המכונית המשפחתית (קטגוריה C) הייתה עד לפני מספר שנים סוג הרכב המבוקש בישראל בזכות שילוב נאות בין אבזור מספק, ממדים קומפקטיים, מרחב ותא מטען יעילים, ביצועים נאותים ומחיר שהתקבע כאן כסביר יחסית.

אפילו סוג הרכב שהחליף אותה בצמרת הביקוש, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV), הוא ככל שמדובר בבסיס (רצפה, מכלולים, סביבת נהג) אותה משפחתית רק עם מרווח גחון וגובה כולל מוגדלים; אותה משפחתית באמצעים אחרים. 

טויוטה קורולה
צילום: יצרן

מכונית משפחתית מוצעת במספר רב של דגמים וגרסאות, ונמכרת בהיקף גדול מאוד לציי רכב כמו-גם ללקוחות פרטיים, כך שההיצע באיכות ובכמויות גדול מאוד. 

הסקירה כאן כוללת שלושה דגמים של משפחתיות כאלה, במחיר המתקרב לשש-ספרתי. הדגמים שבסקירה מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב. עוד נציין כי לרוב ההיצע של דגמים אלה בא מציי רכב, ויש לכך השפעה לא רק על המחיר עצמו, אלא גם בהכרח לא רק לקחת את הרכב לבדיקה במכון המתמחה בכך אלא גם לקבל את היסטוריית הטיפולים המלאה שלו. נציין כי הנסועה (קילומטראז') הממוצעת בישראל היא כ-15,000 ק"מ בשנה לרכב בבעלות פרטית, כ-30,000 ק"מ למכונית ששירתה בצי רכב. 

מחירון הייחוס הוא זה של לוי יצחק. הדגמים המוצגים כאן הם בשילת קאר.

סקודה אוקטביה
צילום: סקודה
 

סקודה אוקטביה

שנה: 2019
יד: ראשונה
גרסה; רמת גימור: טורבו-בנזין 1.0 ל', 115 כ"ס; 'סטייל'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 12.9 ק"מ/ל' (בשיוט: 16 ק"מ/ל')
מחירון: 90,600 שקלים (מחיר במגרש: 90,000 שקלים)

סקודה אוקטביה 2017
צילום: סקודה

סקודה אוקטביה היא אחת המשפחתיות המבוקשות ביותר בישראל, כחדשה וכמשומשת. לאוקטביה כאן המנוע הקטן בהיצע, טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ וצמודה לו תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים.

הביצועים סבירים בהחלט וצריכת הדלק מכובדת. נוחות הנסיעה טובה למדי, ורעשי רוח נשמעים במהירויות גבוהות.

סקודה אוקטביה 2017 סביבת נהג
צילום: סקודה

אוקטביה מצוידת בשפע פטנטים שימושיים ובעיקר המרחב מאחור טוב ביחס למשפחתית, עם מרווחי רגליים וראש משובחים ומעל לכל תא המטען ענק ממש, 565 ליטרים. פתח ההטענה גדול ביותר בגלל שהדלת מאחור כוללת גם את השמשה (מבנה ליפטבק).

לסקודה אוקטביה בלימת חירום אוטונומית. התרעת סטייה מנתיב ותיקון. התרעה על עייפות נהג. 

יצוין כי בתיבה מצמדים הסובלים מבלאי גבוה יחסית, ומחיר החלפתם כ-4500 שקלים.

סקודה אוקטביה יד שנייה
צילום: סקודה
 

טויוטה קורולה

שנה: 2019
יד: שנייה
גרסה; רמת גימור: בנזין אטמוספרי, 1.6 ל', 132 כ"ס; 'סאן'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 11 ק"מ/ל' (בשיוט: 14 ק"מ/ל')
מחירון: 91,500 שקלים (מחיר במגרש: 92,000 שקלים)

טויוטה קורולה 2019
צילום: יצרן

טויוטה קורולה מוצעת בדור הנוכחי וה-12 מ-2018 בגרסה היברידית וגם בגרסה עם מנוע בנזין בלבד. מנוע 1.6 ליטר זה הוא אטמוספרי, הוא מייצר 132 כ"ס ב-6400 סל"ד ו-16.2 קג"מ ב-4200 סל"ד וצמודה לו תיבת הילוכים רציפה.

תא המטען בקורולה בנפח נכבד של 471 ליטרים, והוא שימושי ומספק כל צורך רגיל. במנוע המשרת את הרכב רצועת כוח צרה המופקת בסל"ד גבוה, ויחד עם פעולת התיבה הרציפה יחידת הכוח מפגינה נוכחות ווקאלית במצבי עומס, עניין הבולט באופן נמשך בנסיעה הררית, אבל גם בעקיפות קצרות-מועד ואפילו בצבירת מהירות. נוחות הנסיעה בטויוטה קורולה טובה למדי, והרכב מטפל באופן נאות גם בשיבושים גדולים.

טויוטה קורולה 2019 סביבת נהג
צילום: יצרן

במפרט הבטיחות בלימת חירות אוטונומית. התרעת סטייה מנתיב ותיקון, זיהוי תמרורים. 

מוניטין האמינות של קורולה טוב מאוד, כך גם ביחס לגרסה זאת, עלויות הטיפולים אינן גבוהות, כך ששמירת הערך והסחירות גבוהות. 

טויוטה קורולה יד שנייה
צילום: יצרן
 

ניסאן סנטרה

שנה: 2021
יד: ראשונה
גרסה; רמת גימור: בנזין אטמוספרי, 2.0 ל', 149 כ"ס; 'SV'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.3 ק"מ/ל' (בשיוט: 13 ק"מ/ל')
מחירון: 104,500 שקלים (מחיר במגרש: 95,000 שקלים)

ניסאן סנטרה 2021
צילום: ניסאן

דגם זה של ניסאן נפוץ הרבה פחות מאשר השניים האחרים בסקירה זאת. לסנטרה מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר שרצועת הכוח שלו בסל"ד גבוה – 149 כ"ס ב-6400 סל"ד, 20 קג"מ ב-4400 סל"ד – ויחד עם תיבה רציפה פעולת יחידת הכוח הזאת נשמעת תחת עומס. עם זאת, הביצועים נאים, גם בגלל נפח המנוע, גם הודות ליעילות התיבה. לסנטרה מתלה רב-חיבורי מאחור (בדור שקדם ושירת עד 2018 הייתה קורת מתח); נוחות הנסיעה ראויה, והיכולת הדינמית טובה. 

ניסאן סנטרה 2021 סביבת נהג
צילום: ניסאן

מרחב הפנים מאחור טוב מאוד, וכך גם מרווחי הרגליים והראש. נפח תא המטען קטן יחסית למקובל במשפחתיות, 405 ליטרים, אך מספק צרכים משפחתיים רגילים.

במערכות הבטיחות לסנטרה בלימה אוטונומית גם מאחור, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון), ניטור היקפי של שטחים מתים בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שכחת ילדים ועוד.

סנטרה היא מכונית אמינה, ובהקשר זה תיבה ההילוכים שלה משופרת משמעותית ביחס לזו שבדור הקודם.

ניסאן סנטרה יד שנייה
צילום: ניסאן

*פורסם לראשונה ב- 19/10/2023 - נוספה סקירת וידאו.