הפעילות החשמלית של יונדאי ישראל מעלה הילוך עם הגעת יונדאי איוניק 5 החדשה לארץ. זו לא המכונית החשמלית הראשונה של יונדאי בישראל, ואיוניק המשפחתית בגרסה זו שווקה כאן כבר בינואר 2019.

אלא שהפעם מדובר במשהו אחר לגמרי. יונדאי הכריזה על תת מותג חשמלי בשם "איוניק" באוגוסט 2020 והציגה את הדגם הראשון, איוניק 5, השנה, מקדים את הסדאן איוניק 6 ואת רכב הפנאי הגדול איוניק 7. מנגד, שוק הרכב החשמלי בישראל גדל במהלך השנתיים האחרונות באופן משמעותי ביותר רחוק מאוד משנת 2019, וכניסתה של טסלה לשוק שינתה את פלח השוק הזה באופן בולט מאוד.

השקה
היבואן ערך אירוע השקה שתחילתו במתחם חווייתי חדש שנועד לכלים חשמליים והוקם באולם התצוגה בתל אביב, וזה כולל סרטוני מידע, מיצגים חשמליים, הסברים. לאחר מכן, נעו המכוניות לשדה בוקר.

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

ועד שנפגוש את הכלים ונספר על ההתרשמות, הרי תזכורת קצרה. איוניק 5 מבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית, המבנה שלו כשל רכב פנאי, והוא מוצע בשתי גרסאות הנעה ובשתי גרסאות של סוללות.

הגרסה בה פגשנו היא זו המיובאת בשלב זה לישראל: מנוע יחיד של 217 כ"ס והנעה אחורית, סוללה לטווח ארוך של 72.5 קוט"ש ל-481 ק"מ בין-טעינות (451 ק"מ ברמת הגימור 'עלית'). ניתן לטעון את הסוללה במטען אולטרה-מהיר עד 350 ק"ו (לא זמין בשלב זה בישראל).

אורך הרכב כמו בדגמי פנאי קומפקטיים, 463.5 ס"מ, אך בסיס הגלגלים ענק, 300 ס"מ, וגדול מזה של פאליסייד, לדוגמה, וזה אמור להעניק מרחב פנים מכובד ביותר. נפח תא המטען 531 ליטרים, ולחלל האחסון מלפנים נפח של 57 ליטר. איוניק 5 שוקל 2002 ק"ג (2065 ק"ג ב'עלית').

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

לאיוניק 5 שלוש רמות גימור, בכולן מפרט בטיחות עשיר, ב'עלית' גם הקרנת תמונת שטח מת במחוונים עם הפעלת האיתות. ל'פרסטיג'', שמחירה 190,000 שקלים, תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם, בקרת אקלים ופתחים מאחור, תפעול חשמלי למושב הנהג; ל'סופרים', שמחירה 200,000 שקלים, גם גג זכוכית; ברמת הגימור 'עלית', שמחירה 217,000 שקלים, חישוקי "20, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת האחורית, למושבים מאחור, גם למושב הנוסע וזה יחד עם מושב הנהג משודרג ומאוורר, ריפוד עור.

נפגשים
כשאנחנו פוגשים ברכב נראה כי מעצבי החברה עשו את מלאכתם היטב. העיצוב אלגנטי, הקווים מחודדים, תאורת הלד המיוחדת מרשימה והתוצאה היא רכב המפגין נוכחות רבה.

אנחנו פותחים עם ה'פרסטיג'' וסביבת הנהג מרשימה בעיצוב מאוד מודרני. הקווים שנמתחים מקצה לקצה יוצרים תחושה שהרכב אף רחב ממה שהוא באמת, וצמד הצגים הגדול והנפרד מהדשבורד מפגין כי זו מכונית מאוד מאוד עכשווית. החומרים מרשימים פחות, ומשטחי פלסטיק, הן בסביבת הנהג והן בדיפון הדלתות, קשיחים מדי. ברמת הגימור הבכירה דיפון עור והתוצאה טובה בהרבה.

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

בצגים ניתן לבחור בין רקע לבן לבין שחור, ושניהם אינם מאוד נאים. לרוב, תפעול המערכות דרך צג המולטימדיה ברור, בייחוד אם הגעתם מיונדאי, אבל לא בכל היבט. בנוסף, לבקרת האקלים תפעול חיצוני, אך התגובה לתפעול לחצני המגע אינה חדה, והחיווי לפרטים שהופעלו, כמו עצמת אוורור, אינו ברור. כך גם לחצני מגע שעל ההגה, שהם לא ברורים או לא נוחים.

