רולס רויס גוסט
בתערוכת פריז 2006 רולס רויס הכריזה שהיא תציג רכב חדש ו"זול" ב-2010. ארבע שנים מאוחר יותר, אנחנו נוהגים בה לראשונה, ובודקים האם מכונית פאר שעולה כמעט 200 אלף פאונד (1.1 מיליון שקל לפני מסים) "בלבד", היא עדיין מספיק רולס רויס – אפילו שהיא מבוססת על פלטפורמת מכונית "עממית": ב.מ.וו סדרה 7 (ממנה היא ארוכה משמעותית, אפילו בהשוואה ל-7 עם בסיס הגלגלים הארוך).
המסע הגדול של אוטו לאנגליה
הגוסט קצרה מהפאנטום עם בסיס הגלגלים הרגיל בלא פחות מ-44 ס"מ, צרה בארבעה ס"מ ונמוכה בתשעה. מנגד, היא ארוכה בלא פחות מ-20 ס"מ ממרצדס S קלאס עם בסיס גלגלים ארוך, רחבה ממנה בשמונה ס"מ וגבוהה בשבעה. במילים אחרות, היא לימוזינה ארוכה, ותחשב קטנה רק בחניה של מלון יוקרתי בערב הסעודית, אולי. כל גוסט מיוצרת במשך עשרים יום, ממש הרף עין במונחי פס הייצור בגודווד. היא משתמשת בלא מעט טכנולוגיה הלקוחה מב.מ.וו סדרה 7, אבל לפי רולס רויס לא מדובר רק בשימוש בידע. כמובן...
פנים מול גריל
הגוסט שומרת על המראה המשפחתי המרשים, ויותר מכל נראית כמו מתיחת פנים לפאנטום. העיצוב הבסיסי, עם סבכת הכרום הגדולה, עדיין שם, אבל הכל נאה ומודרני יותר, הקווים זורמים והתוצאה נראית טוב יותר. נוכחות לא חסר, אבל למי שזקוק לעוד אפשר אפשר להזמין מכסה מנוע מוכסף.
רולס רויס גוסט: מבחן דרכים (השקה)
צילום: תומר פדר

הדבקות במסורת המשפחתית ממשיכה גם בפנים, עם צמד מושבי ענק נוחים להפליא מלפנים ושפע עור ועץ בקונסולה, שבמרכזה מסך מידע מגודל. הפאר מגיע ללא פשרות, עם עור איכותי, שילובי צבעים נאים (בהתאם לבחירת הלקוח) ולוח מחוונים מלכותי. איכות החומרים ברוב המקומות מעולה, וגם היכן שהם פחות טובים, הם עדיין מצוינים. הגוסט היא רולס רויס "טכנולוגית", ותמצאו בה מערכת שליטה שדומה לא במפתיע ל-i-Drive של ב.מ.וו, בעלת הבית. מרשימת האבזור הכמעט אינסופית נציין מערכת בקרת שיוט אקטיבית, בקרת סטיה מהנתיב, מערכת ראיית לילה, תצוגה עילית מצויינת, כניסה ללא מפתח, שלל מצלמות, מטריה גדולה המוחבאת בדלת ומאפרה מזכוכית. מערכת הקול מדהימה, עם 16 רמקולים, כולל שני סאב-וופרים ודיסק קשיח. לא מעט מהמערכות הן מוצעות בתוספת מחיר (גבוה, כמובן). גלגל ההגה גדול מאוד ודק, כמקובל ברולס רויס.
ממושב הנהג נשקף לו מכסה מנוע ענק ובסופו סמל שאין לטעות בו, שנעלם אוטומטית עם כיבוי המכונית נגד גנבים. מאחור יש דלתות הנפתחות הפוך וצמד מושבים נפרד (אופציה). לא קל לסגור את הדלתות לבד, ובשביל זה יש מערכת חשמלית (שטורקת את הדלת באגרסיביות מפתיעה) או את הנהג הצמוד. כמצופה גם כאן יש כאן שפע מקום והמושבים נוחים במיוחד. חלק מכך תודות לחיבור סף המושב לצד הדלת, מה שגורם לו להרגיש גדול ועוטף. גם כאן יש שפע אבזור: מושבים מחוממים ומקוררים עם עיסוי, מקרר, מערכת מולטימדיה נפרדת, מסכים בגודל "9.2 ושולחנות מתקפלים. אבל בעיקר האווירה שאין שניה לה, עם מחשבה על כל פרט, כמו שטיחים מצמר כבשה נחשב במיוחד, ונעים במיוחד.
