יצרנית הרכב הסינית BYD חשפה תמונות רשמיות של מכונית מיני חשמלית חדשה, לקראת ההשקה בתערוכת שנחאי ב-18 באפריל.

המכונית, שנקראת בסין סיגאל (Seagull, "שחף" - חלק מקו הדגמים 'אוקיינוס' בהשראת חיות ימיות, שכולל דגמים בשם דולפין, כלב-ים ואריה-ים...) תוצע ככל הנראה במערב תחת השם אטו 1, ותהווה אחות קטנה לאטו 3 המוכר לנו בישראל.

המיני החשמלית מבוססת על ארכיטקטורת e-platform 3.0 הייעודית לכלי רכב חשמליים (אותה היא חולקת עם הסופרמיני החשמלית דולפין/אטו 2), ולפי דיווחים קודמים תהיה המכונית הראשונה שתכלול את סוללת הנתרן-יון החדשנית של BYD.

כמו חשמליות רבות אחרות, גם האטו 1 מציגה ממדים שאינם תואמים את קטגוריות הרכב המסורתיות - אורכה קצר כמכונית מיני (378 ס"מ), אך רוחבה (171.5 ס"מ), גובהה (154 ס"מ) ובסיס הגלגלים (250 ס"מ) תואמים יותר את קטגורית הסופרמיני.

האטו 1 תציע 4 מושבים, שתי אופציות מנועים (75 או 95 כ"ס), תאמיר למהירות מרבית של 130 קמ"ש ותאפשר ככל הנראה בחירה בין שני גדלי סוללות: 30 או 38 קוט"ש, שיספיקו ל-305 ק"מ ו-405 ק"מ בהתאמה - אך יש לציין כי מדובר בתקן המדידה הסיני הליברלי, שאינו תואם את תקן WLTP המחמיר יותר המקובל בישראל.

BYD אטו 1 נחשפה בסין
צילום: BYD
 

הסוללות החדשניות

לפי דיווחים קודמים, לצד סוללת ליתיום-פוספט הגדולה (38 קוט"ש) האטו 1 יהיה הדגם הסדרתי הראשון לקבל סוללת יון-נתרן חדשנית (30 קוט"ש) - צעד נוסף בדרך לסוללות פחות יקרות ופחות מזהמות בעולם הרכב.

בתחילת הדרך הציעו היצרניות סוללות NMC (שילוב של ניקל, מַנגָן, וקובלט) כתחליף לסוללות ליתיום-יון הנפוצות. הבעיה העיקרית שלהן הייתה שימוש רב במתכות יקרות. סוללות ליתיום-פוספט (LFP) החליפו אותן אט אט מכיוון שהן זקוקות למעט מתכות יקרות, אך להרבה ליתיום.

הסוללות החדשות, נתרן-יון (Sodium-ion), אינן זקוקות לליתיום כלל - ואת הנתרן שבבסיסן אפשר למצוא כמעט בכל מקום.

BYD אטו 1
צילום: BYD

הן זולות ובטוחות יותר מסוללות ליתיום, יש להן עמידות גבוהה יותר בטמפרטורות קרות, קצב פריקה איטי יותר - והן פחות מזיקות לסביבה.

אולם יש להן גם מספר חסרונות: קצב הטעינה איטי יותר, המתח נמוך יותר וצפיפות אנרגיה נמוכה יותר - כלומר, הן מתאימות יותר למכוניות זולות, בעלות יכולת טעינה-מהירה מוגבלת וטווחי נהיגה קצרים.

BYD אטו 1 בישראל
צילום: BYD