וולוו כבר הכריזה על התכנית שלה להפוך ליצרנית רכב כל-חשמלית עד לסוף העשור הקרוב ומאז הספיקה להציג גרסאות מחודשות לדגמים חשמליים קיימים (XC40 ו-C40) ושני דגמים כל חשמליים חדשים לגמרי (EX30 ו-EX90). כעת מודיעה היצרנית על שלב נוסף בהוצאה לפועל של התכנית: ממש לאחרונה יוצרו שני מנועי הדיזל האחרונים של החברה – אחד הותקן בוולוו V60 במפעל בבלגיה ומנוע הדיזל האחרון מצא את דרכו אל וולוו XC90 במפעל החברה בשבדיה.

וולוו EX30
וולוו EX30 החשמלי | צילום: וולוו

לפי וולוו (ורוב תעשיית הרכב), מנועי הדיזל נחשבים כיום לפחות ירוקים מאשר מנועי הבנזין הקיימים כיום. אומנם הדיזלים מצליחים להפחית בפליטת הפחמן הדו-חמצני וצריכת הדלק – אך אלה מזהמים יותר בכל הקשור לתחמוצות וחנקן לחלקיקים נשימים הפוגעים בבריאות בני אדם, בעלי חיים וצמחים. לא רק בוולוו חושבים כך, גם הקהל משנה את טעמו ומוצא את מקומו עם מנועי בנזין שהפכו יעילים מבעבר, בהנעה מחושמלת או חשמלית לגמרי.

בוולוו מציינים כי בשנת 2019 מרבית המסירות של דגמיה באירופה היו עם מנועי דיזל – ואילו כיום כלי רכב מחושלים ברמות שונות מהווים את רוב הדגמים הנמכרים באירופה. בוולוו קבעו את שנת 2030 כשנה בה תהפוך ליצרנית רכב כל חשמלית, כאשר היעד הגדול הוא להגיע בשנת 2040 ל"איזון פחמני" מלא.

וולוו נפרדת מהדיזל האחרון
וולוו נפרדת מהדיזל האחרון | צילום: וולוו
 

וולוו ודיזל: פעם זה הלך ביחד

בוולוו בחרו לציין כמה נקודות בהיסטוריה המשותפת שלהם ושל מנועי הדיזל, בכל זאת לא נפרדים בכל יום מחבר וותיק שהולך איתך למעלה מ-40 שנים לאחור. 

בשנת 1979 הציגה וולוו את ה-244 עם מנוע הדיזל הראשון של החברה. היה זה מנוע 6 ציל' בנפח 2.4 ל' שהפיק 82 כ"ס והיה למנוע הדיזל הראשון בתצורה ברכב משפחתי. 

הנקודה המשמעותית הבאה הייתה בשנת 2001, אז חשפה היצרנית את מנוע הדיזל הראשון שלה מפיתוח עצמי. היה זה מנוע ה-5 ציל' שהוצג לראשונה תחת מכסה המנוע של וולוו V70 החדשה דאז. גם כאן הנפח עמד על 2.4 ל' אך כאמור מדובר היה במנוע חדש ומוגדש מפיתוח עצמי והשנים הביאו לנתונים אחרים: 163 כ"ס בגרסאות המוקדמות. 

בהמשך (שנת 2008) הציגה היצרנית מנוע דיזל חדש בנפח 1.6 ל' שאפשר, בדגמים מסוימים, לכסות מעל ל-1,300 ק"מ על מיכל דלק אחד – איפה הוא ואיפה החשמליות של היום.

וולוו XC90 עם מנוע הדיזל האחרון
צילום: וולוו

בהמשך הציגה היצרנית את וולוו V60 בגרסת פלאג-אין הייבריד אשר עשתה שימוש במנוע דיזל במקום במנוע בנזין כמקובל כיום. גרסה זו הייתה תחילת תהליך החישמול של היצרנית ואפשרה לשמור על יעילות וצריכת דלק נמוכה גם כאשר החשמל בסוללה נגמר – וזאת בניגוד לרוב ההיברידיות-נטענות של היום שלא ממש מבריקות בתחום.

בשנת 2013 הציגה היצרנית את הדור החדש – ובדיעבד האחרון – של מנועי הדיזל שלה. דור מנועים זה הציג שיפור בביצועים, בצריכת הדלק ופליטת המזהמים ומצא את דרכו כמעט אל כל היצע הדגמים של היצרנית. דור זה גם, כאמור, היה האחרון בשושלת.

בשנה החולפת מכרה וולוו את המניות שלה בחטיבת בחטיבת פיתוח מנועי הבעירה הפנימית שהחזיקה עם בעלת הבית ג'ילי – מהלך שסימן סוף עידן עבור היצרנית השבדית ופתיחת עידן חדש לגמרי.

וולוו XC90 עם מנוע הדיזל האחרון
צילום: וולוו