כשעה אחרי שגלגלי המטוס נשקו למסלול הרטוב בשדה התעופה של הונג קונג אנחנו מגיעים למעבר הגבול של שנזן. מפתיע כמה סבוך, מורכב וארוך המעבר בין הונג קונג – לשעבר מושבה בריטית (1841-1997) – לסין היבשתית, למרות שמדובר באותה מדינה. מפתיע לא פחות הוא השינוי בהתנהגות האנשים, במבט וכמובן ביכולת לתקשר. 

שנזן אינה המפורסמת בין ערי סין, אבל קטנה היא לא; בשנזן רבתי חיים 17.5 מיליון בני אדם והיא גדלה בקצב מסחרר. זה אומר שכמעט כל יציאה מהמלון, אם לארוחת הערב החגיגית ואם למרכז לבניית סוללות – אחד משלושה שיש להם רק בשנזן; האחרים דורשים טיסה – נמשכת שעה. זו פשוט עיר גדולה ששטחה הוא 2000 קמ"ר. 
 

גדלים בקצב

גם BYD מתפתחת במהירות, ובמחצית 2023 מכרה 1.25 מיליון מכוניות. ביקורינו הוא יותר מכל הזדמנות להכיר אותה מקרוב ולעומק. מיצג הראווה בכניסה למטה החברה בשנזן הוא הזדמנות טובה לציין כי ל-BYD נכון לעכשיו יש חמש סדרות. אחת מהן היא דיינסטי הוותיקה המוצעת בארץ ואושן הצעירה והעממית יותר, ממנה פגשנו בשני דגמים באירופה (סיל, דולפין).

מסע חשמלי – מבקרים ב-BYD
דולפין | צילום: BYD

מעליהן ניצב דנזה, סדרה משותפת עם דיימלר שיציע דגמים מיוחדים יותר והתאמה אישית. המיניוואן הגדול והמאוד מפואר שלו מצליח לצוד את תשומת ליבנו באולם התצוגה שבכניסה. יוקרתי אף יותר תהיה סדרה פאנג צ'או באו עליה הוכרז לאחרונה, וזו מכונה כאן 'סדרה F'. בקצה הפירמידה יואנגוואנג (Yangwang; 'הבט למעלה' בסינית), סדרת יוקרה שיצאה לדרך בתחילת השנה, ואחת מנושאי הדגל שלה, U8, כבר ניצב כאן אך מוגדר עדיין כמכונית תצוגה.

הדגם U8 הוא רכב שטח ענק שהוצג בתערוכת שנחאי האחרונה, המבנה הבסיסי של המרכב דומה לזה של דיפנדר החדש ויש פריטי עיצוב רבים בהשראת טויוטה ו-DS.

BYD U8
U8 | צילום: BYD

אבל המפרט הטכני שלו מקורי ביחס ומעניין ביותר. הוא מבוסס על הפלטפורמה 4e, המכונה כך מכיוון שבזו יש מנוע חשמלי לכל גלגל, כך שלרכב כפול ההנעה יש ארבעה מנועים להעברת כוח אופטימלית ולשליטה מרבית בו, ונוסף לאלה גם היגוי לארבעה גלגלים. בדגם זה ניתן יהיה להביא את הגלגלים לזווית הפניה עד 90 מעלות, לסיבוב על המקום, וניתן יהיה לשנות את גובה הרכב בכל פינה. זהו דגם כבד, אבל ל-100 קמ"ש יגיע מעמידה ב-3.6 שניות. 

המכונית המכונה 'U9', שנחשפה אף היא בתערוכת שנחאי, חולקת אף היא אותו בסיס, אלא שכאן מדובר במכונית קיצון ספורטיבית עם צללית אקזוטית ושני מושבים שמזכירה בעיצובה את מקלארן וברוחה את אודי; לא פלא בהתחשב בכך שראש מחלקת העיצוב, וולפגנג אדר, היה המעצב הראשי של המותג. 

אותם ארבעה מנועים מייצרים הספק כולל של יותר מ-1100 כ"ס ו-U9 תגיע מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 2 שניות.

BYD U9
U9 | צילום: BYD
 

שאפתנות

בביקור אצל היצרן הסיני בולטים מאוד השאפתנות וההתפתחות המהירה. ביקרנו כבר בלא מעט מטות של מותגים ומפעלים של יצרנים, אבל כמות כזו של אבות טיפוס שונים ומוסווים שנעים בין חלקי המרכז בשנזן אינה שגרתית. במובן מסוים זה אפילו מרשים יותר מהביקור במרכזי הריסוק והאתרים לבדיקות רעש וקרינה שהוקמו בסכומי ענק. לעיתים נראה שהסינים הציגו בכוונה בפנינו את אבות הטיפוס, שחלקם אף נעים ברחובות שנזן, כדי להדגים את התנופה הצפויה. 

