נראה שלא עובר שבוע שבו טסלה לא נמצאת במרכזה של איזו שערורייה, והפעם מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה בקליפורניה בעקבות עדכוני התוכנה הכפויים שהחברה מבצעת בדגמיה "מהאוויר".

התביעה הייצוגית הוגשה בטענה שהעדכונים שבוצעו מרחוק הפחיתו את טווח הנסיעה של טסלה מודל S ומודל X בשיעור של עד 20%. בחלק מהמקרים, התובעים אף טוענים שהעדכונים גרמו נזק בלתי הפיך לסוללות וחייבו החלפה בעלות של עד 15 אלף דולר.

כרגע מעורבים בתביעה ארבעה בעלי מודל S (ביניהם אחד משנת 2013 ואחר משנת 2021, כך שלא מדובר רק בגרסאות הישנות), ואין אף בעלים של מודל X בתביעה, אך מכיוון ששני הדגמים עושים שימוש במכלולים זהים רבים, עורכי הדין מקווים שתובעים נוספים בעלי מודל X יצטרפו לתביעה הייצוגית.

טסלה מודל S תביעה
צילום: עזרא רפאל

התביעה מחולקת לחמישה סעיפי אישום נגד טסלה. הסעיף הראשון נוגע לעדכונים "מהאוויר" שמתבצעים ללא בקשת רשות מהבעלים; לטענת התובעים, בעלי טסלה נוטים לקום בבוקר ולגלות שכלי הרכב שלהם שודרגו דרך חיבור ה-Wi-Fi הביתי בין לילה ללא הסכמתם. במקרים שבהם טסלה כן מבקשת רשות, היא לרוב אינה מספקת מידע מעמיק שיאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת. ברגע שהמכונית מתעדכנת, היא לא יכולה לחזור לגרסת התוכנה הקודמת - שבה, לפי הטענות, טווח הנסיעה בין טעינות היה ארוך יותר. 

סעיף האישום השני של התובעים נוגע לראשון; לדבריהם, תוכנות אפטרמרקט הנמכרות על ידי חברות חיצוניות מאפשרות להחזיר את מכונית לגרסת התוכנה הישנה - ומאשרות שהטווח אכן אבד בעדכון הכפוי. בנוסף, הם מוכיחים כי ניתן לחזור לגרסה קודמת של התוכנה, ושטסלה משקרת ללקוחותיה כשהיא אומרת שהדבר אינו אפשרי.

טסלה מודל S טווח ירד
צילום: עזרא רפאל

הטענה השלישית של התובעים נוגעת לאמת בפרסום; טסלה הצהירה שהסוללות שלה מחזיקות מעמד לכל החיים, ומתכלות רק ב-12% בתקופה זו. ברור שזה לא נכון, ומסתבר שהבעיה היא בהגדרת המושג "כל החיים"; לטענת טסלה, מחזור חייו של הרכב הוא כ-320 אלף ק"מ בצפון אמריקה, וכ-240 אלף ק"מ בבריטניה - וזו ההגדרה שלה ל"כל החיים". אפשר להגיד שזה מבלבל, אפשר לטעון שזה שקרי. אבל מה ציפיתם מחברה שקוראת לבקרת שיוט אדפטיבית "טייס אוטומטי"...

סעיף האישום הרביעי הוא על הידיעה לכאורה של טסלה כי שדרוגי תוכנה אכן מובילים לירידה בטווח. לדברי התובעים, ישנן תלונות רבות בפורומים ובבלוגים על הנושא הזה, כך שלטענתם, טסלה חייבת לדעת על כך.

טסלה טעינה וסוללה
צילום: Stephen Mease

הטענה החמישית והאחרונה היא שטסלה נגררה לבית המשפט בעניין זהה כבר ב-2019. בסופו של דבר התביעה ההיא בוטלה, אך עורכי הדין מטעם התביעה הנוכחית טוענים שזו הוכחה חותכת שטסלה ידעה על הנושא הזה כבר כמה שנים ולא טיפלה בו.

יש לציין שבעקבות התביעה ההיא טסלה יצאה בהודעה רשמית ב-2019 וטענה כי "ייתכן שאחוז קטן מאוד מבעלי רכבי מודל S ודגם X ישנים יותר הבחינו בירידה קטנה בטווח בעת הטעינה, בעקבות עדכון תוכנה שנועד לשפר את אורך חיי הסוללה" - כך שיהיה קשה לחברה לטעון בתביעה הנוכחית כי היא לא ידעה שהבעיה קיימת.

כך או כך, יהיה מעניין לראות כיצד הנושא יתפתח, במיוחד מנקודת מבט של פיצויים. אם חבר מושבעים בקליפורניה יפסוק לטובת התובעים, הפיצויים עשויים לנוע בין $500 ל-$15,000 עבור סוללה חדשה. אבל מאחר ומדובר בתביעה ייצוגית, עשויים להצטרף תובעים רבים נוספים, ואם יוכח כי מדובר בתקלה סדרתית, הפיצויים עשויים להגיע לעשרות ואף למאות מיליוני דולרים.

טסלה מודל S
צילום: עזרא רפאל