החתול המגניב של אורה, Funky Cat, כבר לא חתול מגניב. שמות מגניבים ומקוריים עם המילה חתול כבר לא – מספרים, כן. אורה שינתה את שמות הדגמים, והחתול המגניב נקרא 03. פשוט כך. 

אלא שנתכנסנו בזה לא כדי לחנוך את סימול הדגמים החדש, אלא כדי לבחון את אורה 03 בגרסת הטווח הארוך, '420 פרו' וברמת אבזור נמוכה יותר (להבדיל מ'פרו+'). אותה רמת אבזור נמוכה יותר הביא לכך שמחיר הגרסה הזאת מתחיל ב-147,000 שקלים, וזה כבר מחיר תחרותי למשפחתית, אפילו מזמין, בוודאי על רקע שוק המשפחתיות שממש התייקר.

אורה 03 סמלים
צילום: נועם עופרן

את הדגם כבר בחנו – הן בגרסה ארוכת טווח (420 ק"מ) והן בזו עם הטווח הקצר (310 ק"מ). בכל זאת נציין כי בסיס הגלגלים כאן הוא 265 ס"מ, אורכו של הרכב 425 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ וגובהו 160 ס"מ. משקלו קל ביחס לדגמים חשמליים, ובגרסה זאת הוא 1540 ק"ג. 

העיצוב הנהדר לא נפגע או השתנה, ואני אוהב את זה. הוא מאוד מוצלח לטעמי, הפרצוף כמעט אנושי, העיצוב הכללי מאוד שיקי ואפילו חישוקי הגלגלים נראים נהדר. מרחוק המשפחתית הזאת נראית קטנה, כאשר מתקרבים מגלים שהיא לא.

אורה 03
צילום: נועם עופרן
 

בדעת מיעוט

העיצוב המבריק מאפיין גם את תא הנוסעים וסביבת הנהג, ורואים היכן חסכו והיכן לא – חסכו מעט בחומרים, לא חסכו בשיק. חלק מהחומרים נוקשים, יש כאלה המפצים על כך ואף יותר, כמו משטחים נעימים למגע ולעין, חומרים דמויי עור. לדעתי העיצוב סובל מ'השתדלות יתר', עם שלל המעוינים במושבים ובדיפוני הדלתות, אבל אני בדעת מיעוט; ומתוך 17 אנשים שנשאלו, 17 אהבו. נשארתי לבד. 

העיקר הוא בשני מסכים צמודים, צג מולטימדיה ולוח מחוונים בגודל "10.25 כל-אחד. הדשבורד נמוך יחסית כך ששדה הראייה לפנים מצוין, והרווח שבין הקורות הקדמיות למראות הצד, מוסיף אף הוא. מלפנים בסיס המושב קצר ושוקע וזה פחות נוח בנסיעות ארוכות. המרחב מלפנים טוב בהחלט.

אורה 03 סביבת נהג
צילום: נועם עופרן

רמת האבזור הזאת עשירה פחות מאשר 'פרו+', ועדיין, הרשימה נאה למדי – מצלמות היקפיות, קיפול מראות אוטומטי, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים שיש להם חימום, משטח טעינה לנייד, תפעול קולי למערכות הרכב. 

גם ברמת האבזור הבסיסית מפרט בטיחות עשיר, וזה כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, תיקון סטייה ומנתיב ועוד. דגם זה קיבל חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP והוכתר בתואר 'המשפחתית הבטוחה ביותר ב-2022'. מכובד לכל הדעות.

ויש הערות. תפעול המולטימדיה (דוברת אנגלית בלבד) מעט מסורבל, ניתן לקבוע איזה מתגים על ההגה יהוו קיצור למיזוג נגיד, אך זה עדיין לא מספיק ולעיתים צריך ללחוץ על שלל פונקציות כדי להגיע ליעד הנכסף. המכונית אינה זוכרת שינויים, למשל ביטול אותה סייעת קולית שטוענת שהנהג אינו מרוכז בכביש גם כשהוא ממש ממש מרוכז – והיא עושה זאת תכופות. כך שצריך לכבות אותה בכל תחילת נסיעה. ובעניין חיפוש כפתור עוצמת השמע למשל, זה שהנוסע משתמש בו? שיהיה לכם בהצלחה. 

