יבוא מכוניות הנוסעים ודגמי הפנאי של היצרן הסיני BYD החל בספטמבר 2022 (יבוא אוטובוסים עוד ב-2013), וכבר בשנת הפעילות המלאה הראשונה נרשמו הישגים מרשימים ביותר מבחינתו בשוק הרכב הישראלי. יצוין כי באותה שנה, 2023, היה BYD ראשון במכירות רכב חשמלי בעולם לאחר שעקף את טסלה.

BYD סיל
BYD סיל | צילום: אלי שאולי
 

המספרים

את שנת פעולתו המלאה הראשונה בישראל סיים מותג BYD במקום הרביעי (אחרי יונדאי, קיה, טויוטה), היה ראשון בין מותגי סין ובמסירות רכב חשמלי (שני תחומים שגדלו מאוד ב-2023) והדגם אטו 3 היה לנמכר בישראל (ובהפרש ענק מהמקום השני). 

עם תחילת השיווק הציע BYD שלושה דגמים (אטו 3, האן, טאנג), ובאוגוסט 2023 הוסיף דגם נוסף (דולפין). ב-15 חודשי פעילותו (9.22-1.24) מסר BYD לא פחות מ-22,200 מכוניות.

BYD דולפין
BYD דולפין | צילום: אלי שאולי
 

דגמים חדשים

בתחילת פברואר השיק BYD בישראל את מכונית הנוסעים סיל, ובאירופה את דגם הפנאי סיל U, זה יגיע לישראל בקיץ וימוקם בין אטו 3 לטאנג. ב-2024 צפויה תחילת השיווק של טאנג, לאחר שהדגם עבר מתיחת פנים. 

בהמשך יגיע לישראל סיגל, הדגם הקטן מדולפין בסדרת אוקיינוס לאחר ש-BYD יציע גרסה אירופאית שלו, וזו תיקרא (אולי) 'דולפין מיני'.

BYD סיגל
BYD סיגל | צילום: BYD
 

בצד הגבוה

היצרן BYD הציג דגם פנאי בגודל בינוני בשם 'סונג L' הנקרא גם 'סי ליון 07'. דגם זה חולק רצפה, מכלולים וממדים עם סיל שהושק כאן כעת (להוציא כמובן את הגובה), וזה עשוי להגיע לישראל עם תחילת 2025. 

אותה רצפה משרתת גם שני דגמי פנאי של מותג דנזה, N7 ו-N8. מותג זה מכוון גבוה יותר, הוא בשותפות עם מרצדס (המחזיקה ב-10% מהמניות), וישווק באירופה לקראת סוף השנה. דנזה ישווק באירופה עם תחילת פעילותו כבר בהמשך שנה זו את המיניוואן החשמלי הגדול והמפואר מאוד D9 (בסין גם היברידי-נטען), שהוצג במינכן 2023, וזה אמור להגיע גם לישראל. 

BYD מכוון גבוה אף יותר עם מותג היוקרה החדש יאנגוואנג (Yangwang), המציע בשלב זה את דגם השטח U8 (עם מנוע בנזין כמאריך טווח, שליטה נפרדת בכל גלגל) ומכונית הקיצון החשמלית U9 (עם 1100 כ"ס, 2 שניות ל-100 קמ"ש). יבוא הדגם U8 עומד על הפרק, אך הביצוע בפועל רחוק בשלב זה.

BYD U8
BYD U8 | צילום: BYD