קשה לומר שברנו ישראל הזדרזו בהבאת הדור השני של רנו קוליאוס. אחרי הכל חלפו כמעט ארבע שנים מאז נחשף הרכב לראשונה בתערוכת בייג'ין 2016. רק אחרי מתיחת הפנים (2019) הגיע הקוליאוס לארץ. 

’קוליאוס' זה אינו שם חדש בארץ. הדור הראשון שווק בישראל (החל מ-2008) אך בהמשך את מקומו בתחום הקומפקטי תפס הקאדג'אר המוכר (2016). הדור השני (2016) חולק את הפלטפורמה עם אותו קדג‘אר (וגם עם ניסאן קשקאי ואקס טרייל) ושייך עדיין לסגמנט הקומפקטי (C-SUV) אך מציע מידות נדיבות ממנו. נתוני המידות שלו דומים לאלה של האקס טרייל.

ביחס לאקס טרייל לקוליאוס בסיס גלגלים של  270.5 ס"מ (זהה לאקס טרייל), הוא קצר ממנו ב-2 ס"מ (467 ס“מ), אך זה עדיין מותיר ארוך מהמקובל בקטגוריה. עם 184 ס"מ הקוליאוס רחב ב-2 ס"מ מהניסאן ועם 167 ס"מ הוא נמוך ב-6 ס"מ. אבל בניגוד לאקס טרייל הוא אינו מוצע עם שבעה מושבים אלא רק עם חמישה. הסיבה: ברנו מספרים שגרסת 7 מקומות תפגע בעיצוב וממילא יש להם מספיק רכבי שבעה מקומות — גרנד סניק (גם בישראל) ואספאס (באירופה).

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

במסגרת מתיחת הפנים שעבר בשנה שעברה קיבל הרכב את מנוע הדיזל החדש של הקבוצה שנפחו  1.75 ליטר והוא מייצר 150 כ"ס ו-34.7 קג“מ.

הקוליאוס מוצע בישראל ברמת גימור אחת, 'אינטנס', שהינה מצוידת למדי. המחיר? 165,000 שקלים, כלומר 21,000 שקלים פחות מאקס טרייל (שבעה מושבים) עם אותו מנוע ורמת אבזור דומה.

עיצוב ונראות 
מפגש ראשון עם הקוליאוס יוצר מיד רושם שמדובר ברכב גדול וחסון. הוא עושה זאת באופן מוצלח שמשלב בין חזות פנאי קשוחה למופע אלגנטי. החזית הבולטת של רנו, עם השבכה המודגשת וקווי הלד המוכרים, משתלבת כאן היטב עם חגורה היקפית של דמויי מגן בשחור וכרום. כך גם קו הכתף המתרחבת מאחור, והגג הנמוך יחסית.

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

תא הנוסעים  
פתיחת הדלת חושפת תא נוסעים שנראה אלגנטי ומהודר גם אם לא מאוד מודרני. איכות החומרים נעימה לעיין ולרוב גם למגע. לאווירה תורם ריפוד משולב דמוי עור למושבים וגם דיפון הדלתות נאה ואיכותי.

במרכז סביבת הנהג נמצא מערך המולטימדיה המוכר של רנו מהדור הקודם. זה אומר שצג המולטימדיה בגודל 7 אינץ‘ נראה מעט קטן בימים אלה ותמונה המתקבלת ממצלמת הנסיעה לאחור יכולה הייתה להיות ברורה יותר. יש מספר לחצנים חיצוניים לשליטה בטמפרטורת המיזוג ועצמת השמע אך הם אינם נראים איכותיים. גם פקדי מגע שמשמשים לקיצור הדרך לתפריטי המערכת אינם מקנים תחושה איכותית ופעולתם לא תמיד אינטואטיבית. בדומה לדגמים רבים של רנו גם כאן מחוונים שחלקם המרכזי מוקרן אבל התצוגה פשוטה למראה. 

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

רשימת האבזור נאה וכוללת גג זכוכית פנורמי וגדול, חישוקים קלים בקוטר 18 אינץ‘, חיישני חנייה היקפיים, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור ועוד. 

תנוחת הנהיגה גבוהה, וזה יוצר אשליה של רכב פנאי גדול ממה שהוא. מושב הנהג נאה למראה, היינו שמחים לאפשרות לכיוון קושי מסעד ולמנגנון כיוון איכותי יותר, אבל הוא נוח למדי והתחושה מהריפוד והספוגים בשרנית ונעימה.