תצוגת המחוונים מתחכמת יותר מדי וברורה פחות מדי, והייתי שמח לתצוגה יותר קלאסית. ישנם חיוויים (מצבי ניהוג, ניתוק בקרת יציבות) שהינם קטנים מדי, ובזוויות ראייה מסוימות חלק מהפרטים מוסתר. עם זאת, תפעול מערך המידע שבמחוונים נוח.

ביונדאי כיוונו ליצירת אווירה מיוחדת. לפעמים הצליחו – כמו למשל בורר מצבי הניהוג הנמצא בהגה, או ידיות דלת נשלפות – ולפעמים פחות: בורר ההילוכים הנמצא מאחורי ההגה ותפעולו מבלבל, המגירה המחליפה את תא הכפפות שאינה נראית איכותית כנדרש.

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

תנוחת הנהיגה גבוהה, מעניקה שדה ראייה נאה. המושב נעים למדי (דווקא ב'פרטסיג'') ואילו ב'עלית' הוא שופע אפשרויות כוונון רבות, חלקן מיוחדות.

המרחב מאחור אכן ענק, ומרווח הרגליים פשוט מרשים. ניתן להזיח את המושב, ולעשות זאת בתפעול חשמלי ברמת הגימור הגבוהה, וגם לשנות את זווית המסעד.

תא המטען אכן גדול למדי כעולה מהנפח (531 ל'), אך הכיסוי מעט פשוט וממוקם נמוך מדי.

בתנועה
לפי המפרט, האיוניק מזנק מ-0 ל-100 קמ"ש ב7.5 שניות ומגיע למהירות מרבית של 185 קמ"ש. אותה האצה לא תגרום לנקע בצוואר, אבל איוניק הוא רכב זריז, בייחוד עד 100 קמ"ש, ומציע האצות ביניים טובות בהחלט. מצב 'ספורט' מחדד את תגובת המצערת.

והטווח: פתחנו את היום עם 388 ק"מ על המחוונים, אלה ירדו ל-359 ק"מ עם הפעלת המיזוג, התייצבו על 375 ק"מ לאחר שהתפשרנו על עוצמת הפעולה שלו. את הנסיעה לשדה בוקר, מרחק של 215 ק"מ, סיימנו כאשר נותרו לנו 103 ק"מ. קצב הנסיעה היה טבעי – לא ניסינו לחסוך, גם לא לחצנו חזק מדי. כלומר: הטווח בפועל הוא כ-320 ק"מ, וזה נתון סביר ליום קיץ חם.  

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

נוחות הנסיעה ב'פרסטיג'', המצוידת בצמיגי 235/55-19, בינונית. על גלי כביש או שיבושים קטנים הרכב נע מדי, "עסוק" מדי, ותנודות מורגשות במרכב. ברמת הגימור 'עלית', המצוידת בצמיגי 255/45-20, אבל כאלה הייעודיים לרכב חשמלי, הרכב היה נוקשה מעט יותר, אבל מרוסן טוב יותר על שיבושי אספלט וגלי כביש. רעשי הכביש נשמעים למדי בנסיעה בין-עירונית.

האיוניק – כאמור, עם מנוע והנעה אחוריים, עם הרבה מומנט מסל"ד ממש נמוך – יכול לגרום להיגוי יתר, גם במהירות נמוכה, רק כדי להזכיר ממה הוא עשוי. ככל שהמהירות עולה, כך ההתנהלות מאוזנת יותר. בפניות מהירות שמר הרכב על קו הפנייה באופן נחוש, וגם קצת הידק את הקו כשרצינו. אותו ריסון משופר ברמת הגימור הגבוהה, מצא ביטוי גם בכבישים גליים בתוואי מפותל.

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר

מערכת הבלמים, כמו בדגמים חשמליים רבים אחרים, אינה מגיבה באופן מדויק והחלטי, פוגעת בביטחון כאשר הבלמים נדרשים למלוא העוצמה. לאיוניק שפע מצבים לאחזור בלימה (בלימה רגנרטיבית), כולל מצב אוטומטי המופעל לפי התנועה לפנים.

סיכום ביניים
איוניק 5, עם המפגש הראשון, מרשים במבנה מקורי, המשלב עיצוב מתקדם, שימושיות גבוהה, מרחב רב ואבזור עשיר. הביצועים טובים ומספקים, אך נוחות הנסיעה בינונית. הטווח החשמלי נראה סביר ובהחלט שימושי.

המחיר של איוניק 5 קרוב לזה של היקרים בדגמי הפנאי הקומפקטיים, אם-כי בסיס הגלגלים שלו הוא כמו של כלים גדולים בהרבה – וחשוב הרבה יותר: הוא סביר ביחס לדגמים חשמליים רלוונטיים.

*פורסם ב-29.07.21 (נוסף וידאו)

יונדאי איוניק 5 – מבחן דרכים (השקה מקומית)
צילום: תומר פדר