לפני עשרים שנים קונצרן יונדאי כיוון להיות מספר חמש בעולם הרכב. בינינו? זה נראה מופרך אז, פעמיים. גם בגלל היריבים אותם צריך לעקוף, גם בגלל שרק זמן קצר לפני כן תעשיית הרכב הקוריאנית נחלצה בעור שיניה מפשיטת רגל. 

עשרים שנים עברו, וקונצרן יונדאי נמצא במקום השלישי, ואת 2022 סיים עם 6.85 מיליון מכוניות.  

יונדאי בקוריאה היא הרבה יותר מאשר יצרן רכב. זהו תאגיד ענק שנוסד ב־1947, ויש לו מספנות, צי אוניות סוחר, מפעלי מתכת, מערך הבנייה הגדול בקוריאה, רשת מלונות, מכון מחקר, חברת ביטוח לסך כולל של 59 חברות. 

בתחום הרכב יש ליונדאי מפעלים בשבע מדינות, 13,000 מהנדסים ומעצבים ב־10 מוקדים בעולם.

מפעלים של יונדאי
צילום: יונדאי
 

העתיד על פי יונדאי

באולם ישיבות ענק, המעוצב באופן מסורתי, מציגים לנו נתונים שחלקם אינם מסורתיים. עד 2030 יהיו ליונדאי 17 דגמים חשמליים, כבר כעת משוטטת בלאס וגאס איוניק 5 עם מערכת נהיגה אוטונומית. 

לפי יונדאי תאי-דלק מימניים הם העתיד האמתי בתחום האנרגיה, ולכן משקיעים בכך לא מעט ובראייה רחבה מאשר "רק" כלי רכב; ליונדאי כבר היום מכונית נוסעים ומשאית (נקסו ואקסטיינט) עם מקור אנרגיה זה. לפי יונדאי עיר חכמה, בעתיד, צריכה להיות כזאת שתאשר תעבורה ומשלוחים מתחת לאדמה, כך שבחוץ יהיה נקי הן ממכוניות וסכנות והן מזיהום.

מפעל יונדאי
צילום: יונדאי

באותה עיר נגררים מונחי לוויין וגם רובוטים המוסרים חבילות, רחפני ענק חשמליים מובילים נוסעים וציוד וגם מחליפים אמבולנסים, וגם הלוגיסטיקה שלה תנוהל על ידי רובוטים. להמחשה, אנחנו מקבלים הדמיות על סאן פרנסיסקו כזאת בעוד שבע שנים, והפעילות כוללת שיתוף פעולה עם נאס"א. כל זה מכונה Aam, ראשי תיבות של Advanced air mobility.

אנשי יונדאי מציינים כי כיום נהרגים בעולם בתאונות דרכים 1.3 מיליון אנשים, והנזק הכלכלי מכך הוא 518 מיליארד בשנה. באוויר, הם מוסיפים, הרבה יותר בטוח. זה כמובן נכון להיום, ולא מתייחס למצב בו יש תעבורה אווירית בקנה מידה כבד.  

הפינאלה של הצגת העתיד מוקדשת לרובוטיקה אישית, כמו למשל תחליפים לגוף שיעזרו לנכים ללכת, ללא צורך בכיסא גלגלים. רק על כך מגיע להם מקום בגן עדן.

N Vision 74
צילום: יונדאי
 

אין עתיד בלי עבר

פוני קופה. מציגים לנו סרטון המשלב תמונות מהמפעל ב־1974, שליווה אותו פס הקול של המעצב האיטלקי – אחד קוראים אותו ג'וג'ארו. כל המטרה היתה להראות לנו שיש קשר בין העבר להיום, כשמראים לנו איך הקונספט של הפוני היום ־ N Vision 74 ־ מעניק הערכה לעבר של המותג. 

בכלל במהלך הביקור אנחנו נחשפים בכל מקום לפוני הזה, פעם בתצורות קופה, פעם בסדאן, יש גם סטיישן והנה, יש גם דור שני לפוני הזה, שנראה יותר כמו מתיחת פנים משאר דגם חדש.



ואז מגיעים לבית עיצוב שכל כולו מוקדש לפוני. הימים הינם ימי 1975 והפוני יוצא בקול תרועה חזק בקוריאה, אך חלש למדי בעולם. כי, בכל זאת. באותם השנים יונדאי בונה ברישיון דגמי פורד ולכן אם לוח המחוונים של הפוני מזכיר כזה של דגמי פורד, אין לכם מה להיראות מופתעים. 

