"יש מחיר לשקט הנפשי, אך יש גם גבול. ברגע שלעובד יהיו פתרונות אחרים הוא יפרוש מהליסינג – במיוחד אם מדובר בעובד שלא נוסע הרבה." את הדברים האלה אמר נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק – ממארגני כנס החירום בנושא התייקרות הליסינג. הכנס נערך אתמול (יום ב') בהרצליה ובו השתתפו מספר ארגוני התחבורה בישראל (ארגון מנהלי התחבורה, איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתחבורה ופורום נוהגים היי-טק) אשר הכריזו על הגברת מאבקם ברפורמת שווי השימוש לרכב צמוד.

אלה מכם שכבר הספיקו לשכוח נזכיר כי ב-1 בינואר 2010 שונתה שיטת שווי השימוש (לעסקאות ליסינג חדשות) משיטת "הקבוצות" לחישוב לינארי (המחושב כאחוז קבוע ממחיר הרכב - 2.04% לכלים עד 130,000 שקל ו-2.48% לכלים מ-130,000 ומעלה). ב-1 בינואר 2011 צפויה להתעדכן שיטת החישוב ולהציב כל עסקת ליסינג חדשה על 2.5%. בנוסף, האוצר מבקש להצמיד את עסקאות הליסינג למדד המחירים לצרכן – תוספת חודשית של כמה עשרות שקלים לעסקת הליסינג.

"היינו צריכים להתכנס ולהילחם בגזירות האלה מוקדם יותר", אמר קום. לדבריו מינואר 2011 כל בעל רכב צמוד ישלם מדי חודש עוד כ-400 שקלים (ברוטו) עבור הליסינג. "ולזה יש להוסיף הצמדה למדד כאשר שכר העובד לא מוצמד. האבסורד הוא שבשל ההצמדה למדד ככל שהמכונית תתישן וערכה ירד, היא תעלה לעובד יותר." עוד הוסיף קום ואמר כי אם בשנה האחרונה חלה ירידה של כ-5% במספר משתמשי הליסינג, בשנה הבאה הוא צופה נטישה של כ-7% נוספים. "המטרה היא לעדן את גזירות האוצר" סיכם קום.
יוצאים למאבק נגד העלאת שווי השימוש
צילום: יגאל רסקין, יואל שורץ
מחזירים את מפתחות הליסינג ולוקחים משהו ישן יותר (יגואר XK120 מ-1948)
"זהו מאבק למען העובדים." אמר איתן וכקמן, יו"ר ארגון מנהלי התחבורה, "מאבק למען 300,000 מחזיקי רכב צמוד השייכים לעשירון שהכי תורם למדינה. לדבריו, אין למדינת ישראל מדיניות תחבורה עקבית וברורה פרט להטלת מסים. "מהמיסוי הירוק לא יצא כלום, עברו לשווי שימוש לינארי ועכשיו לפנינו גם מס על קילומטרז'. הכל כדי להעשיר את קופת האוצר על חשבון העובדים. מה רוצים מהעובדים?" להערכתו, בשל כל הגזירות העובדים יאלצו לוותר על הרכב הצמוד והחדש ובמקומו ירכשו רכב משומש מזהם יותר ופחות בטיחותי.

מארגני הכנס גם הצליחו לרתום למאבקם את ח"כ אורית זוארץ ממפלגת קדימה שאמרה: "מדובר בסוגייה חברתית ובפגיעה קשה והרסנית במעמד הביניים." לדבריה, 80% ממחזיקי הרכב הצמוד ייפגעו בינואר כתוצאה מההצמדה למדד אך הם ירגישו זאת רק בתלוש המשכורת שיקבלו בתחילת פברואר.

יש התומכים בהעלאת שווי השימוש
אל מול דברים אלה של מארגני הכנס נשמעו גם דברים אחרים. "אני תומך בהעלאת שווי השימוש," אמר דורי מנור, מנכ"ל חברת דוד לובינסקי יבואנית פיג'ו וסיטרואן, "נכון אני מחזיק גם בחברת ליסינג עם כ-10,000 מכוניות ואני צפוי להיפגע ממהלך זה, אולם חשוב למתן את האנומליה הקיימת בשוק הרכב הישראלי. אין עוד שוק רכב בעולם בו 65% מהמכירות שייכות לליסינג."
דורי אינו היחידי שחושב שיש להקטין את המיסוי על רכב חדש – כדי להצעיר את צי הרכב בישראל ולהפכו לבטיחותי יותר ומזהם פחות – ובמקביל למסות את השימוש ברכב – כמו מיסוי על דלק, קילומטרז' וכו' – זה מהלך אותו מנסה האוצר להעביר כבר תקופה ארוכה והמעבר משיטת הקבוצות לשיטה הלינארית הוא אחד מהם.
בנוסף, גם אם מטרת מארגני הכנס ברורה חשוב לזכור כי אל מול כ-300,000 בעלי רכב צמוד אותם הם מייצגים, נמצאים עוד כמה מיליוני המרכבים את אותו "מעמד ביניים" שלהם אין רכב צמוד. כך שהמושג מאבק חברתי של ח"כ זוארץ מתעמם במעט.
יוצאים למאבק נגד העלאת שווי השימוש
צילום: יגאל רסקין, יואל שורץ
מחזירים את מפתחות הליסינג ומגיעים לעבודה בתחבורה אלטרנטיבית
והיו גם אחרים, כאלה שחשבו שהמאבק מובן, אך אם הוא לא יצליח לא יהיו לכך השלכות קשות. לטענתם העובדים מאוד מעורבים במה שנעשה להם בתלוש השכר ומבינים היטב כמה כסף הם משלמים וכמה הם ישלמו. כך שגם אם עלות הליסינג תוצמד למדד הרי שבנטו מדובר בכמה עשרות בודדות של שקלים מדי חודש. להערכתם רוב העובדים יעדיפו להמשיך ולהחזיק ברכב הליסינג ולא לרכוש לעצמם מכונית ישנה יותר, מזהמת יותר ופחות בטוחה.