ביולי 2022 חשפה הונדה את הדור השישי של הונדה CR-V, רכב הפנאי הקומפקטי שלה, אשר מאז הדור הראשון ב-1995 ועד היום עיקר הצלחתו היא בשווקי צפון אמריקה, שם הוא אחד מכלי הרכב הנמכרים בסגמנט.

הדור החדש מבוסס על הפלטפורמה המשרתת גם את סיוויק החדשה והוצע עד כה עם שתי יחידות הנעה ביבשת החדשה – טורבו-בנזין או היברידית; כעת מודיעה היצרנית כי היא תבנה גרסת תא-דלק מימן של ה-CR-V שתוצג ב-2024 ותיבנה במרכז ייצור גרסאות הביצועים של הונדה באוהיו, ארה"ב, שם נבנתה ה-NSX שייצורה הופסק לאחרונה.

מי, מה, מימן?
מכוניות תא דלק הן למעשה מכוניות חשמליות; במקום מצברים שמוטענים מראש משקע הן מתודלקות במימן מתחנת דלק - באמצעות משאבה הדומה בעיצובה למשאבת בנזין. התדלוק אף אורך זמן דומה לזה של תדלוק בבנזין.

כדי ליצור אנרגיה, "תא דלק" מערבב מימן מהמיכל עם חמצן מהאוויר, בתהליך כימי שמניב אנרגיה חשמלית ותוצר לוואי לא מזהם (אדי מים שנפלטים מהאגזוז).

הונדה תציג גרסת מימן ל-CR-V ב-2024
צילום: Honda

למערכת זו יתרון מובהק ביחס לחשמליות מבוססות מצברים, משום שהתדלוק מהיר ויוצר למעשה טווח נסיעה בלתי מוגבל, כמו מכונית בנזין או דיזל. שימוש בתא־דלק מצמצם עוד יותר את טביעת הרגל הפחמנית, מכיוון שאין צורך ברשת חשמל שמקורה בתחנות כוח מזהמות (אך ייצור המימן כן מייצר זיהום).

למרות יתרונות אלו, קצב חדירת מכוניות המימן לשוק בכל העולם אף איטי יותר מזה של מכוניות מבוססות מצברים – זאת בשל המורכבות והעלות הגבוהה של ייצור מכונית מסוג זה, אך לא פחות מכך בשל היעדר תשתית תדלוק ברוב מדינות העולם.

עד כה, על אף שנים רבות של פיתוח (מכוניות עם תאי דלק התגלגלו על כבישי העולם כבר בשנות ה-60), אף חברה לא הצליחה להוזיל את עלויות הטכנולוגיה לרמה שתהיה מסחרית – אך יצרניות רבות מאמינות שמימן ולא סוללות הוא העתיד של ההנעה החשמלית.

הונדה תציג גרסת מימן ל-CR-V ב-2024
צילום: Honda

החידוש של הונדה
להונדה ניסיון רב ברכבי מימן, ומאז 2007 החלה בשיווק חלקי של דגם מונע מימן בארה"ב - ה-FCX קלריטי. השוני העיקרי ב-CR-V, מעבר למבנה רכב הפנאי, הוא באופציה לטעון את הרכב משקע החשמל - ובכך לקבל שילוב של פלאג-אין היברידי עם תא דלק מימני.

הונדה טוענת שהרעיון הוא שבעלי הרכב יעשו שימוש בסוללה נטענת-שקע בנהיגה עירונית יומיומית, וכאשר יזדקקו לטווח ארוך יותר, יעמוד לרשותם מערך תא הדלק. רעיון פשוט וגאוני שלא ברור איך לא יושם עד כה. לצערנו, נכון לרגע זה הונדה טרם פרסמה פרטים טכניים נוספים.

"הונדה קבעה מטרה להגיע ל'ניטרליות פחמן' עד שנת 2050, והחשמול המלא של מערך כלי הרכב שלנו עד שנת 2040 הוא צעד קריטי בדרך לשם", אמר גארי רובינסון, סגן נשיא לתכנון ואסטרטגיה בהונדה צפון-אמריקה. "אנו מאיצים את התוכנית שלנו לייצר כלי רכב חשמליים בארה"ב, ונתחיל בייצור בנפח נמוך של רכבי תא דלק כדי להמשיך ולחקור את הפוטנציאל שלהם כחלק מעתיד תחבורה בר קיימא", הוסיף רובינסון, רומז לכך שבדומה לקלריטי, גם כאן יהיה מדובר בייצור בכמויות מוגבלות לשוק האמריקאי ולא בשיווק רחב היקף.

הונדה תציג גרסת מימן ל-CR-V ב-2024
צילום: הונדה