מרכיבים משמעותיים בהתנהלות יצרני הרכב הסיניים אינם ברורים תמיד. סיבה אחת היא ששוק הרכב הענק הזה פעל עד לא מזמן רק בתוך סין – שם כבר היה לגדול בעולם ב-2009 – ורק בשלוש-ארבע שנים האחרונות פעילותו בעולם גדלה באופן משמעותי ביותר. סיבה נוספת היא המספר העצום של דגמים חשמליים חדשים שנוצרו ממש בשנים האחרונות ונוצרים ממש כעת. 

כתוצאה מכך גם ניהול המותגים, הסדרות והדגמים של יצרני סין משתנה תוך פרקי זמן קצרים, ואלה משתנים לפי המצב בשטח, לא תמיד מתנהלים לפי תכנית מוסדרת מראש.  

במפגש עם אנשי BYD באירוע שנערך תחת הכותרת 'E Spring', אביב חשמלי, והתמקד בחשיפת דגמים חדשים לשוק האירופאי אפשר היה להתרשם מהאופן בו דברים מתנהלים בתעשייה הזו.

BYD דולפין וסיל
צילום: BYD
 

אנשים וסדרות

באירוע שהתקיים ליד ברצלונה, ניתן היה לשוחח ארוכות עם אנשי השיווק וההנהלה האירופאים כמו-גם עם המהנדס הסיני זן וויג'ה, העומד בראש מרכז המחקר והפיתוח של BYD באירופה הממוקם באמסטרדם.

אני תוהה מדוע אטו 3 המשווק כאן וחולק אותו בסיס עם הדגם דולפין אינו נכלל בסדרת אוקיינוס ויש לו סימול שונה, התשובה היא ש"אוקיינוס היא הסדרה היותר נגישה שלנו", וזה אכן מסתדר עם אותו דולפין. 

אבל איך זה מתיישב עם הדגם סיל שבוודאי לא יהיה עממי?. ובכן, "הכל מורכב בהתאם למכונית ולמתחרים. סיל תהיה נגישה יותר מהאן בין דגמי הסדאן הגדולים, ואילו דולפין יהיה נגיש יותר מאטו 3. האן וטאנג מסדרת שושלת יישארו מכוניות הדגל שלנו, ואנחנו נרחיב את ההיצע מתחת לדגמים אלה".

BYD סיל
צילום: BYD
 

מה ההבדלים בין דולפין אירופאי לסיני? 

"ההבדלים בתכנון ובעיצוב החיצוני יהיו קלים. חלקם נובע מכך שבסין כיוונו ל-5 כוכבים במבחןC-NCAP , אבל כאן נבחנים לפי E-NCAP שהוא מחמיר יותר בקריטריונים מסוימים, כמו בהגנה על הולכי רגל. הרכב כאן ארוך ב-10 ס"מ מכיוון שהפגושים שלו אחרים, והדלת האחורית שונתה בהתאם. בפנים, סביבת הנהג ותא הנוסעים קרובים, אבל המושבים שונים. בנוסף, בעתיד נציע באירופה סוללה קטנה יותר וכמו זו שיש בסין (44 קוט"ש לעומת 60.4 קוט"ש; א.ש)". 
 

האם כיול המתלים שונה?

"אנחנו מבצעים שינוי מסוים בכיול המתלים אבל הוא מינורי. האירופאים אוהבים כיול קשיח יותר והסינים מעדיפים כיול רך. אנחנו עדין נמצאים בתהליכי פיתוח ומה שאתם פוגשים כאן הן מכוניות קדם ייצור".

BYD דולפין
צילום: BYD
 

האם אתם בוחנים את המכוניות שלכם מול המתחרים?

"לא באמת. אנחנו בוחנים מכוניות אחרות כדי לבדוק ביצועים, אבל אנחנו לא בודקים מה הם עושים כדי ללמוד מהם. אנחנו עצמאיים ורוצים לעבוד בדרך שלנו ולהביא את הדברים מתוך עצמנו". 
 

עד כמה תהיה סיל שונה ביחס למקור הסיני?

"בסיל לא שינינו הרבה, והדגם הסיני די דומה למה שיוצע באירופה. השינויים יהיו בכיול המתלים ואולי כינוי הגרסאות ישתנה. אנחנו עדין לומדים אם להציע באירופה יותר מצבי ניהוג ממה שיש כאן".  

BYD דולפין
צילום: BYD
 

האם גם סיגל (שחף) תגיע לאירופה?

"סיגל מבוססת על אותה פלטפורמה, אבל עדיין לא קבענו תאריך הגעה לאירופה. צריך ללמוד מהן דרישות השוק, ואנחנו כעת דנים בנושא". 
 

ובכלל, לכמה דגמים אתם שואפים להגיע באירופה?

"זה תלוי בתגובות הקהל. אנחנו שואפים לפתח את המוביליות החשמלית, והשאלה היא לאיזה קטגוריות אנחנו רוצים להיכנס. אנחנו פחות משנה באירופה – וכבר מדברים על חמישה דגמים; נציג עוד – אבל אנחנו לא מדברים על כך כרגע. בנוסף יהיה לנו גם רכב מסחרי בשווקים אירופאים רבים (ETP3, גם בארץ; א.ש)". 

אנשי השיווק האירופאים של BYD – רלף ואן מר, מנהל השיווק באירופה; פר בלוגל, מנהל המכירות – מרחיבים את אופק הפעילות האפשרית של היצרן הסיני באירופה; "אנחנו רק מתחילים להיכנס לאירופה וללמוד אותה, ובין השאר בוחנים את האפשרות לייצר את המכוניות שלנו ביבשת".

BYD סיל
צילום: BYD