סקודה ישראל החלה לשווק במחצית יוני את הסופרמיני סקודה פאביה בדור הרביעי והחדש שלה. דגם זה נחנך ב-1999 והיה שני אחרי אוקטביה בסקודה של העידן החדש. הדור השלישי הפורש הוצג ב-2014, וזה החדש במאי 2021. 

פגשנו בדגם החדש בפראג לפני כשנה, ואז נהגנו בגרסת 1.0 ליטר 110 כ"ס. כעת, בישראל, בחרנו בגרסה החזקה יותר, עם מנוע 1.5 ליטר 150 כ"ס, המוצעת גם במהדורת 'מונטה קרלו' שהצטרפה למבחר בתחילת השנה.

כינוי זה הוצמד לראשונה למהדורה מיוחדת של פופולאר משנת 1936 לאחרי שסיימה שנייה בראלי מונטה קרלו, וחזר לדור השני של פאביה ב-2011 כדי להדגיש את ניצחונות סקודה בקטגוריות העממיות במירוץ הראלי האייקוני מכולם (מ-1913!), כולל פאביה עצמה בתחילת 2022. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

הקשר, פרטים
בשעה שדגמי הסופרמיני של קבוצת פולקסווגן גדלו במהלך השנים (איביזה, פולו, A3) בזכות המעבר לרצפה MQB A0 (החל ב-2017), פאביה נשארה קטנה, מאחר והמשיכה להתבסס על הרצפה הקודמת (PQ26 A06). 

הדגם החדש חולק את הרצפה החדשה, והתוצאה המיידית והראשונה היא ממדים גדולים בהרבה. בסיס הגלגלים גדל ב-9.5 ס"מ ל-256 ס"מ; אורכה עלה ב-17 ס"מ ל-417 ס"מ (418 ס"מ במונטה קרלו), רוחבה ב-5 ס"מ ל-178 ס"מ.

פאביה מוצעת בשתי גרסאות מנוע טורבו-בנזין עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה קדמית. האחד הוא 1.0 ליטר ו-3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס; השני הוא 1.5 ליטר ו-4 צילינדרים המייצר 150 כ"ס. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

לסקודה פאביה שלוש רמות גימור. במפרט הבטיחות ובכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית; מרמת הגימור 'סטייל' גם בלימה אוטונומית לאחור. 

גרסת 1.0 ליטר מוצעת ב'אמבישין' ב-115,000 שקלים, וב'סטייל' ב-123,000 שקלים. גרסת 1.5 ליטר מוצעת אף היא ב'סטייל' ב-129,000 שקלים, ולראשונה בארץ גם ב'מונטה קרלו' שמחירה 135,000 שקלים, וכאמור היא זו שנבחנה.

במפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מצלמה, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "8, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, מושבי ספורט בתפעול חשמלי, פקדי הילוכים מאחורי ההגה, תאורת אווירה, ערכת רשתות לעיגון מטען. בנוסף, צביעה שחורה לחלק העליון, שינויים קוסמטיים חיצוניים להופעה ספורטיבית יותר, פריטי עיצוב ספורטיביים בסביבת הנהג.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות 
פאביה החדשה פשוט נראית נהדר, משלבת הופעה של מכונית קטנה-גדולה. החזית האופיינית של סקודה נמוכה ואגרסיבית, וזו מודגשת ברמת הגימור 'מונטה קרלו' בצבע שחור במסגרת השבכה ובבתי המראות, בקצוות האגרסיביים בפגוש, בספוילר העילי ובדיפיוזר שמאחור. הפרופורציות המוארכות, קווי הדופן המוסיפים לנפח, קורה C הרחבה – כל אלה יוצרים מופע דינמי ועכשווי. 

פנים הרכב 
סביבת הנהג משדרת בעיקר ממד רוחב מודגש, גם בגלל שזה גדל, גם בגלל עיצובה, בעיקר הודות לקו רוחב הנמתח לכל מלוא רוחבה, מדלת לדלת. העיצוב עצמו עדכני ונאה מאוד, ובנוסף לצג המולטימדיה העדכני שגודלו "8, בולטים לטובה פתחי אוורור עגולים וידיות דלתות ייחודיות בהן. כמו בחלקים נוספים משולב ב'מונטה קרלו' צבע אדום, ובלילה מצטרפת אליו גם תאורת לד אדמדמה. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

מבנה סביבת הנהג חסון ועשוי היטב, אך החומרים קשיחים ואינם נעימים למגע, כולל הדיפון דמוי סיבי פחמן הנוכח ב'מונטה קרלו'. ממשק מערך המולטימדיה ידידותי ממה שזכור מההשקה בצ'כיה (צג ה-"8 והמערכת שונים), ופקדי קיצור דרך מסייעים לא מעט לתפעול נוח של המערכות, אבל לא עד הסוף. כך למשל תפעול בקרת האקלים המפוצלת חיצוני, אבל שינויים במרכיבים משמעותיים כמו עוצמת האוורור דורשים כניסה לתפריט שעולה באיטיות מעצבנת. לעניין זה יש משמעות בייחוד בקיץ הישראלי – באופן תמוה, לגג הזכוכית המרשים למראה אין כיסוי מתחתיו, ובחום אופייני בעונה זה מפריע; סקודה תציע כיסוי קבוע. 

