייעודיים לעניין ההיברידי, זהה לזה של הגרסאות הרגילות. זה אומר עיצוב קלאסי ושימוש בחומרים טובים ומרשימים בגובה העיניים (גימור העץ המחוספס מצא חן בעיננו במיוחד). אך ככל שיורדים בגובה יורדת גם איכות החומרים והגימור, עם פלסטיק פשוט יחסית בקונסולה המרכזית. האבזור טוב, אבל פחות ממה שציפינו ברכב ברמת המחיר הזו, ובמיוחד רכב פלאג־אין; היבואנים בדרך כלל מנצלים את הטבת המס גם כדי להעמיס אבזור שופע — יש יציאות מיזוג לאחור, אך בלי שליטה נפרדת בטמפרטורה; כל המושבים עטויי עור (בהיר, שנראה שנוטה לצבור לכלוך), הקדמיים מופעלי חשמל אך ללא אוורור או עיסוי.

1590805


כמו בגרסת הבנזין, תיבת ההילוכים לא תמיד חלקה מספיק, כאשר נראה ששיתוף הפעולה עם המנוע החשמלי לפעמים מבלבל אותה, כך שבתמרוני חניה היא משתלבת מדי פעם בצורה לא חלקה. גם רמת רעשי הכביש הייתה מעט גבוהה מהרצוי, וממה שזכור לנו מגרסת הבנזין, אך יכול להיות שהפער נעוץ בהבדל בצמיגים.

למרות התלונות בסעיף האחרון, ה־GLE ההיברידי הוא עדיין אוטו נעים מאוד לשהות בו ולנסוע בו, בדיוק כמו אחיו נטולי החשמל. הוא לא מציע עיצוב מרהיב, אך יש לו נוכחות בולטת ומכובדת. נוכחות של כסף ישן — עם טכנולוגיה חדשה.

שווה לשקול גם:

מחיר
0
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2015

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

אורך
481.9
רוחב
214.1
גובה
179.6
משקל
2150
בסיס גלגלים
291.5
נפח תא מטען (ליטר)
690
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
93

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
255/55/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
2143
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
204
סל"ד להספק מירבי
3800
מומנט מירבי (קג"מ)
48.9
סל"ד למומנט מירבי
1600
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
212
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
9

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
18.9
צריכת דלק - עירונית
15.9
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
15
צריכת דלק - אמיתית
14.8
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי עם פונקציית “Auto Hold”, מערכת עזר לזינוק בעליה, מערכת למניעת התנגשות, מערכת PRE-SAFE המכינה את הרכב להתנגשות

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אופציונלי

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, תיבת הילוכים עם מצב שטח, בורר מצבי נהיגה, תא מטען עם פתיחה חשמלית, מדחס חשמלי לניפוח הצמיג החלופי, מדרגות צד, מערכת שטיפת פנסים
אבזור נוסף בתשלום
גג שמש פנוראמי, חימום במושבים, מערכת לניטור רכב בשטח מת, התרעה על סטייה מנתיב, אוורור למושבים הקדמיים, חבילת זכרונות לכוונון המושבים, המראות וההגה, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת שמע משודרגת

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

8 1

דגם מרצדס GLE
גרסה GLE250d אוט', 4x4
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 212
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר) 690
דרגת זיהום אוויר 15

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 3. אוטו נחמד. יש לי כזה. נחמד

    עמרם 21 פברואר 2018, 15:54

  2. 2. אוטו נחמד. יש לי כזה. נחמד

    עמרם 21 פברואר 2018, 15:54