מה שהתחיל עם חשיפת ההונאה של מיצובישי בתחום צריכת הדלק (אפריל 2016), והמשיך בירידה דרמטית של מניות החברה ושוויה, הסתיים במהלך סוף השבוע, כאשר ניסאן הייתה לבעלת השליטה במיצובישי; ניסאן רכשה 34% ממניות מיצובישי בסכום של 2.28 מיליארד דולר.
באופן זה מיצובישי הייתה לחלק מתאגיד הענק רנו-ניסאן, שהיה עד עתה הרביעי בגודלו בעולם. כזכור, מי שהביאה לגילוי מעשי ההונאה של מיצובישי הייתה ניסאן.
גוהן, יו
צילום: מנהל
עם השלמת המהלך הוכרז כי קרלוס גוהן, מנכ"ל ויו"ר רנו וניסאן, מונה ליו"ר מועצת המנהלים של מיצובישי. גוהן הוא האיש שהוביל את המיזוג בין רנו לניסאן (ב-1999), אחראי להבראתה של האחרונה לאחר שכמעט קרסה – וליצירת התאגיד הגדול והמצליח מאז.
ניסאן הכריזה כי השותפות החדשה תכלול שיתוף בפלטפורמות, טכנולוגיות, מכלולים, רכישות וייצור משותף. בהודעה לא נאמר דבר לגבי המדיניות ביחס להאחדת יבוא בשוקי היעד של המותגים. לפי ניסאן, שילוב מיצובישי ברנו-ניסאן, יעשה את התאגיד לאחד משלושת יצרני הרכב הגדולים בעולם, כבר ב-2016, עם ייצור כולל של כ-10 מיליון מכוניות.
נשיא מיצובישי והמנכ"ל הנוכחי שלה, אוסאמו מאסוקו, יישאר בתפקידו, אך יצטרף אליו כמנכ"ל משותף הירוטו סאיקאוואה, המנהל האחראי על התחרותיות (CCO) בניסאן.
גוהן, יו
צילום: מנהל
גוהן מתווה כיוון
גוהן לא מבזבז זמן. מיד לאחר שמונה ליו"ר מועצת המנהלים של מיצובישי, דיבר האיש שמוביל את רנו-ניסאן ב-17 השנים האחרונות על דרכה העתידית של המצטרפת החדשה ושל המסגרת אליה היא משתייכת כעת. גוהן דיבר על "שותפות" ועל "ברית" בהקשר של רנו וניסאן והתייחס לערך המוסף של ברית כזו בפיתוח משולב ברכב חשמלי, נהיגה אוטונומית ותקשורת בין כלי רכב.
גוהן משבח את הנהלת ניסאן דאז על אומץ ליבה בבקשת עזרה, ומתייחס גם למפגש באפריל עם מנכ"ל מיצובישי, מאסוקו, בו דיבר האחרון על חידוש הארגון ההנדסי של החברה והחייאת מיצובישי. גוהן טוען כי המהלך כדאי לרנו-ניסאן וגם למיצובישי, והוסיף התייחסות לא עסקית, אבל חשובה ביפן, על כך ש"חשנו אחריות לעזור ליצרן רכב יפני בכיר בשעה שהוא צריך, ממש כשם שרנו עזרה לניסאן לעמוד על רגליה ב-1999".
גוהן, יו
צילום: מנהל
בדבריו מתחייב גוהן לספק למיצובישי את היכולות האסטרטגיות, התפעוליות והניהוליות, כולל השקעת כספים, כדי "שהחברה תפרח". לפי גוהן, במהלך החודשים האחרונים אובחנו תחומי סינרגיה עם מיצובישי שיובילו לרכש משותף, פיתוח פלטפורמות, שיתוף בטכנולוגיות והרחבת הנוכחות בשווקים מפותחים ומתפתחים. זה דומה למה שנעשה בין רנו לניסאן – אבל, מציין גוהן, כאן המצב שונה, ובניגוד לניסאן שהמאזן הכספי שלה היה מאוד שלילי, "למיצובישי מאזן חיובי, אבל מה שחסר לה הוא אמון הלקוחות". כדי לשפר עניין זה מונו אנשי ניסאן למועצת המנהלים, ומיצובישי תמנה "מנהל לסיכונים עולמיים" שידווח ישירות למנכ"ל.
גוהן, יו
צילום: מנהל
גוהן, שדבריו מכוונים לבעלי המניות של ניסאן, מציין כי ניסאן תרוויח מהמהלך 230 מיליון דולר ב-2017 (ביפן: 4.17-3.18) ו-580 מיליון דולר כל שנה לאחר מכן. למיצובישי, מציין גוהן, יש ידע בדגמי Kei (דגמי המיקרו היפנים), היא חזקה בטנדרים, מתקדמת במערכות היברידיות/ נטענות-רשת ומצליחה מאוד במדינות דרום-מזרח אסיה.
גוהן מכריז כי "אנו מבקשים לשלוח מסר ברור עם שותפות זו: אנחנו מאמינים בערך של ייצור-רכב יפני, ואנו רוצים להבטיח את עתידו".
גוהן, יו
צילום: מנהל