במחוונים המוקרנים תצוגה קלאסית נאה ושפע אפשרויות פחות מושכות. גלגל ההגה הספורטיבי ב'מונטה קרלו' נראה מצוין, אך תפעול מערך השליטה והמידע שבו מעט מסורבל. על רקע האווירה המהודרת, מוזר שתא הכפפות ומראות האיפור אינם מוארים. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

מושב הנהג הספורטיבי במהדורה זו שונה מהרגיל, אוחז היטב ונוח, ותנוחת הנהיגה שהוא מעניק מעט נמוכה יותר, כך שלא כולם יאהבו זאת.

מאחור המרחב טוב מאוד ביחס למכונית סופרמיני, והנוסעים שם ישמחו בפתחי המיזוג. נתון נפח תא המטען, 343 ליטרים, קטן ב-37 ליטרים מזה שבמפרט האירופאי, בגלל שיש בו גלגל חלופי. עם זאת, הוא עדיין גדול ביחס למקובל בקטגוריה, וכרגיל בדגמי סקודה הוא עשיר בפתרונות אחסון ועיגון, כולל כיסוי גמיש נוסף למטען שנוצל כמתקן לתליית בגדי ים.  

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים 
את מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר אין צורך להציג – ובכל זאת: הוא מייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו-25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד), לתאוצה מ-0 ל-100 ב-8 שניות ולמהירות מרבית של 225 קמ"ש. וכאשר מנוע זה משודך לסופרמיני התוצאה אפקטיבית. פאביה אינה חורכת אספלט, אבל הנתונים שלה טובים מאוד (גם מאלה של איביזה 1.5 ל' FR). היציאה מהמקום טובה ועקיפות מתבצעות בזריזות וללא קשר לתנאי הכביש. במצבי עומס ניתן גם להיעזר בשילוב הילוכים ידני ויעיל באמצעות פקדים מאחורי ההגה.

עם זאת תיבת ההילוכים לא מגיבה באופן מיידי תחת עומס, ולעיתים דווקא ביציאה נמרצת לעקיפה היא משהה תגובה, לשבריר שנייה, דבר הבולט יותר במצב 'ספורט'. זו אינה חטיבת כוח ספורטיבית, אבל בנוסף לביצועים המכובדים צליל המנוע נעים מזה שבדגמים קרובים אחרים.  

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק נאה; בתוואי המבחן הייתה 12 ק"מ/ל', ואילו בשיוט נעה בין 15 ל-17.5 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות 
למתלים כיול רך ונוחות הנסיעה בעיר טובה על כביש עם טלאים ושיבושים קטנים. שיבושים גדולים ושקעים בולטים מורגשים ופוגעים בנוחות, אך הרכב אינו מתרסק כך שהתוצאה סבירה יחסית; לפאביה 'מונטה קרלו' צמיגים עם חתך נמוך (215/40-18), והדופן הלא גבוהה אינה משתתפת בשיכוך המהמורות. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר, אך המרכב אינו תמיד מרוסן במעבר על רצף של גלים באספלט. רעשי הכביש מאוד מורגשים, הרוח אינה מוחרשת, ועל כביש משובש נשמעו גם קרקושים מהמרכב.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

למרות מפרט ביצועים מכובד, מהדורה בהתאם וגם מראה לוהט, לפאביה אין יומרות גדולות בתחום הדינמי. יש לכך ביטוי בהיעדר בחירת מצבי ניהוג, במשקל הקל של ההגה או – בשעת מבחן (וביותר ממובן אחד) ברכינת המרכב בעומס דינמי. 

וכך, היכולת הדינמית טובה מאוד והרכב מגיב היטב לפקודות ההגה. אבל הוא אינו מענג לנהיגה כזאת, גם בגלל שריסון תנודות המרכב אינו מצטיין, גם בגלל שאינו מערב את הנהג. הבלמים אינם עוצמתיים, אבל פעולתם טובה והדרגתית. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי

מחיר, תמורה 
סקודה פאביה החדשה, כבר אמרנו זאת, ביצעה צעד ענק ביחס לקודמתה – בממדים ובשימושיות, באבזור וביכולת – והיא כעת מכונית קטנה-גדולה ויעילה, וכיאה לסקודה יכולה לשמש משפחות צעירות. בגרסה 1.5 ליטר 'מונטה קרלו', היא מציעה ביצועים טובים מאוד, יש אבזור נכבד, והיא נראית מצוין.

והיא עולה 135,000 שקלים. ומחיר זה מדגיש גם את בעיית ההתייקרות בתחום הסופרמיני בכלל, גם את העובדה שאחותה מספרד יוצרת לה בעיה; איביזה 1.5 ליטר 'FR' עולה 125,000 שקלים.

כך שנראה כי דווקא גרסת 1.5 ליטר 'סטייל' שמחירה 129,000 היא החבילה התחרותית במבחר, ועם צמיגים בחתך נמוך פחות היא אמורה אפילו להיות נוחה יותר.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.5 ל', מונטה קרלו)
צילום: אלי שאולי