גם השם והסמל של הפוני. כאילו... קוראים לרכב פוני?? וסמל של סוס? מאיפה זה מוכר לי. ועוד סוס שרץ לכיוון הלא נכון? מוזר מאוד. אין בכלל קשר לפורד מוסטנג, שום השראה.

פוני 2
צילום: יונדאי
 

הכל נשאר במשפחה

ביוני 1953 הוקם מפעל הברזל הראשון בקוריאה. היסטוריה. היום יש ליונדאי לא פחות מ־6 מפעלי מתכת בקוריאה, כשבמפעל דנג'ין בו אני מבקר יש כמעט 19,000 עובדים. המפעל עצום בשטחו ויש לו אפילו רכבת פנימית משלו. ייצור הברזל והפלדה נעשה במפעל סגור, מה שמאפשר שליטה במשתנים ומכאן איכות גבוהה של החומר.

חלק המפעל בו ביקרתי הוא כזה בו  מערגלים את לוחות המתכת בחום גבוה. על פס הייצור רצים לוחות פלדה על גלגלות כשהם בצבע לבה (Lava, כמו בהר געש) בחום של 2000 מעלות. בשלב מסוים הלוחות עושים 'אחורה פנה' לכיוון ההפוך, ואלה מקוררים בבת אחת על-ידי סילוני מים המנקים אותם. מטורף. כאשר הלוחות עוברים ליד, החום כאילו פושט את העור.

לבה מפעל יונדאי
צילום: יונדאי

לאחר מאות מטרים, הברזל נעשה דק יותר, ארוך יותר, לוהט לא פחות. בכל הזמן הזה עובי הברזל נמדד על-ידי מכשירי לייזר. בשלב מסוים, פס הפלדה נעשה ארוך מאוד ורץ על הגלגלות כמו רכבת ארוכה ומהירה, פשוט טס קדימה.

משטחי הברזל האלה, על שלל סוגיהם וחוזקם, מגיעים לכל דגמי יונדאי ולכל מכלולים שלה, כמו הבולמים והבלמים. אגב, המגדל הגבוה בקוריאה, והחמישי בגובהו בעולם, בנוי בחלקו מהפלדה שמיוצרת במפעל הזה.

מפעלי יונדאי
צילום: יונדאי
 

שלוש המשפחתיות הגדולות, פס ייצור אחד

למותג יונדאי לבדו 16 מפעלים ב־9 מדינות; 1.7 מיליון מכוניות מיוצרות בקוריאה, כמעט 2.3 מיליון מכוניות ברחבי העולם. 

יונדאי אסאן הוא המקום בו מייצרים את איוניק 6 וגרנדייר וסונטה, המשפחתיות הגדולות, וזה המקום בו יוצרה פוני, המכונית הראשונה של יונדאי. המפעל הזה מייצר 300,000 מכוניות בשנה, ואלה מיוצרות על־ידי 4000 עובדים. עוד מספרים? 105 רובוטים צובעים את המכוניות, כל 54 שניות יוצאת מכונית חדשה.

מפעל יונדאי אסאן
צילום: יונדאי

בכל מקרה, על אותו פס ייצור, מתגלגלות המשפחתיות הגדולות ללא הפרדת מין, גזע או יחידת כוח, חלקן עם גג שמש, אחרות בלי. 

פס ייצור זה מעניין ובעיקר מרשים. תמיד. לא משנה כמה פעמים תבקר באחד. יש מכונות ריקוע שלוקחות את גלילי הפלדה (14 טון) מאותו מפעל בו ביקרנו בו ומרקעות אותו לפי המרכב או המכלולים, כמו דלתות למשל. המון זרועות רובוטיות מרימות חלקים, זרועות אחרות אוספות אותם,  בצד אחד איוניק 6, בצד אחר סונטה וכך אלה ממשיכים. מעליות אוטונומיות שמורידות חלקים, מסועים על גלגלים שלוקחים את החלקים להמשך הייצור. וכל מאות הפעולות האלה נעשות בדיוק מופתי ובתיאום מושלם.

יונדאי N 74
צילום: יונדאי