שברולט קורבט סטינגריי בז'נבהלא פעם נתקלתם במגזין בביטויים בנוסח "מנועי הענק האמריקניים", והרי איזה עוד שם תואר אפשר להדביק למנועים בנפחים גדולים פי 3-4 ויותר ממשפחתית ישראלית ממוצעת? אלא שאז נתקלתי במנוע של שברולט קורבט החדשה בתערוכת ז'נבה. הוא עמד על כן משלו ליד הבמה עליה הוצגה הקורבט הפתוחה החדשה, ונראה הכל מלבד "ענק". למען האמת, הוא נראה די קטן. היה ברור לחלוטין שלא מדובר באיזה 1,600 צנוע, אבל הוא גם ממש לא נראה כמו מנוע שמאגד 8 צילינדרים, שכל אחד מהם בנפח של חצי מנוע קרוז. בדוכן אחר, של אחת היצרניות האירופאיות, עמד V6 בחצי מהנפח שנראה גדול בהרבה.

הסוד הוא כמובן בדבקות של שברולט בטכנולוגיה "עתיקה" של גל זיזים תחתון, שמפעיל את השסתומים – רק שניים לכל צילינדר, אגב – דרך מוטות דחיף (Pushrod). למיטב ידיעתי, אף מנוע אירופאי חדש לא תוכנן עם מוטות דחיף כבר 20 שנה לפחות, בטח יותר. כנ"ל לגבי מנועים מהמזרח. אז למצוא את השריד הארכיאולוגי הזה ב"מכונית הספורט של אמריקה"?!
מנועי הענק האמריקניים / טור אישי
צילום: מנהל
מנוע הקורבט

אבל אולי בכל זאת האמריקנים לא כל כך מוזרים? הרי לא מדובר בסתם פיגור טכנולוגי – עובדה שהמנוע מציג טכנולוגיות עדכניות כגון הזרקה ישירה ותזמון שסתומים משתנה. אז מה הקטע? "המנוע שלנו קל וקטן יותר ממנוע ה-V8 המוגדש של ב.מ.וו, מפיק יותר הספק ויותר מומנט – והוא הרבה זול לייצור. כך אנו גם יכולים לייצר חרטום נמוך יותר, גם להשאיר מקום לחיזוקים מבניים מעל המנוע – וגם למכור את הקורבט במחיר נמוך בהרבה מהתחרות", עונה לי מנהל פרויקט הקורבט שבמקרה עובר בסביבה. יודעים מה, יש משהו במה שהוא אומר. נשארת רק שאלת צריכת הדלק – אם גם בסעיף צריכת הדלק המנוע הזה יכול להתחרות במנועים מאירופה ומהמזרח, אז באמת שאנחנו צריכים לעצור רגע ולחשוב אם אנחנו קונים את מה שאנחנו צריכים, או את מה שנראה מגניב בפרוספקט.
תחשבו רגע על שברולט ספארק עם מנוע 1,500 סמ"ק עם שסתומים עיליים – קטן, זול לייצור וחזק בהרבה מהמנוע הנוכחי. נשמע לא רע...