נראה כי כל מספר שבועות מתייצב בארצנו עוד מותג סיני חדש. חלקם מוכרים, חלקם לא ידועים, יש כאלה המגיעים לכאן באמצעות היבואנים המוכרים, אחרים משווקים על-ידי יבואנים חדשים.

סמלת, שיש לה מותגים רבים – מפיאט ועד פרארי, מאבארט ועד ג'יפ וראם (ויש עוד, ולא נמנה אותם) – החלה ביבוא המותג הסיני הוותיק מכולם, הונגצ'י, בחלק הראשון של השנה, וזה הביא עמו מעמד לא מוכר עד כה: רכב יוקרה סיני.

סמלת, כך זו הודיעה בחלק האחרון של השנה, תייבא גם את דגמי המותג הסיני WEY (וואי), שגם הוא ממקם עצמו בעולם היוקרה. ויש הבדלים.

כמה דברים על המותג
מותג WEY הוקם ב-2016 על-ידי קבוצת הרכב הגדולה גרייט וול שנוסדה ב-1984. גרייט וול הייתה ב-2011 מהיצרניות הראשונות שהגיעו לישראל, וכיום יש לה חמישה מותגים עיקריים: טנק והאוול העממיים יותר, פאוור המסחרי, אורה החשמלי, שעתיד להגיע לישראל ואליהם נוסף כאמור WEY, הממוצב כמותג היוקרה של הקבוצה.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

ב-WEY פגשנו כבר ב-2017 בתערוכת הרכב בפרנקפורט עם הבטחה להגיע לאירופה ב"קרוב", ומאז השתתף המותג בכל תערוכות הרכב באירופה. ב-2021 נראה היה שהדבר קורה; שני דגמי הפנאי קופי 01 וקופי 02 הוצגו בתערוכת מינכן 2021 לקראת שיווק, ואלה אף נבחנו על-ידי יורו NCAP השנה. התוצאות, אגב, טובות מאוד – חמישה כוכבים, מעל 90% בהגנה על מבוגרים ובמערכות בטיחות, 87% בהגנה על ילדים.

שמות דגמי WEY מבוססים על משקאות מעולם הקפה, בסין יש גם לאטה, מוקה וקפוצ'ינו, ואילו באירופה ייקראו כולם 'קופי' כאשר לדגמים השונים מספרים אחרים.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

רכב ושמו קופי
הבדל נוסף הוא בהנעה. סדרת קופי הוצגה בסין ב-2021 עם מנועי בנזין, אך היא מיוצאת בגרסה היברידית-נטענת שפותחה באירופה – אין גרסה חשמלית – ומה שמייחד אותה הוא גודל הסוללה. בקופי 01 זוהי סוללה של 41.4 קוט"ש (ברוטו; 39.5 נטו) – גדולה מזאת שביונדאי קונה החשמלי, למשל. סוללה כזאת, כך WEY, אמורה להעניק טווח חשמלי של 146 ק"מ, וניתן לטעון אותה במטען DC בהספק 50 קילוואט.

"אומרים שהיברידי נטען זו טכנולוגית גישור, אבל זה גשר ארוך שיהיה נכון למספר שנים ויתאים לרבים שרוצים לנסות חשמל אבל לא לעבור לתלות מלאה בו", אומר טימו ג'נקה, מנהל המותג והשיווק באירופה, "הפלטפורמה תוכננה מראש לחטיבות כוח כאלה, ולכן ניתן למקם את הסוללה הגדולה מתחת לרצפה מבלי לפגוע בשימושיות ובחלוקת המשקל".

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

לדגם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המניע את הגלגלים הקדמיים יחד עם מנוע חשמלי, ומנוע חשמלי נוסף מניע את האחוריים להנעה כפולה. הפלטפורמה במקורה היא של הנעה קדמית,  אבל כמו שקורה בכלים כאלה המנוע האחורי הוא העיקרי בנסיעה חשמלית מכיוון שזה יותר יעיל.

התפוקה בכל אופן מכובדת. התפוקה המשולבת היא 476 כ"ס (204 כ"ס לבנזין, 163 כ"ס לחשמלי הקדמי, 184 כ"ס לחשמלי האחורי), ו-86.3 קג"מ. התיבה היא דו-מצמדית עם תשעה הילוכים והיא מקורית של גרייט וול. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 5 שניות, ובהנעה חשמלית בלבד 7 שניות.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

בגדול
WEY קופי 01 הוא רכב גדול למדי. אורך בסיס הגלגלים 291 ס"מ ואורך המרכב 487 ס"מ. הוא בהחלט רחב, עם 196 ס"מ וגבוה למדי: 169 ס"מ. קצת מפתיע, לאור ההשקעה במיצוב וברכב, כי לדגם הכבד הזה (2365 ק"ג) אין קפיצי אוויר או שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים.

כאשר אנחנו פוגשים ברכב תחת טפטוף בלתי פוסק בליסבון, הוא נראה גדול אך לא מגושם, בולט בזכות השבכה האגרסיבית אך לא צעקני, הקורה האחורית המוטה יוצרת קו קופה אך לא מוגזם – והתוצאה נעימה לעין ומשדרת יוקרה.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

העושר
סביבת הנהג מאופיינת בקווים עכשוויים ומקוריים, דיפון וריפוד העשויים דמוי עור נאה. איכות החומרים אינה אחידה, ובקונסולה המיוחדת שבין המושבים פלסטיק קשיח המגיע גם לחלקים אחרים.

