הדור השמיני של יונדאי סונטה, המשפחתית הגדולה של יונדאי הוצג ב-2019, ולישראל הגיע ב-2020. כמו קודמו, שהגיע לכאן ב-2015 (גם הוא שנה לאחר שהושק), דגם זה שווק כאן רק בגרסה היברידית.

יונדאי החלה לשווק לאחרונה את סונטה גם עם מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר, וכמו ההיברידית גרסה זו מוצעת בשתי רמות גימור. 

הקשר, פרטים
סיבה אחת לתחילת השיווק של גרסה זו היא התייקרות הגרסה ההיברידית מ-182,000 שקלים ברמת הגימור 'סופרים' ו-196,000 שקלים ב'לימיטד', ל-199,000 ול-219,000 שקלים בהתאמה. סיבה נוספת היא השינוי במעמדן של המכוניות ההיברידיות בכל הקשור להטבות הקשורות לציון הירוק החל מ-2022, מה שעשוי לשנות מאוד את מעמדן בשוק. 

סונטה הייתה לרב-מכר בקטגורית המשפחתיות הגדולות, וגרסת הטורבו-בנזין, שמחירה נמוך יותר, יכולה לשמר את מעמדה בשוק גם בשנה הבאה.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

ואכן, גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'סופרים' ב-188,000 שקלים, ובאבזור, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "8, ריפוד עור, תצוגה עילית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, תפעול חשמלי ואוורור למושבים הקדמיים, טעינה אלחוטית. ברמת הגימור 'לימיטד' שנבחנה ומחירה 200,000 שקלים, גם גג זכוכית, מחוונים מוקרנים, מצלמות וחיישני חניה היקפיים.

במפרט הבטיחות, בין השאר, בלימה אוטונומית, סיוע במניעת תאונה בכניסה לצומת, תיקון סטייה מנתיב, ניטור היקפי אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, חיווי למניעת שכחת ילדים במושב האחורי; ב'לימיטד', בנוסף, גם בלימה אוטונומית בחניה, הקרנה תמונת שטח מת במחוונים עם הפעלת איתות.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
סונטה נראית גדולה ומרשימה, בזכות החזית הנוכחת שעיקרה שבכה נמוכה ורחבה, ומתווספים לה קווי לד שמתחברים לפסי כרום על מכסה המנוע. החלק האחורי מושך לא פחות עם עיצוב מקורי, בפרופיל בולט מבנה של סדאן-קופה, עם דמיון לאודי A7. 

גרסת ה-1.6 ליטר נראית אפילו טוב יותר, בזכות שבכה שחורה ואגרסיבית יותר מלפנים (הבולטת עוד יותר ברכב בהיר), מפלטים בולטים מאחור, חישוקי "18 סביב ("16 בהיברידית).  

תא נוסעים
תא הנוסעים וסביבת הנהג יוצרים תחושה של עושר בזכות ריפוד העור החום ומשטחי הדיפון הבהירים, הגימור בשחור-פסנתר. סביבת הנהג נראית גדולה והיא מעוצבת באופן נאה. במרכז בולט צג מגע גדול, שהתצוגה בו, כרגיל בדגמי יונדאי, מעט מיושנת, משמאלו מחוונים מוקרנים ברורים, ובין המושבים בורר ההילוכים המופעל באמצעות לחצנים, כמו בהרבה דגמי יונדאי חדשים. בלם החנייה קצת מוזר לתפעול (מוסתר על-ידי ההגה, כיוון הפעולה), ולא כל חלקי הפלסטיק איכותיים כנדרש, מכיוון שאחדים מהם קשיחים מדי, וחלק מהמתגים אינו נאה.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

תפעול בקרת האקלים, כולל אוורור המושבים, נעשה באמצעות פקדים חיצוניים והדבר נוח ביותר, חלק מהנדסת אנוש טובה למדי. 

לרכב תצוגה עילית ברורה אך סביבה עלולות להיווצר השתקפויות. יש גם מצלמות היקפיות ובמחוונים מוקרנת תמונת השטח המת עם הפעלת איתות; זו תצוגה נאה, אך יש לזכור כי אינה נותנת מושג נכון לגבי מרחק הרכב שמאחור, וזו מופעלת בכל איתות, גם בעמידה. מבנה סביבת הנהג מחייב תנוחת נהיגה גבוהה ממה שניתן לייצר, וגם המושב הנאה אינו מאוד נוח למרות שפע אפשרויות הכיוון.

