הארלי דייוידסון 'פאנסטר' – קונספט משולש-גלגלים שנגנזיצרנית האופנועים האמריקאית הנודעת הארלי דייוידסון הנה יצרנית האופנועים הפעילה הוותיקה בעולם, וברוב שנותיה יצרה ...כן, אופנועים. מעת לעת יוצרו גרסאות מיוחדות עם 3 גלגלים (למשל, לשימוש דואר ארה"ב בשנות ה-50') והוצעו כמובן צינות צד – "סירות" – שניתן היה לחבר לאופנוע ובכך להפכו לאלטרנטיבה זולה לרכב משפחתי, שהציע 3-4 מקומות. אבל, גם אותן גרסאות מיוחדות בעלות 3 גלגלים צוידו תמיד בשני גלגלים מאחור – מעולם לא מלפנים.

בתחילת 2007 השיקה חברת קאן-אם הקנדית, המוכרת בארץ בעיקר מתחום הטרקטורונים ואופנועי הים שלה, את ה'ספיידר'. היה זה קונספט חדשני אם לא מהפכני של אופנוע – למעשה תלת-אופן. הרעיון היה להציע אופנוע תיור כבד, חזק, מרווח ומאובזר, אך עם שני גלגלים מלפנים לטובת יציבות ואטרקטיביות לקהל מבוגר וסולידי יותר. למרות החדשנות והשונות של הכלי נקלט הספיידר בהצלחה לא מבוטלת עם כמה עשרות אלפי כלים שנמכרו עד כה, בעיקר בארה"ב.

מוזיאון הארלי דייוידסון במילווקי מציג עתה דגם קונספט מעניין מ-2006 שעד כה לא היה ידוע עליו רבות, למעט חרושת שמועות ופרטי מידע שדלפו במהלך השנים. במוזיאון עומד ה'פאנסטר' – שם הקוד לניסיון של הארלי להציע גרסה משלהם לתלת-אופן, רעיון שמן הסתם נגנז ובמקומו הוחלט להישאר עם הקונספט הוותיק יותר והמוכר של תלת אופן מפואר בו צמד הגלגלים הם מאחור.

מאחורי האופנוע המעניין עומד בונה אופנועי הקאסטום ומכוניות המרוץ האמריקאי הנחשב ג'והן בוטרה, שנשכר על-ידי הארלי דייוידסון עוד ב-1998 על מנת לתכנן אופנוע משולש גלגלים היודע לנטות אל תוך הפניה – בדומה למוכר בפיאג'ו MP3 למרות שבשיטה טכנולוגית שונה. הדגם המוצג במוזיאון והמצולם כאן הבשיל לכדי מוכנות לייצור ב-2006 והנו דגם נוסע ופועל. המנוע הנו מנוע הארלי סטנדרטי וכך גם רוב מכלולי השלדה, כאשר עיקר השוני והחידוש טמון במתלה הקדמי בעל צמד הגלגלים ובמערכת ההיגוי הייחודית.

מי יודע, אך אולי הארלי דייוידסון היתה היום המובילה בנישה הכמעט ייחודית לקאן-אם, עם אופנוע משולש גלגלים מהפכני? או שאולי עדיף שתמשיך לייצר את מה שהיא יודעת הכי טוב – אופנועי קרוזר גדולים וכבדים ...ועם 2 גלגלים בלבד?