המושב האחורי מאפשר לכוון את זווית מסעד הגב, מרווח הרגליים מצוין והתחושה אוורירית. עם זאת, מרווח הראש רק סביר למבוגרים (ואף גבולי ליושב במרכז) וזאת בגלל הגג הנפתח שתופס מקום. 

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

תא המטען גדול (579 ל‘) ומגובה ברצפה כפולה ובידיות לקיפול מהיר ונוח של המושב האחורי, אז הנפח הופך לענק ממש (1795 ל‘).

נוחות נסיעה 
בתחילת הנסיעה על שיבושים קלים, הקוליאוס מייצר תחושה נעימה ורכה, אבל על פגמים גדולים ובינוניים הוא לעיתים מתקשה לשכך את המכה. לכך מצטרפים גם לא מעט רעש מכיוון המתלים שמייצר יותר דרמה מהשיבוש עצמו. רעשי כביש מורגשים וכך רעשי רוח.

בירידה לשבילים התחושה תחילה חסונה ונעימה, אך כשהשביל הופך להיות יותר מאתגר הקוליאוס עשוי לחבוט מעט במעבר על בורות גדולים.

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

התנהגות ובטיחות 
לקוליאוס יכולת דינאמית הולמת ומספקת. הגובה מורגש, וישנן זוויות גלגול בולטות בפניות, אבל הקוליאוס מגיב באופן נכון לפקודות ההגה שלו משקל ופעולה הגיוניים. משהו בהתנהגות בוגר יותר לטובה מאשר באקס טרייל המקביל. האחיזה אינה מאוד גבוהה אבל מספקת והבלמים צפויים. 

גם בצד הבטיחותי הציוד עשיר עם בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב (אך ללא תיקון אקטיבי), ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

מנוע וביצועים 
רנו קוליאוס מגיע לישראל עם מנוע אחד — 1.75 ליטר דיזל, 150 כ"ס אשר משודך לתיבה רציפה עם אפשרות לתפעול ידני (שבעה הילוכים מתוכנתים). ההאצה ל-100 קמ"ש תארך 11.5 שניות.   

מנוע הדיזל מתעורר באופן מוחשי וקולו נשמע בנסיעה איטית ובעמידה. בנסיעה מהירה יותר הוא עשוי לשדר המהום בתדר נמוך שנבלע לעיתים על ידי רעשי הכביש והרוח ואז הוא פחות מפריע. 

היציאה מהמקום אינה נמרצת בגלל שילוב בין תגובה איטית מצד המנוע והתיבה הרציפה. אחרי ההיסוס הקל בזינוק הקוליאוס צובר מהירות באופן הדרגתי ונטול מאמץ, כיאה ללוגם סולר. המנוע במיטבו בשיוט רגוע, אז הוא גם חסכוני. תחת עומס המנוע מטפס לתחום רועש יותר אבל זה אף פעם לא מגיעה לרמה מוגזמת או מפריעה. 

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם

ביום מבחן מאומץ גמע הרכב 12.3 ק“מ לליטר, נתון נאה לרכב פנאי גדול יחסית. בנסיעה רגועה הקוליואס הגיע לכ-14 ק“מ לליטר. 

תמורה 
נאמר בכנות, בהתחלה לא היה ברור לנו מדוע לרנו נחוצים שני רכבי פנאי קומפקטיים, אבל לאור המבחן המקום של רנו קוליאוס במבחר התבהר. הקוליאוס הגדול יותר מקדג‘אר מעשיר את המבחר של המותג בסגמנט המשגשג ביותר בשוק הרכב המקומי. 

רנו קוליאות מציע חבילה ייחודית עם מידות נדיבות מהמקובל בסגמנט ומנוע דיזל (שגם הפך למחזה נדיר בקטגוריה). מחירו — 165,000 שקלים — מציב אותו מול רכבי פנאי קומפקטים מצוידים ומולם הוא מציע מידות חיצוניות והופעה מרשימה, חבילת אבזור טובה וצריכת דלק נמוכה. כל אלה הופכים את הקוליאוס לאלטרנטיבה מעניינת בתחום.   

רנו קוליאוס - מבחן דרכים (1.7 ל‘, דיזל)
צילום: איתמר רותם