קטגוריה: סופרמיני

גרסה: סקודה פאביה 1.2 ל' האצ'בק, אוטומטית, רמת גימור אמבישן (האמצעית מבין שלוש)

מתחרות בולטות: פורד פיאסטה, יונדאי i20, טויוטה יאריס, מאזדה 2, פיג'ו 208

מחיר גרסה נבחנת: 100,000 שקלים
הדור השני של הפאביה היה ממבשרי מהפכת הידניות בשוק הסופרמיני, וזכה למכירות נאות גם לקראת סוף חייו, כך שלדור השלישי מחכות נעליים גדולות. הפאביה החדשה נוחתת בארץ עם מבחר אפשרויות רחב – שלוש רמות גימור, אופציה ידנית וגרסת סטיישן – והנעה על טהרת הטורבו-בנזין. האם יש לסופרמיני החדשה של סקודה מה שנדרש כדי לבצר את העמדה שכבש הדור השני בשוק המקומי?
סקודה פאביה (1.2 ל', DSG): מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
האם יש לדור השלישי את הכלים כדי להצליח בשוק המקומי?
עיצוב ונראות
אנשי סקודה היו, כנראה, מרוצים מאוד מעיצוב הדור הקודם. זו הסיבה כנראה ששמרו על עיצוב דומה גם בדור השלישי, שנראה יותר כמו מתיחת פנים מאשר דגם חדש לחלוטין. הקווים קצת יותר חדים (למשל קפל המותניים לאורך הרכב), החרטום עודכן למראה הנוכחי של סקודה (כולל לדים לתאורת יום) והפנסים כמובן שונים – אבל אם אתם לא חדי עין, יש סיכוי טוב שתפספסו את העובדה שעומד לפניכם דגם חדש. בשורה התחתונה: העיצוב הסולידי קיבל זריקת ריענון, אבל לא נראה לנו שמישהו יסובב אחרי הפאביה את הראש. בוודאי לא כאשר היא צבועה בלבן-משמים כמו רכב המבחן ועם "טסות" פשוטות על חישוקי ברזל.

פנים הרכב
כמקובל בסקודה, תא הנוסעים מסודר בצורה ברורה, פרקטית, נקייה – וקצת משעממת. הריפוד הדו-גוני למושבים ברכב המבחן, כמו גם פס ה"אלומיניום" לרוחב הדשבורד, משפרים קצת את האווירה, אבל חומרים פשוטים למראה (ולמגע) מעכירים את מצב הרוח. דיפון כזה לדלתות בסופרמיני שעולה 100,000 שקלים? לא לעניין.

רשימת האבזור ברמת הגימור אמבישן כוללת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (קטן למדי אך רגיש ומדויק), בקרת שיוט, דיבורית (קלה לתפעול ויעילה) – ושתי מערכות בטיחות יוצאות דופן: מערכת מניעת התנגשות במהירויות עירוניות והתרעה על עייפות נהג. ברשימת החוסרים בולטת בעיקר בקרת האקלים; תצטרכו להסתדר עם פיקוד מזגן מכאני פשוט (ומזגן רועש למדי).
סקודה פאביה (1.2 ל', DSG): מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
פיקוד מזגן מכאני פשוט
המושב נוח ובעל תמיכה סבירה. קל להגיע לתנוחת נהיגה נוחה והמראות מעניקות שדה ראייה טוב. המרחב סביר, אבל ברך ימין מעט קרובה מדי לקונסולה המרכזית. זה, יחד עם דשבורד גבוה, יוצרים תחושה מעט צפופה, למרות שגם לאנשים גדולים לא באמת חסר מקום. במושב האחורי המצב דומה: גבר ממוצע ימצא שם מקום מספק, אבל התחושה קצת "אינטימית", ובליטת "מנהרת ההינע" ברצפה, יחד עם מבנה המושב, יענישו את מי שיאלץ לשבת באמצע. סביבת הנהג מציעה שפע חללי אחסון, אך הגישה אליהם לא נוחה במיוחד, ואין מקום נוח להניח בו טלפון.
תא המטען מציע נפח נדיב יחסית לקטגוריה, 305 ל'. התא מעט צר, אך מפצה על כך בעומק ואורך, ומציע מבנה קובייתי יעיל ושימושי, עם שפע אפשרויות לעיגון מטען.