אורה 03 לוח מחוונים
צילום: נועם עופרן

בכל הנוגע לבקרת השיוט האדפטיבית, היא בולמת מאוחר מאוד, ואז נלחצת מעצמה וצובעת את לוח המחוונים באדום עם שלל צפצופים נלווים. חוץ מזה ועם כל הביקורת, זה תא נוסעים שבאמת נעים לשהות בו. 

מאחור המרחב מספק, מרווח הברכיים טוב, מרווח הראש סביר עד סביר מינוס ומרווח כפות הרגליים תלוי בגובה מושב הנהג (מושב הנוסע לא מתכוונן לגובה אבל המרווח הוא די והותר). בסיס המושב האחורי טוב יותר מזה הקדמי, ובאבזור יש משענת יד עם צמד מחזיקי כוסות, שקע USB (רגיל בלבד) – ואין פתחי מיזוג. 

נפח תא המטען, 228 ליטרים, קטן משמעותית ביחס למקובל בסגמנט, כמו בהרבה דגמים מתוצרת סין, גם בגלל מבנה הרכב מאחור.

אורה 03 מבחן
צילום: נועם עופרן
 

לא ברוטלית, מספקת

המנוע החשמלי הקדמי באורה 03 מייצר 171 כ"ס ו-25 קג"מ וההנעה קדמית. הרכב מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות והמהירות המרבית היא 160 קמ"ש. לסוללה 61.3 קוט"ש והספק הטעינה המהירה 80 קילוואט. 

הביצועים מוגשים בנועם והתאוצות אינן ברוטליות מדי, אלא מעודנות ביחס לחלק מהדגמים המגיעים מסין. סבסוב גלגלים בתאוצה חזקה יקרה רק אם גלגל ההגה מופנה מעט הצידה, למשל. עד מהירות חוקית, בכל כביש ישראלי, התאוצה טובה בהחלט ועקיפות בכביש בינעירוני נעשות בביטחון.

אורה 03 נסיעה
צילום: נועם עופרן

בורר מצבי הנהיגה נמצא משמאל להגה, וזה קצת הצחיק אותי שלחיצה עליו יצרה צלילים של דרמה במעבר בין המצבים.

בכל הנוגע לטווח, עם סיכום המבחן הוא היה 350 קילומטרים בקצב נהיגה סביר, מבטא צריכה של 5.7 ק"מ/קוט"ש.

אורה 03 טווח נסיעה וטעינה
צילום: נועם עופרן
 

אתגרי אספלט

כיול המתלים מעט נוקשה, וכתוצאה מכך נוחות הנסיעה בעיר בינונית במעבר על שברי אספלט בוטים ותיקוני כביש לא מוצלחים. מעבר על באמפים נעשה בנועם בזכות מהלך ראשוני של הבולם שסופג נכון את המכשול. רק במהירות גבוהה מדי, נרשמה חבטה מהמתלה האחורי על פסי האטה אלימים במיוחד במושב פסטורלי השוכן ממול ליישוב פרדס חנה.

בכביש הבין-עירוני נוחות הנסיעה טובה יותר, תודות לריסון מרכב מוצלח. בידוד רעשי הכביש סביר ביחס למקובל בסגמנט, בידוד רעשי הרוח סביר-מינוס. 

אורה 03 נוחות
צילום: נועם עופרן

התמורה בפניות
אותו כיול מתלים נוקשה אמור לפצות ביכולת דינמית נאה בכביש מפותל. ואכן היכולת בהחלט נאה, אפילו חמודה בזכות הידוק עדין של הישבן בהעברת משקל, אם כי רק במגבלות. למרות הדרמה שהצמיגים מייצרים – גם זה, אגב, מהסיבות לחמדמדות הכוללת של העניין – האחיזה טובה למדי.

אורה 03 מתלים
צילום: נועם עופרן
 

סיכום בשלושה משפטים

אורה 03 420 פרו היא משפחתית שאמנם אינה שימושית במיוחד, אמנם אינה מעניקה נוחות נסיעה מעולה או מאפשרת טווח אמיתי של 400 קילומטרים – אך גם אינה נופלת בתחום כלשהו. עיצובה החיצוני נאה וייחודי והוא כזה בפנים, האבזור נאה, רמת הבטיחות גבוהה ובעיקר היא גורמת לאותה הנאה הטמונה במחשבה שבאמת חשבו על הנהג. 

קחו את כל אלה והצמידו לכך תג מחיר של 147,000 שקלים והנה לכם רכב שאמנם אינו מושלם, אך בהחלט משתלם. 

אורה 03 סיכום
צילום: נועם עופרן