אנשי WEY מדגישים את העובדה שאת הצג הגדול – וכיאה לרכב מסין, הוא אכן גדול, "14.6 – ניתן לראות מכל מקום ברכב. מתחתיו צג נוסף, "9.2, שדרכו שולטים בכיוון המושבים ובמערכת המיזוג. מול הנהג לוח מחוונים שהם קטנים ומבולגנים עם חיוויים זעירים, ואלה גורמים לתהות, שוב, האם לסינים ראייה מעולה. מד סלד הביזארי משולב בין תפריטי מחשב הדרך, וישנה תצוגה עילית שהחיווי שלה עלול לעייף.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

עיקר התפעול של המערכות ברכב נעשה דרך הצג המרכזי, וכמו בהרבה כלים המגיעים מסין זה קל יותר בחניה מאשר בנהיגה. בתפריט שפע אפשרויות, גם במצבי ניהוג, גם בשליטה על התמונה שמייצרות המצלמות ההיקפיות. הבעיה היא שכל אלה דורשים תשומת לב רבה – ואז מצלמת פנים מוגזמת בגודלה מופנית אלי באופן מרתיע, מלשינה למערכת וזו גוערת בי שאיני מרוכז. נו באמת... ובכלל המערכת נוטה לגעור (מילולית) באופן ארוך מדי על פעולות כמו מהירות מופרזת.

מנגד, לזכות WEY ייאמר שהמערך השליטה שלה נוח מאשר בדגמים סיניים אחרים שפגשנו. הרכבים שבחנו היו אבות טיפוס ולכן כנראה "שינו עצמאית" מצבי ניהוג, קרקשו קלות וחסרו כיוון גובה למושב הנוסע. זה, כך אנשי המותג, ייפתר.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

מושב הנהג נעים אך אינו מצטיין בתמיכות צד, ותנוחת הנהיגה הגבוהה הולמת רכב פנאי אך אינה מושלמת.

ומאחור? "רצינו רכב שיעניק תחושה של לימוזינה, ולכן הסטנו את המושב לאחור", ואכן מרווחי הרגליים והראש גדולים מאוד. וזו גם הסיבה שתא המטען, שנפחו 375 ליטרים, אינו גדול.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

על הדרך
ביציאה מליסבון, דרומה דרך גשר ואסקו דה גאמה הארוך, אנחנו נעים בכוח החשמל בלבד, ונראה שהרכב יכול לעבור כך כ-120 ק"מ. ההנעה החשמלית שקטה ונעימה, ניתן להגיע איתה ברוגע לאזור ה-150 קמ"ש והיא אפקטיבית מספיק. לחיצה חזקה על המצערת (בייחוד במצב 'ספורט') תצרף את מנוע הבנזין לחגיגה וזה קורה כאשר אנחנו מגיעים לכביש שנע על מצוקי החוף.

הרכב הגדול אמנם מעט מגושם לתחושה בכבישים הצרים שם, אבל מאיץ בעוצמה ושילוב ההילוכים נעים. בהמשך נגלה שעם האצה אגרסיבית מעמידה נוצרת השהייה קלה במהירות נמוכה לפני שכל הכוחות מסתערים.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

זהו רכב גדול, אבל חלוקת כוחות נכונה מסייעת לצלוח פניות במהירות מפתיעה תוך כדי שהוא מעניק תחושת ביטחון ראויה. לפעמים יהיה זה המנוע אחורי שיסייע קלות להידוק קו הפנייה, ולעיתים יורגש שהמנועים הקדמיים מרחיבים אותו, אבל אז יתגייס מערך בקרת היציבות להדק את הקו דרך האטת הגלגלים הפנימיים.

מה שחסר קצת ברגעים אלה הוא ריסון מוצלח יותר של תנודות המרכב, ואלה מורגשות בכבישים גליים. ההיגוי נאות אך חסר חדות והדרגתיות בשינויי המשקל לאורך ההפניה. הבלמים טובים ביחס לרכב היברידי אך חסרים בנשיכה ובחדות.

עם צמיגים צנומי-דופן על חישוקי "21 נוחות הנסיעה לא הצטיינה, אך הייתה סבירה; רצף שיבושים ושברים מורגש מדי. מנגד, הרכב שקט בנסיעה ונעים בשל כך.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY

מפגש ראשוני
זהו מפגש ראשון עם WEY והדגם הבכיר שלה באירופה. הכלים הוגדרו כ'אב טיפוס' ופריטים רבים זוכים לעדכון ברגעים אלה. אנשי המותג הבטיחו שהגליצ'ים יטופלו עד תחילת השיווק ב-2023.
ועדיין ההתרשמות הראשונית חיובית, וזה אחד הדגמים הסיניים הטובים שפגשנו. קופי 01 הוא רכב נעים לעין, עשיר – ומעניק טווח נסיעה חשמל הגדול בהרבה מהמקובל ביחס לדגמים עם הנעה היברידית-נטענת.

אנשי WEY אוהבים מונחים כמו "פרמיום חכם", אבל יש לקוות שההצהרות על יוקרה לא יעלו לאנשי המותג לראש. כי הרכב חסר משהו מהארומה של האריסטוקרטיה האירופאית, ומנגד, נראה שבמסגרת "פרמיום חכם" נכון יהיה לגבש מחיר הולם ולא יומרני.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים
צילום: WEY