נוחות נסיעה
הפאביה לא מתמודדת בצורה מוצלחת עם שיבושים קטנים, במיוחד אם הם מגיעים ברצף, במהירות נמוכה או גבוהה. כך שנסיעה על קטעים מסוימים של כביש 6, לדוגמא, או על כביש החוף בין נתניה לחדרה, יכולה להפוך לחוויה קופצנית למדי. המתלים מתקשים גם על בורות בעלי שפה חדה, אך גלים, שקעים ובליטות נספגים בצורה סבירה, וגם תיקול של כביש גלי במהירות גבוהה לא ינער את הרכב או יביא לסגירת מתלים.
סקודה פאביה (1.2 ל', DSG): מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
תא המטען מציע נפח נדיב יחסית לקטגוריה
המנוע מגרגר בצליל כמעט דיזלי בסל"ד נמוך, אבל הוא חלק ונעים בשיוט - גם בזכות יחסי העברה ארוכים (100 קמ"ש בכ-2000 סל"ד). הטיפול ברעשי הכביש והרוח פחות מוצלח, אם כי לא מגיע לדרגת "גרוע". שיוט בין עירוני מהיר בפאביה אינו חרישי, אך אפשר לנהל שיחה בלי לצעוק.

התנהגות ובטיחות
שש כריות אוויר, יחד עם שתי מערכות הבטיחות החכמות שהוזכרו (שלא קיימות בגרסת הבסיס) מזכות את הפאביה בחמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. לא הצלחתי לגרום להתרעת העייפות להציע לי לעצור לקפה, למרות ניסיונות לנהוג כמו נהג עייף (טריק שבדרך כלל מצליח). מערכת מניעת ההתנגשות מחכה ממש לרגע האחרון כדי להזדעק ולהזהיר את הנהג – ולא אזרתי אומץ לבדוק באיזה שלב בדיוק היא בולמת בעצמה...

התנהגות הכביש של הפאביה בטוחה וצפויה, עם תת-היגוי מתון שמתגבר לינארית ככל שמגבירים את הקצב בפניות, כאילו מתחנן שתוריד קצת את הרגל מהגז. ההיגוי מעט מעורפל בתחילת ההפניה, אך הדיוק משתפר בהמשך, ובסך הכל כל החבילה צפויה וברורה, גם אם לא ממש מלהיבה. החריג היחיד הוא הבלמים, עם תחושת דוושה טובה, נשיכה ראשונית טובה ותגובה לינארית וקלה למינון.
סקודה פאביה (1.2 ל', DSG): מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו
הביצועים טובים וכך גם צריכת הדלק

מנוע וביצועים
המנוע המוגדש בשילוב התיבה הדו-מצמדית מתפקדים בדיוק כמו שלמדנו לצפות מהחבילה הזו לאור ההיכרות הקודמת איתה. התגובה זריזה לכל לחיצה על הדוושה, כוח שופע וצריכת דלק טובה אם נוסעים בצורה שפויה. בקטע של כ-200 ק"מ, רובם בשיוט בין-עירוני מהיר, קיבלנו צריכת דלק של 14.5 ק"מ לליטר. לא רע.

תמורה וסיכום
סקודה פאביה החדשה מציגה חבילה מעט מבלבלת. רגע אחד מצטיינת (יחידת כוח, מערכות בטיחות חכמות), ברגע השני נופלת (איכות חומרים בתא נוסעים, רעשים) וברגעים האחרים סתם בינונית (נוחות, התנהגות, מרחב לנוסעים).

סקודה פאביה החדשה היא מתחרה ראויה בקטגוריית הסופרמיני, אבל משאירה תחושה של דריכה במקום: במראה החיצוני, בתחושה בתא הנוסעים, בעידון בנסיעה, ואפילו ביחידת הכוח, שלא שונה משמעותית מזאת של הדור היוצא. וכל זה גורם לי לתהות האם שתי מערכות בטיחות מתקדמות (ולא הכי פעילות) הן באמת התקדמות משמעותית מספיק בדור חדש של מכונית.
סקודה פאביה (1.2 ל', DSG): מבחן דרכים (וידאו)
צילום: מערכת אוטו