מקלארן X-1 קונספט
תסתכלו על המכונית שלכם. עכשיו תסתכלו על המכונית שבתמונות. זו לא המכונית שלכם. היא גם לא תהיה המכונית שלכם, ויש לכך סיבה טובה, יש רק אחת שכזו, וסביר להניח שאין לכם את הכסף שמצדיק יחס שכזה מיצרנית מכוניות. תכירו – זוהי מקלארן X-1, מכונית קונספט חוקית לכביש וברת שימוש (עד כמה שמכונית-על יכולה להיות שימושית), יחידה במינה, שנבנתה במיוחד עבור לקוח בעל ממון שאוסף מכוניות ובעל חיבה מיוחדת למכוניות מקלארן.

ככה זה שלחברה כמו מקלארן יש לקוח שרכש בעבר את ה-F1 האגדית, וגם היה בעליה של מרצדס SLR מקלארן וכעת יש ברשותו MP4-12C צנועה. כל מה שהוא היה צריך זה לרמוז לרון דניס, יו"ר מקלארן, שהוא רוצה מכונית עם היכולות של ה-12C אבל שתשקף את האופי האישי שלו. הרמז היה די והותר עבור דניס, וזה העביר את המשימה למחלקת "המבצעים המיוחדים" של מקלארן. כמעט 3 שנים לאחר מכן, המכונית מוכנה ומוצגת לראשונה. הלקוח המעושר, אגב, נשאר אנונימי לעת עתה.
התוצאה, איך לומר, עניין של טעם וריח. היא אולי לא הטעם של כולנו, אבל כנראה שהיא בדיוק הטעם של מי שמשלם עליה. למען האמת, יכול להיות שאנחנו בסדר עם זה שיש רק אחת כזו.
מקלארן X-1: כסף קונה הכל
צילום: מנהל

ה-X-1 קונספט מבוססת על מקלארן MP4-12C, מכונית-העל הנוכחית של החברה. ההשראה לעיצוב הושפעה רבות מסגנון האר-דקו (Art Deco) של שנות ה-20' וה-30', וממכוניות כגון מרצדס 540K שיוצרה אי-שם בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה; קרייזלר ד'אלגנס (D’Elegance) שנבנתה על-ידי גאיה האיטלקית; פאסל וגה (Facel Vega) שהייתה חלק מחייה הקצרים של יצרנית מכוניות יוקרה צרפתית שטבעה במצולות ההיסטוריה; ביואיק אלקטרה בדורה הראשון, שהייתה חלק מתור הזהב של שוק הרכב האמריקני של סוף שנות ה-50' ותחילת ה-60'; ולבסוף עם סיטרואן SM הייחודית שהייתה חלק מתור זהב אחר (זה של סיטרואן בימי ה-DS האגדית) ושנראה שתרמה את העיצוב לזנב המכונית.

למעצב המכונית, בחור צעיר, מוכשר וקוריאני שעובד במקלארן, לקח שנה וחצי ליצור את פיסת האומנות הזו. התהליך כלל גם ייצור של דגמים קטני-מידה שכן הלקוח הפדנט (ויש לומר מסורתי, או קצת אולדסקול) לא הסתפק במודלים ממוחשבים. "לכל פרט יש משמעות", הם אומרים, ומספרים על כך שהמכונית נועדה להיראות כמו גלימה של גיבור-על (שלגמרי במקרה חי במערה ועומד בפקקי גות'הם, אבל זו כבר פרשנות שלנו).
מבפנים שומרת ה-X-1 על העיצוב ה"סטנדרטי" של ה-MP4-12C, שכנראה כבר התאים לדרישותיו, אופיו ומצב רוחו של הלקוח, למעט גימור ייחודי מעור נאפה אדום.

גוף המכונית עשוי סיבי-פחמן והוא בעל גימור מבריק (בהשראת פסנתרי הכנף המפוארים) בחלקו כאשר בחלקים אחרים נשארה תבנית החומר המרוכב חשופה. המידות שונות מאלו של ה-12C, למעט בסיס הגלגלים כמובן והגובה, עם אורך העומד על 465.8 ס"מ (תוספת של 10.9 ס"מ), רוחב של 209.7 ס"מ (תוספת של 18.8 ס"מ). הגובה נשאר כאמור זהה, עם 119.9 ס"מ. למרות ההתרחבות במידות, נשאר משקל המכונית כמעט זהה לזה של ה-12C המקורית – עם 1,400 ק"ג. את הביצועים מספק מנוע ה-V8 בנפח 3.8 ליטר המוכר לנו מה-12C עם 616 כ"ס. זה למעשה כל מה שמקלארן מספרת על הביצועים.
מקלארן X-1: כסף קונה הכל
צילום: מנהל

מקלארן X-1 אמנם מוגדרת כמכונית קונספט, אך היא חוקית לכביש ונועדה לשימוש יומיומי על-ידי ברוס וויין שלנו. ניתן להניח שאת רוב זמנה היא תבלה במערה, לצד אוסף מכוניות שנוכל רק לדמיין. בינתיים מי שזוכה לראותה מקרוב הם מבקרי אירוע המוטוריקה הגדול בפבל ביץ' (Pebble Beach) שבקליפורניה, שייפתח היום.

זוהי הפעם השלישית השנה בה אנחנו מספרים לכם על מכונית יחידה במינה שמיוצרת על-ידי חברה מוכרת עבור לקוח בר-מזל וממון אחד. בתחילת השנה הייתה זו למבורגיני אוונדטור J הייחודית שהוצגה בתערוכת ז'נבה ועלתה, על-פי הדיווחים, קרוב ל-3 מיליון יורו. בחודש מאי הייתה זו פרארי שהציגה גרסה עם עיצוב מיוחד במינו ל-458 שנועדה לאגדת המוזיקה אריק קלפטון, שמתברר שהוא גם חובב רציני ביותר של הסוס הדוהר מאיטליה וכנראה גם לקוח רווחי במיוחד. במקרה של מקלארן X-1, נשאיר לכם את המקום להחליט אם אתם בסדר עם זה שיש רק אחת כזו.