טויוטה היא חלוצת הז'אנר ההיברידי, אבל על עגלת החשמל היא קפצה באיחור; היא אומנם הרחיבה את מספר הגרסאות ההיברידיות בדגמים שלה, ממשיכה מהלך בן כמעט 20 שנים, אבל היברידיות-נטענות וחשמליות מלאות לא קיבלו את מרכז הבמה כמו שקרה אצל יצרנים אחרים.

טויוטה, כך נראה לפי התנהלותה, כך נשמע לפי דובריה בשנים האחרונות, לא האמינה במעבר כולל להנעה חשמלית - ויש צדק בדרכה; הטכנולוגיה עדיין לא שם, העלויות גבוהות, הזיהום הכולל לא נמוך כמצופה. אבל למרות מחאותיה והצהרותיה, הפוליטיקאים החליטו שכיוון התעשייה הוא חשמל - וטויוטה פשוט נתקעה; אתם יודעים: חלוציות, תהילת עבר, עיוורון לשינויים.

הדגם החשמלי הראשון של המותג, bZ4X, הוצג רק ב-2021, עם מפרט ממוצע והרבה חבלי לידה. 

אולם כעת נראה שטויוטה עומדת בפני פריצת הדרך שעשויה להחזיר אותה לפסגה, עם תוכניות לייצר בעתיד הלא-רחוק רכב חשמלי עם טווח של יותר מ-1500 ק"מ.

טויוטה:
צילום: טויוטה

פריצת הדרך הטכנולוגית המדוברת היא בפיתוח "סוללות מצב מוצק" – מילות קסם בתעשייה ויעד פיתוח מרכזי עבור יצרניות רבות. הסוללות מכונות כך מכיוון שהן משתמשות באלקטרוליט מוצק ולא נוזלי, בניגוד לסוללות ליתיום-יון המוכרות – ומציעות צפיפות אנרגיה גדולה בהרבה מזו של סוללות מהדור הנוכחי.

הצגת סוללות מצב מוצק תאפשר ליצרנים להגדיל באופן דרסטי את טווח כלי הרכב החשמליים מבלי לספוג קנס בגודל או במשקל הסוללות. באותה מידה, הם יכולים לספק טווח השווה לרכבי החשמל של ימינו תוך הפחתת משקל משמעותית, מה שעשוי להפוך לזרז בפיתוח מכוניות ספורט חשמליות קלות משקל.

טויוטה רמזה בעבר על פיתוח הטכנולוגיה הזו כבר ב-2021, כאשר הנשיא דאז, אקיו טויודה, חשף 15 מכוניות קונספט חשמליות, כולל רכב דו-מושבי ממותג GR במתכון של טויוטה MR2 האגדית.

טויוטה:
צילום: טויוטה

בהמשך טויוטה גם טענה כי היורשת החשמלית של לקסוס LFA עשויה להשתמש בסוללת מצב מוצק.

בעדכון האסטרטגי האחרון של היצרנית מחודש אפריל, שפרטיו נחשפו לעיתונות זה עתה, היא הודיעה כי היא מפתחת שיטת ייצור המוני עבור תאי סוללת מצב מוצק, ובוחנת השקה בין 2027 ל-2028.

הצגת התאים הללו תעניק שיפור של 20% בטווח הנסיעה בהשוואה לסוללות הליתיום-יון מהדור הבא, וטווח של עד 1200 ק"מ.

טויוטה:
צילום: טויוטה

סוללת מצב מוצק זו תוכל גם להיטען בין 10-80% תוך פחות מ-10 דקות, אם כי לא ברור בשלב זה מהו הספק המטען המהיר הנדרש כדי לספק ביצועי טעינה כאלו.

בעקבות הצגת התאים הללו ו"עם עין לעתיד", טויוטה מבטיחה לשפר את הטווח ב-50% בהשוואה לתאי ליתיום-יון חדשים, ולאפשר בעתיד הלא-רחוק טווח של עד 1500 ק"מ בין טעינות.

טויוטה:
צילום: טויוטה
 

לא לבד

כמובן שטויטה אינה לבד במירוץ לפיתוח מסחרי של סוללות מצב מוצק, לאחר שנים של עיכובים ברחבי התעשייה.

סמנכ"ל ניסאן למחקר ופיתוח באירופה, דיוויד מוס, אמר בראיון לשבועון הבריטי 'אוטוקאר' כי ניסאן שואפת להביא את הטכנולוגיה לשוק ב-2028.

"אנחנו חושבים שיש לנו משהו די מיוחד ונמצאים בקבוצה שמובילה את הטכנולוגיה", אמר מוס. "אנחנו רוצים להוריד את העלות בהשוואה לסוללות ליתיום יון ב-50%, להכפיל את צפיפות האנרגיה ולהציע מהירות טעינה גבוהה פי שלושה מהמקובל היום".

ניסאן ארייה
צילום: ניסאן

בינואר האחרון ב.מ.וו הודיעה על עסקה המאפשרת לה לבנות תאי מצב מוצק של חברת Solid Power, והיא שואפת להדגים אותם במכונית במהלך השנה וחצי הקרובות.

אולם יש בתעשייה בכירים שמצננים קצת את ההתלהבות. ראש האסטרטגיה של 'ווסט מידלנדס גיגהפאקטורי' הבריטי, ריצ'ארד מור, טען לאחרונה בראיון כי "התשובה שאני תמיד נותן לגבי סוללות מצב מוצק היא שבכל פעם שאני מסתכל על זה, זה ייקח עוד 10 שנים...".

האם נראה בשנים הקרובות מכוניות סדרתיות עם סוללות מצב מוצק וטווחי נסיעה דימיוניים, או שזה יהפוך למאמץ כושל נוסף כמו זה שחווינו במירוץ ההולך ומתארך אחר נהיגה אוטונומית?
רק הזמן יגיד.

ב.מ.וו i7
צילום: תומר פדר