פסטיבל המהירות של גודווד הפך בשנים האחרונות לבמה להצגת דגמים ספורטיביים חדשים, כאשר אחד מיתרונותיו הוא שניתן להציג את הדגם לראווה בנסיעה בגבעה המפורסמת, ולא רק בתצוגה סטטית בדוכן.

בפסטיבל של 2023 מזראטי נפרדה ממנוע ה-V8 שאפיין אותה במשך עשורים בשתי מהדורות מיוחדות; הראשונה היא הגיבלי 334 אולטימה, שזכתה לשמה על שום מהירותה המרבית - 334 קמ"ש, מה שמעניק לה את תואר "הסדאן מונעת הבנזין המהירה בעולם". את בעלת השיא הקודמת, בנטלי פליינג ספייר ספיד (333 קמ"ש), ניצחה הגיבלי בקמ"ש בודד אחד - אבל היי, ניצחון זה ניצחון.
לצידה של הגיבלי תוצג גם מהדורה מקבילה של הלבנטה, עם יחידת כוח זהה וצביעה דומה.

מזראטי 334
צילום: מזראטי

מהדורות האולטימה מהוות את שירת הברבור למנועי ה-V8 האייקוניים של המותג; יותר ממאה אלף מנועי V8 יוצרו על ידי מזראטי מאז ה-5000GT שהושקה ב-1959 - ובמשך השנים הם הפכו שם נרדף לסימפוניה מוטורית.

וזהו - ב-2023 הסיפור הזה מסתיים, כאשר ה-V8 כפול המגדשים בנפח 3.8 ליטר שמקורו בפרארי (והופיע לראשונה בגרסאות טרופיאו ב-2021), יזכה למהדורה אחרונה לפני שהחברה תעבור להתמקד במנועים חשמליים.

סמל 334
צילום: מזראטי

באופן מפתיע, האולטימה 334 לא זוכה לתוספת כוח ביחס לטרופיאו הרגילה (580 כ"ס) אך היא עדיין משפרת את המהירות המרבית שלה בכ-8 קמ"ש. כדי לעשות זאת, המהנדסים ציידו את הגיבלי בצמיגים בעלי תרכובת מיוחדת ושיפרו את האווירודינמיקה - בין היתר הודות לחישוקי 21 אינץ' ייעודיים וספוילר אחורי מסיבי פחמן. החיסכון במשקל והצמיגים הדביקים מסייעים לרכב להאיץ מ-0-100 קמ"ש תוך 3.9 שניות בלבד, שיפור משמעותי ביחס ל-4.9 השניות של הטרופאו - עניין שגורם לנו לתהות על אמיתות הנתונים; להשיג שיפור כה משמעותי בתאוצה בלי לשנות מרכיבים במנוע או בתיבה נשמע מופרך למדי, וגם שיפור המהירות המרבית (בלי שדרוגים ביחידת הכוח) יצריך מערך אווירודינמי מורכב ומתוחכם יותר מזה שמזראטי הצהירה עליו.

אבל בינינו, למי אכפת, אנחנו רק רוצים ליהנות מה-V8 הקולני הזה לפני שהחגיגה נגמרת....

מזראטי V8
צילום: מזראטי

הגיבלי אולטימה 334 תגיע בצביעה אקסקלוסיבית שנקראת "Scia di Persia". לרוב, אני לא מתייחס לשמות הדבילים והיצירתיים שהיצרנים מעניקים לצבעי המרכב (אתם יודעים, משהו בסגנון "צהוב זריחת החרצית" או "סגול חלום סתווי"), אבל במקרה דנן מדובר בהומאז' ליחידה הראשונה של אותה 5000GT מונעת V8 מ-1959, אשר הוזמנה בצבע הספיציפי על ידי השאה הפרסי - ולכן הצבע הכחול הזה נקרא על שמו (וכן, אם תהיתם, אין צבע שנקרא "חום חומייני"). כחלק מהמחווה, מהדורות האולטימה של הגיבלי והלבנטה ייוצרו ב-103 יחידות כל אחת, כמספר היחידות שיוצרו מה-5000GT. ועם כל הציניות, אנחנו אוהבים סימבוליות כזו.

האולטימה 334 מקבלת גם ערכת מרכב חיצונית מסיבי פחמן, כאשר מבפנים עור בצבע קרם המזכיר את זה של ה-5000GT מעטר את המושבים, יחד עם אלקנטרה כחולה במרכז.

מזראטי 334 סביבת נהג
צילום: מזראטי

הלבנטה אולטימה זוכה לרבות מאותן תוספות, כולל חבילת סיבי הפחמן, אך מציעה שתי אופציות צבעים נוספות וחישוקים בגודל 22 אינץ'.

לטענת מזראטי, עד 2025, לכל דגמי החברה תהיה גרסת פולגורה חשמלית, והיצרנית מתעתדת לעבור להנעה חשמלית בלבד עד 2030. סיבה מצוינת ליהנות מה-V8 המוסיקלי הזה כל עוד אנחנו יכולים.

מזראטי 334 בנסיעה
צילום: מזראטי