אחד מהדגמים המוסווים הוא רכב פנאי-קופה המבוסס על סיל החדשה; זה נחשף בתערוכת שנחאי כמכונית תצוגה בשם 'סון L', אבל תוצמד לו אות אחרת בגרסה הסדרתית והוא ישווק במסגרת סדרה סיל. דגם זה מבוסס אף הוא על הרצפה הייעודית המכונה 'E פלטפורם 3.0' אותה פגשנו באטו 3 המשווק כבר כאן, בסיל ובדולפין שיגיעו בקרוב.

BYD סון L
סון L | צילום: אלי שאולי

עוד כמה אבות טיפוס שמסתובבים שם הם מדגם שזכה לכינוי הלא רשמי 'U7', אלא שאיש ההנהלה אתו אני מדבר טוען שהוא לא מכיר מכונית כזו, וכי מה שראינו הם אבות טיפוס של מכונית תצוגה בשם 'E סיד GT'. מדובר בקופה מרובת דלתות שהוצגה עוד בשנחאי 2019, סמנה את הכיוון העיצובי של היצרן, ונמצאת גם בכניסה למטה החברה. "ממתי בונים כמה אבות טיפוס למכונית תצוגה?" אני שואל והוא מחייך. גם טנדרים ורכבי פנאי נוספים מסתובבים כאן בהסוואה ומעוררים סקרנות.
 

למה כל כך הרבה מותגים?

"בסין זה אחרת", אומר לי בריאן יאנג סמנכ"ל BYD אירופה – בסין מקובל כי לחברי הנהלה יש גם שם מערבי – "תראה כמה מותגים יש לג'ילי. סין היא שוק ענק, ואנחנו צריכים להציע בו הרבה מותגים. באירופה זה לא יקרה ואנחנו לא נבלבל את הקהל". ובכל זאת נראה שאת יונאגוואנג הם בכל זאת ישווקו באירופה כמותג נפרד.

מסע חשמלי – מבקרים ב-BYD
U8 | צילום: BYD

"כרגע אחד מכל שלושה כלים בסין הוא מחושמל (חשמלי או היברידי-נטען) ואחד מכל שלושה כאלה הוא BYD. זה אומר שנתח השוק שלנו קרוב ל-12%, וכעת אנחנו היצרן העצמאי עם היקף הייצור הגדול בסין. לאנשים במערב קצת קשה להבין את המיתוג שלנו – דיינסטי ואושן משלימים אחד את השני, גם אם אני מבין שלכם זה לא הכי ברור; עבורנו יונאגוואנג הוא מותג היוקרה ואילו מותג F הוא פרמיום; בפסגת הפירמידה שלנו נמצאת מכונית הספורט יואנגוואנג U9, וכאשר נתחיל למכור אותה היא תעלה אצלכם יותר מחצי מיליון שקלים לפני מס".

יאנג מדבר על האפשרות לייצור באירופה: "אנחנו בהחלט חושבים על הקמת מפעל באירופה והודעה על כך תצא בקרוב. חשוב שנייצר באזור שוק היעד. אמנם, כוח העבודה שם יותר יקר, אבל ננסה להתגבר על כך באמצעות שימוש נרחב יותר ברובוטים ובאוטומציה. אני מאמין שעם מערך ייצור כזה ועם הוזלת עלויות ההובלה, נחסוך יותר מאשר המס שמוטל עלינו באירופה, העומד על כ-10%".

מסע חשמלי – מבקרים ב-BYD
סיל U | צילום: BYD
 

יצרן בתנופה

הביקור בסין היה מעניין מכיוון שאפשר לנו לחוש בשאפתנות להגיע גבוה ורחוק יותר ובביצוע שלה בפועל, המוצא ביטוי בהתקדמות המהירה של היצרן הסיני הזה. בנוסף, וגם כחלק מכך, נחשפנו למוצרים העתידיים של BYD – אחדים פונים לעיקר השוק באמצעות דגמים עממיים, אחרים מכוונים לקצה העליון בעולם הרכב עם טכנולוגיה, מפרט וביצועים מרשימים ביותר. 

המשמעות היא שלא כל מוצר של BYD יהיה פאר היצירה, אבל היצרן מפגין באמצעות הצגת התוכניות שלו ומשרעת הדגמים כי הוא מכוון הרחק קדימה ושועט לשם במהירות. ובניגוד ליצרנים סיניים אחדים הממוקדים בדגם אחד או שניים "ונראה איך יהיה בהמשך", BYD מכוונת לשנים רבות מאוד ובשווקים המאתגרים ביותר.

BYD סיל
סיל | צילום: BYD