המרחב מאחור טוב, מרווחי הרגליים מצוינים ומרווח הראש סביר, חלק מהתשלום על העיצוב. במרכז, המושב המוגבה ומנהרת גל ההינע יפריעו לנוסע שלישי. פתיחת תא המטען מבחוץ מעט מוזרה, הוא גדול (510 ליטר), אך המפתח צר ולא קל להגיע לחלקים הרחוקים שבו.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
בגרסה זו כאמור מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר, וזה מייצר 180 כ"ס ו-27 קג"מ ב-1500-4500 סל"ד, לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 8.6 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש. להשוואה, לגרסה ההיברידית, מבוססת בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר, 192 כ"ס ו־37.5 קג"מ, לתיבה 6 הילוכים והביצועים הם 9.2 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-192 קמ"ש; נתוני התפוקה נמוכים יותר, אלה של הביצועים טובים יותר. 

השילוב בין מנוע הטורבו לבין התיבה שיש לה שמונה ההילוכים יעיל והפעולה חלקה. הביצועים טובים, גם בעומס, ולמרות שתגובת המנוע ללחיצה על המצערת אינה חדה, ופעולת התיבה אינה מיידית, אין בעיה לצבור מהירות, גם להתגבר על תנאים מכבידים, בייחוד כאשר המכונית כבר במהירות גבוהה. מצב 'ספורט' משפר הן את תגובות המנוע והתיבה, הן את משקל ההגה והתנהלותו. תחת עומס, המנוע מפגין צליל גברי המתאים לטעם האמריקאי, מעין נהימה בטונים נמוכים, יוצר בכך רושם של מנוע בנפח גדול יותר. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק במהלך יום המבחן הייתה 10.3 ק"מ/ל', ואילו בשיוט הגיעה אפילו ל-15 ק"מ/ל'. בהחלט נאה למכונית כה גדולה. 

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה בעיר טובה, וסונטה מסתדרת היטב עם פגמים קטנים וטלאים בכביש, אך מתקשה על רצף שיבושים בינוניים או גדולים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה אף היא, וזו נפגמת כאשר פוגשים בשברי כביש גדולים ועל גלי כביש מורגש כי הריסון מעט חסר. בכביש הבין-עירוני רעשי הכביש מורגשים ולעיתים גם רעשי הרוח. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

היכולת הדינמית של סונטה טובה, והיא יכולה לנוע במהירות גבוהה בעיקולים. רכינת המרכב מורגשת בנהיגה תחת עומס, אך הרכב נשלט היטב גם במצב כזה, גם הודות לאחיזה הגבוהה שמעניקים הצמיגים. כל אלה מאפשרים לה להדק קו בהרפיית מצערת ובעיקר לשמור על הקו הנבחר. כאשר המהירות עולה, ההגה מקבל משקל נכון יותר, וכאמור משתפר במצב 'ספורט'. לבלמים פעולה הדרגתית וברורה. 

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
יונדאי סונטה בגרסת הטורבו-בנזין מביאה עימה רמת אבזור גבוהה מאוד, וברמת הגימור הנמוכה יותר עדיפה על זו שבגרסה ההיברידית. בהשוואה אליה, היא מתנהלת באופן זריז וקל יותר, ולמרות שאינה מהירה ממנה היא מעניקה נופך ספורטיבי דרך התנהלותה. גרסה זו חסכונית פחות מאשר ההיברידית – אבל היא זולה ממנה בפער הנע בין 11,000 ל-20,000 שקלים. 

לכשעצמה, היא מרשימה בעיצובה, עשירה באבזורה, הביצועים טובים, היא נוחה ברוב מתארי הנהיגה והיכולת הדינמית ראויה. מול כל אלה, ועל רקע המחירים בשוק, סונטה בגרסה זו מציעה תמורה טובה מאוד, ומהווה הצעה ראויה מאוד גם למי שאינו רוצה בגרסה ההיברידית.

יונדאי סונטה - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: מערכת אוטו