לא על הפאר לבדו
לגוסט מנוע V12, טווין-טורבו, בנפח 6.6 ליטר. תחנת הכוח הזו מספקת 570 כ"ס ב-5,250 סל"ד ו-79.5 קג"מ שזמינים כבר מ-1,500 סל"ד, שעוברים לגלגלים האחוריים דרך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. ביצועים? מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות (ברכב השוקל 2,435 ק"ג!) ומהירות מרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש. והנתונים לא משקרים – הגוסט היא מכונית מהירה מאוד, אפילו בלי מצב ספורט או שליטה מההגה על תיבת ההילוכים. ניתן אפילו לנתק את בקרת היציבות, אבל בשביל מה? הגוסט תוכננה לספק כוח חסר מאמץ, ובזה היא מצטיינת. הכל נעים, חלק ונינוח.
רולס רויס גוסט: מבחן דרכים (השקה)
צילום: תומר פדר
כדי להעביר את המסר הזה יש בה, כמו בפאנטום, מד "רזרבת כוח" במקום מד סל"ד, שמראה 100% בסרק ומגיע לאפס בהאצה חזקה. מנגד, יש לה אפילו מערכת עצור-סע לחסכון בדלק בעצירה. מה שלא ממש עוזר אם תשאלו אותנו, עם נתון של פחות מחמישה ק"מ לליטר.
רולס רויס צריכה לספק לנוסעיה נוחות של מועדון לורדים, ולזה דואגים מתלי אוויר מבוקרי מחשב, שדואגים לשמור את הרכב הגדול בריחוף נמוך מעל הכביש (למעט בסוג מאוד מסוים של שיבוש בגודל בינוני). בהתאם הדממה בתא הנוסעים מוחלטת, אין רעשי כביש, רוח או מנוע מהסוג שמטריד פשוטי עם.

ומה לגבי יכולת כביש? למרות ההצהרות על רולס רויס "דינמית", אל תטפחו ציפיות. המתלים רכים להפליא, זוויות הגלגול עצומות, ההגה קל ברמה מוזרה ומרגיש ארוך אפילו ממה שהוא באמת (שלושה סיבובים), שלא לדבר על תקשורת. סדרה 7 תרגיש לידה כמו מכונית מסלול מלוטשת.
בכל הקשור להוצאות אחזקה לאחר הקניה, אתם יכולים להיות רגועים: הגוסט מוצעת עם ארבע שנות אחריות מלאה, כולל טיפולים חינם וללא הגבלת ק"מ. מצד שני, זה לא כולל צמיגים, ועם מידות של 255/45-20 מלפנים ו-285/40-20 מאחור, החלפה בטח לא תהיה זולה.
רולס רויס גוסט: מבחן דרכים (השקה)
צילום: תומר פדר
הדבר האמיתי
הגוסט היא רולס רויס אמיתית ולא סדרה 7 מחופשת, למקרה שחששתם. היא נראית ומרגישה כמצופה, ולטעמנו היא פחות מוגזמת מהפאנטום. אולי זה מה שימשוך אליה לקוחות חדשים, יותר מאשר הפרש המחיר. ואלו יקבלו חבילה איכותית במיוחד בכל מובן: איכות ייצור, פאר, נוחות וביצועים, גם בהשוואה למכוניות הפאר המוכרות, ובמיוחד במושב האחורי. החסרון העיקרי שלה הוא היכולת הדינמית, אך ספק רב אם זה יפריע למי מהרוכשים הפוטנציאלים.
"זה מרגיש כמו רולס רויס", הוא משפט שנאמר על לא מעט דברים. רובם לא קשורים לתחום הרכב, ולרבים מהם לא מגיע הכבוד. במקרה של הגוסט, המשפט הזה לא רק מתאים, הוא הגדרה מדויקת של ממש.