לאחר שנים של הבטחות, שמועות וספקולציות, אלפא סוף סוף חושפת את מכונית העל החדשה שלה - 33 סטראדלה.

השם והעיצוב של הסופרקאר העדכנית שואבים השראה ממכונית מ-1967 בעלת אותו שם, שהייתה אבולוציה לכביש של מכונית המירוץ 'טיפו 33'. מהסטראדלה המקורית נבנו 18 יחידות בלבד, אבל השפעתה העיצובית הייתה אדירה והיא נחשבת מאז ועד היום לאחת המכוניות היפות ביותר שיוצרו אי פעם.

אלפא רומיאו 33 סטרדלה 1967
אלפא רומיאו 33 סטרדלה 1967 | צילום: אלפא רומיאו
 

אז והיום

למרות צדודית הדומה למקור, קשה להשתחרר מהעובדה שהעיצוב של הדגם החדש קצת מפוספס - ולפחות לדעת כותב שורות אלו סובל מניסיון לא מוצלח לשוות מראה עתידני לקווים הקלאסיים. בחודשים האחרונים הסתובבו ברשת לא מעט עיצובים פיראטיים שניסו לשער כיצד תיראה ה-33 סטראדלה - ולטעמי רובם היו מוצלחים יותר מהמכונית האמיתית.

חלק מהסיבה לכך היא שהלקוחות היו מעורבים בעיצוב (ועל כך בהמשך) וביקשו מאלפא לא להתקין כנפיים או עזרי אווירודינמיקה אקטיבית, כך שהמרכב עצמו נאלץ לאכלס פתרונות אווירודינמיים שהשפיעו על העיצוב - כמו למשל פנסים קדמיים הכוללים כונסי אוויר וכנפיים קטנות בבסיסי מראות הצד. בצד החיובי, אחד האלמנטים שניתנים לקסטומיזציה הוא המגן הקדמי המשולש, שניתן יהיה לקבל בעיצוב אלפיסטי מסורתי במקום היחידה התלת ממדית המוזרה במכונית המצולמת.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 פנסים
צילום: אלפא רומיאו
 

שלנו ושלהם

מבחינה מכאנית, ה-33 סטראדלה מתבססת על ה-MC20 של מזראטי (מכונית שלמרבה האירוניה התחילה את החיים כפרויקט של אלפא רומיאו שנגנז...), ונבנית סביב שלדת מונוקוק מסיבי פחמן עם תת שלדות מאלומיניום. לתקרה מבנה ייחודי, בהשראת ה-33 המיתולוגית, עם זוג דלתות פרפר מקרבון הנחתכות לתוך הגג. החלון האחורי עשוי מפוליקרבונט לצורך חסכון במשקל, עניין שקיבל דגש מרכזי בתכנון; לטענת מהנדסי אלפא,  גרסת הבנזין תשקול באיזור 1500 ק"ג, שזה כ-200 ק"ג פחות ממזראטי MC20. הגרסה החשמלית צפויה לשקול מעל 2000 ק"ג, בשל מסת הסוללות.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 דלתות כנף
צילום: אלפא רומיאו

אלפא טוענת כי מנוע הבנזין המרכזי הוא פיתוח של ה-V6 כפול המגדשים בנפח 2.9 ליטר מהג'וליה תלתן-ירוק - וזה נכון, אבל זה לא משנה את העובדה שזה אותו מנוע 3.0 ליטר שמוצע ב-MC20, ויפיק ככל הנראה 615-630 כ"ס. גרסת הבנזין תוצע בהנעה אחורית בלבד, עם אותה תיבה שמונה הילוכים כפולת-מצמד המותקנת במזראטי (בניגוד לתיבה הפלנטרית של הג'וליה), ודיפרנציאל מוגבל-החלקה אלקטרוני.

הגרסה חשמלית תעשה שימוש בארכיטקטורה של 800 וולט, עם סוללת 102 קוט"ש (90 קוט"ש נטו)  וטווח משוער של 450 ק"מ. לטענת אלפא, עדיין לא הוחלט אם יעשה שימוש במנוע אחד לכל ציר, אך קרוב לוודאי שהפתרון ההגיוני והפשוט יותר יהיה המערך משולש המנועים של מזראטי פולגורה, עם הנעה כפולה ו-760 כ"ס.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 חלק אחורי
צילום: אלפא רומיאו

שתי הגרסאות צפויות להאיץ למאה קמ"ש בפחות משלוש שניות, עם מהירות מרבית של 330 קמ"ש בגרסת הבנזין ו-310 קמ"ש בחשמלית.

הפיתוח הדינאמי של הסטראדלה עדיין לא הסתיים, ולפי השמועות, נהג ה-F1 ואלטרי בוטאס היה מעורב בכיול המכונית.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 חישוקים
צילום: אלפא רומיאו
 

מורמים מעם אמרו את דברם

בתא הנוסעים תהיה בחירה בין שתי חבילות עיצוב: 'טריבוטו' (המהווה מחווה למכונית המקורית, ומופיעה בתמונות) ואלפא קורסה (מראה מודרני יותר בהשראת מכוניות מירוץ, עם שימוש רב יותר בסיבי פחמן).

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 סביבת נהג
צילום: אלפא רומיאו

באופן מרענן, אין כפתורים על גלגל ההגה; במקום זאת הפקדים מחולקים בין הקונסולה המרכזית לבין התקרה, עם שילוב של מתגים מכאניים ומסך מגע נשלף. המחוונים זוכים לצמד מנהרות אלפיסטיות קלאסיות, ואחת הבקשות מהלקוחות הייתה שלא יהיו מסכים נראים לעין או טכנולוגיה מיותרת. נפלא.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 הגה
צילום: אלפא רומיאו
 

החדשות הרעות

כפי ששמתם לב, ללקוחות הייתה השפעה רבה על המוצר הסופי (יש אפילו ועדה מיוחדת שמחליטה אילו צבעים חיצוניים מותרים ואילו לא...) - והסיבה לכך היא שרק 33 יחידות יבנו, וכולן נמכרו מראש כבר ב-2022.

למרות שהמחיר לא נחשף רשמית, מקורות לא רשמיים טוענים שמדובר בכ-1.7 מיליון יורו - יותר מפי 8 מהמזראטי עליה היא מבוססת.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023
צילום: אלפא רומיאו

בין 70 ל-80 אחוזים מהלקוחות בחרו בגרסת הבנזין, אך אלפא טוענת שחלק מהלקוחות הללו שוקלים לשנות את ההזמנה לגרסה החשמלית כדי "לעשות הצהרה".

כל יחידה תיבנה לפי מפרט מותאם אישית על ידי סדנת בניית המרכבים המפורסמת 'טורינג סופרלג'רה', יצרנית בעלת היסטוריה ארוכה ומפוארת בבניית דגמים ייחודיים המבוססים על מכוניות קיימות.

אלפא רומיאו 33 סטראדלה 2023 דלתות
צילום: אלפא רומיאו