המכונית לא אשמה? טויוטה קאמרי
טויוטה יכולה לנשום לרווחה: אחרי סערה תקשורתית שנגרמה עקב שורה של קריאות לתיקון בשנה וחצי האחרונות, שנסובו סביב בעיית האצה פתאומית, הממשל האמריקני מזכה את היצרנית מאחריות כמעט לחלוטין. ממצאים של מחקר שביצעה ה-NHTSA (הרשות האמריקנית הלאומית לבטיחות בדרכים) בסיוע מהנדסי נאסא, מגלים כי לא הייתה תקלה אלקטרונית במצערת של טויוטה, וכי מרבית התאונות שהתרחשו בפרשה נגרמו בגלל לחיצה על דוושת המצערת, במקום על דוושת הבלם – ובמילים אחרות עקב טעות נהג.
סוכנות הידיעות רויטרס והאוטומוטיב ניוז מדווחים כי שר התחבורה האמריקני ריי לה-הוד, שתקף באופן כמעט חסר-תקדים את טויוטה בתחילת הפרשה, פרסם הודעה לפיה אין כל קשר בין ההאצות הפתאומיות של רכבי טויוטה, לבין תקלות אלקטרוניות. זיכוי זה מותיר שלוש סיבות לתאונות שנגרמו: טעות נהג, תזוזה של שטיח הרכב, והיתקעות מכנית של הדוושה. ממצאים אלה מתיישבים עם המסקנות הראשוניות של החוקרים, שבדקו עשרות מכוניות טויוטה ולקסוס בכדי לאתר את הסיבות לתאונות.
טויוטה הגיבה לדברים בשביעות רצון מופגנת, ובהודעה לעיתונות הצהירה כי היא מקווה שהמחקר יעלים "ספקולציות בלתי מבוססות בנוגע למצערת האלקטרונית של טויוטה". סטיב אנג'לו, מנהל מחלקת האיכות בטויוטה-אמריקה, אמר: "אנחנו מאמינים כי בדיקות מדעיות מקיפות על-ידי כמה מהמהנדסים הטובים ביותר באמריקה, אמורים לחזק את הבטחון בבטיחות רכבי טויוטה ולקסוס".
טויוטה השתמשה במצערת אלקטרונית, המסייעת לחסכון בדלק, מאז שנת 2002. על-פי מחקר של ה-NHTSA, היצרנית היפנית נמצאת במקום נמוך מאוד ברשימת 20 היצרניות שלקוחותיהן התלוננו על האצה פתאומית בין השנים 2001-2010, זאת למרות קריאת התיקון העצומה שנאלצה לבצע עם פרסום הפרשה בסוף 2009. למעשה, טויוטה ממוקמת במקום טוב בהרבה מיצרניות הרכב האמריקניות בנושא זה.
מהרשות הלאומית האמריקנית לבטיחות בדרכים נמסר, כי בעקבות הגילוי לפיו מרבית התאונות נגרמו עקב טעות אנוש, בכוונתה לבחון דרכים לשפר את בטיחות כלי הרכב. בין היתר, ייבחנו אפשרויות סידור שונות לדוושות כדי למנוע בלבול ביניהן, ואמצעי בטיחות חדשים ייבדקו.